ik overweeg om in 2009 met de auto en wat inboedel(persoonlijke spullen)naar turkije te immigreren.
het probleem is nu dat de auto maar 6 maand in turkije mag blijven en dan moet hij het land uit.Afschrijven van de oude wagen mag blijkbaar niet in turkije ,daarom zou ik met de ferry naar Cyprus reizen(grieks gedeelte)daar de auto verkopen of overlaten en zonder auto terug turkije binnenkomen.
mijn vraag is nu :heeft iemand al zo iets dergelijks gedaan of weet iemand of dit zou lukken .een goed adres is ook goed want in de ned. of belg. ambassade antwoorden ze niet.
Persoonlijk heb ik hier geen ervaring mee maar ik ken wel iemand die zijn auto te lang in Turkije had (enkele jaren ipv 6 maanden). Uiteindelijk heeft hij zijn auto laten ‘verdwijnen’. De auto is naar de sloop gegaan en de instanties zijn afgekocht. Dit is echter een behoorlijke tijd geleden gebeurd en momenteel zijn ze veel strenger dus kun je beter maar geen risico nemen.
Of het mogelijk is om de auto in Griekenland te verkopen zou ik echt niet weten maar wat ik graag van jou zou willen weten is waarvandaan de veerboot naar Grieks Cyprus vertrekt. Zelf heb ik er nog nooit van gehoord nl maar het klinkt interessant.
Vanuit Alanya kan je als voetpassagier met de veerboot naar Turks Cyprus (Girne)
Als je met de wagen naar Turks Cyprus wil, dan moet je de veerboot nemen vanuit Silifke naar Girne.
In Cyprus moet je dan de grens oversteken tussen Turks en Grieks gedeelte. er gaat geen boot van Turkije rechtstreeks naar Grieks Cyprus.
nou ik kan je wel zeggen dat met de auto hartstikke leuk is maar wij hebben bij de grens van Turrkije staan mekken was echt zo erg. Wij hadden natuurlijk mini bus vol spullen en we moesten alles eruit halen omdat ze perse moesten kijken tv,video,camera,auto enz… mijn vader heeft na ongeveer 6 maanden alles in orde kunnen maken dat we alles weer terug hadden…een kennis van ons heeft z’n auto na verhuizen in Nederland verkocht kon niet anders…Dus dan weet je het
Wij hebben de reis zonet achter de rug. 4 x 4 tot op de laatste mm³ vol met “persoonlijke” spullen alsook hier in B nieuw aangekochte zaken in de originele verpakking (JVC home cinema met blu ray dvd, nespresso apparaat, enz…). Grenscontrole duurde exact één minuut. Geen problemen gehad dus.
Help!
Mijn vader is dit jaar met pensioen gegaan en met de auto naar Türkije vertrokken,nu is mijn vraag; Is er voor gepensioeneerden een regeling dat de auto langer dan 6maanden kan blijven en zo ja hoe/waar is dit te regelen…
Graag z.s.m. een reactie hierop…Alvast bedankt.
Slmlr,Seda
Mijn partner Co en ik zijn in mei 2009 met onze camper en een aanhangertje vanuit Griekenland (Kipoi) Turkije ingekard. We hadden in NL bij de douane veel papierhandel voor laten bereiden, maar daar was noch de Griekse (uitvoer uit EU) noch de Turkse douane in geinteresseerd. De Turkse douane vond ons met ons kleine aanhangertje met die officiele NL papierhandel maar lastig. Er kwamen een stuk of 4 beambten aan te pas, oplopend in bevoegdheid, om ons zonder controle de grens over te laten gaan. Wel kregen we vragen over de inhoud. We hebben verteld dat we een laptop en videocamera bij ons hadden, maar dat die ook weer terug naar Nl gingen bij ons eerste bezoek daar. Verder nog wat apparatuur, gereedschap, fauteuil, schilderij, kunstvoorwerpen, serviesgoed, tuinurnen, boeken, CDs, CD-rek, e.d. Ze hadden echt geen zin om de aanhanger nader te onderzoeken. We hadden wel uit voorzorg alle elektrische apparaten waar ze mogelijk moeilijk over zouden doen, achterin en onderin weggestouwd. Met een minuut of 20 konden we doorrijden zonder enige invoerrechten te hebben betaald.
Inmiddels zijn we bijna 3 maanden hier en moeten we oftewel een nieuw toeristenvisum hebben (overhoppen naar Rhodos) oftewel een verblijfsvergunning aanvragen. **Kan iemand me iets vertellen over de voordelen en kosten van een verblijfsvergunning? **
Tweede vraag: Klopt het dat we voor de dag op en neer naar Rhodos de camper + aanhanger bij de douane moeten stallen? In het paspoort van Co staat namelijk een uitvoerdatum in november vermeld.
Tenslotte n.a.v. de vraag van Sadakat: de Engels/Turkse makelaarster via wie wij ons huis in Dalyan hebben gekocht gaf aan dat gepensioneerden hun auto doorlopend in Turkije mogen laten. Ik zal navragen hoe dat precies in zijn werk gaat, want hoewel Co met zijn 57 nog geen AOW ontvangt, beschouwt hij zichzelf wel als “retired” na zijn onzalige ontslag van een paar maanden geleden. Ik weet niet of het Turkse begrip “emekli” inhoudt dat je van overheidswege een uitkering moet ontvangen, of simpelweg dat je vanwege je leeftijd niet meer werkt. Er zijn natuurlijk veel Turken die op hun 57e al lang “emekli” zijn.
Vandaag gebeld naar de makelaardij, maar de vrouw over wie ik eerder schreef was niet op het bureau. Daarom toch even op het internet verder gezocht naar antwoorden op mijn eigen vragen. Daar vond ik bijgaand antwoord op jouw vraag:
Turken die in het buitenland pensioengerechtigd zijn geworden, kunnen door overlegging van de officiële verklaring waaruit de pensioengerechtigdheid blijkt, voor de ingevoerde auto een ontheffing voor één jaar verkrijgen. De bepaling van de termijn voor deze persoonsafhankelijke ontheffing vangt aan op de dag dat de auto is ingevoerd. Bij vaststelling van de einddatum is van belang of de persoon steeds in Turkije verblijft of dat het verblijf wordt onderbroken. Voor de registratie van de ingevoerde auto zijn – op de aankoopfactuur na – in ieder geval dezelfde documenten vereist als voor de registratie van auto’s die in Turkije zijn gekocht. Bij het aanvraagformulier dient ook een tijdelijk invoerdocument verleend door ‘Turing’ (Turkse organisatie) te worden overgelegd. Bron: Deze domeinnaam is geregistreerd door DomainOrder.nl