Auto Turkije

Weet iemand hoe lang ik met mijn auto met NL kenteken in Turkije mag blijven.

180 dagen per jaar, geteld vanaf de eerste datum van binnenkomst. Na je verblijf met auto in Turkije moet het voertuig een even zo lange tijd, als dat deze in het land was, weer buiten het land verblijven om weer recht te krijgen op een nieuwe periode.
Gepensioneerden kunnen een beroep doen op afwijkende regels waardoor ze hun auto langer in Turkije mogen gebruiken.

Waar kan ik deze regels vinden. Wij zijn beide met pensioen en verblijven in het voorjaar circa 2,5 maand in Turkije en in het najaar dezelfde periode.

Ik ben vandaag verhindert en heb even geen tijd om dat uit ze zoeken. Ik ben er zelf verder ook totaal niet mee bekend. Een en ander staat goed beschreven op Turkse sites, maar op NL of Engelse staan veel verschillen…

Ik kom erop terug…

Oké ik hoor het nog wel. Alvast bedankt. Groet Pim

Beste Sideli heb je nog iets kunnen vinden voor mij.
Groet Pim

Ja dat heb ik. Op deze pagina van Advocaat in Turkije, Selma Ören, staat dat je je auto tegenwoordig, als gepensioneerde, 24 maanden bij je mag hebben.

Hier een link naar de ANWB over hoe en wat in Turkije, maar daar zal je vast al op gekeken hebben. Staat trouwens niet het antwoord op je vraag, maar wel welke papieren je nodig hebt in Turkije betreffende een voertuig.

Hoop dat je er wat aan hebt!

Dank voor je antwoord. Bij de ANWB had ik ook navraag gedaan. Zij weten het niet. En Selma Ören heb ik het ook nagevraagd. Deze geeft aan dat het een wetsvoorstel is. Zolang deze niet is goedgekeurd kan je er niets mee. Ik heb het ook bij de Turkse ambassade in NL en de Nederlandse ambassade in Turkije nagevraagd. Ook die kunnen mij niet verder helpen? Het blijft dus vaag.
Bedankt zover. Groet Pim

Turkije is nu met veel zaken vaag. Dat is een ding wat ik je wel met zekerheid kan vertellen.
Niets gaat hier zoals je van te voren bedenkt en zal hier altijd voor verassingen komt te staan.
Wanneer je je met je auto aan de 6 maanden regeling houdt gaat er iig niets mis. Dat doet men immers al jaren en dat kan ook met je 2x 2,5 maand.
Ben je eenmaal hier kan je het ook hier aan mensen uit de praktijk vragen.
Succes!

1 like