Invoer (import) auto in Turkije

Hallo,

heeft er hier iemand ervaring met het importeren van een auto (B of NL) in Turkije ?
Kosten, procedure(s), benodigde papieren enz…

Thnx

Michel.

Ze vragen heeeeeeeel veel invoerrechten ! Wij waren het ook van plan met onze oldtimer Mercedes uit 1972, maar de schatting van invoerrechten kwam op meer dan 10.000 Euro. Dankun je beter daar een auto kopen, of voor langere tijd en voor een "uitgemolken prijs"een auto huren. Een auto op jouw naamkopen, kan weer niet, als je aleen maar een toeristenvisum hebt… Dan zou je de auto op naam van een goede Turkse vriend "moeten"laten zetten, en het onderling via een contract regelen, dat het Jouw auto is… Het is heel moeilijk met zulke dingen, hebben wij gemerkt. B)

ok dat ze veel invoertaksen heffen, maar heb er toch nog een paar vragen over:

• WAAR wordt de invoertaks bepaald ? (aan de grens of een doanekantoor in het binnenland ?)
  • Door WIE ? (douanier ?)
  • Hebben ze er een officiele lijst voor of gebeurt het met de natte vinger ? (kan je bv op voorhand te weten komen hoeveel je zal betalen op een Citroen C15 van 1998)
  • Maakt het een verschil als je een VERBLIJFSVERGUNNING hebt ?

Michel

Je mag je auto 6 maanden op een soort “auto-toeristenvisum” meenemen in Turkije. Dat is een door de autoriteiten vastgestelde termijn. Of daar kosten aan zijn weet ik niet.
DAN moet je auto 6 maanden het land uit!!! Ga je 1 dag over die datum zijn daar weer de auroriteiten(‘vreemdelingenpolitie’ zeg maar) die dan de waarde bepalen welke je moet gaan betalen.

Idd is het alleen met een verblijfsvergunning mogelijk een auto te kopen. De door Adnum voorgestelde regeling met een bevriende turk is een vaak gebruikte manier, ook heb ik duitsers gesproken die met een bevriende autoverhuur een regeling getroffen hebben om als zij komen een auto tegen een ‘vriendenprijs’ op het vliegveld te zetten.

Het zijn onmogelijke regels, maar daar is Turkije bekend om. Het land van regels is daar nog erger dan hier <_< !!

Eventueel als je nog steeds vragen hebt, kun je of de zoekfunctie gebruiken boven in net onder je inlog mogelijkheid, er is al eerder hierover gepost. Of je moet wachten tot Franka of Hans iets post, of bellen met de ambassade, maar dat duurt een eeuwigheid.

Succes
Annemiek

Beste Annemiek,

Beppie heeft gelijk. Het is hier heel moeilijk een auto in te voeren. heb hier bijna mijn auto kwijtgeraakt door 1 dag te laat het land uit te gaan.Er staan in de douane in Izmir veel aangeslagen autos die te laat terug gaan. Na drie jaren mijn auto om de 3 maanden (over 8 jaar was het maar 3 maanden nu is dit inderdaad 6 maanden) in en uit te voeren heb ik de moed opgegeven en mijn auto terug naar belgie gebracht. Het in en uit voeren om de 3 maanden heeft me toen meer of 25.OOO euro gekost op die 3 jaren. Want toen moest ik ook iedere keer een ander land in en uit, zo ben ik eens naar Samos,Bulgarije, Roemenie,Hongarije, cyprus,Italie, enz… uitgereden voor een paar dagen ,maar de reizen en hotelverblijf kosten je een fortuin. Want toen moest die wagen ook nog altijd op een ander persoon met europese nationalitiet overgeschreven worden, dus inschrijven in een ander pasport,moest je die persoon ook meenemen, reiskosten betalen en wie doet zo iets gratis ???
Je kan je auto hier invoeren maar je moet inderdaag een verblijfsvergunning hebben, dan word die waarde van die wagen geschat door een speciale dienst hier in Kusadasi is dit in Izmir,hetzelfde bedrag van de waarde van de wagen moet dan in geld op een turkse bank geplaats worden als borg. Zodat ze zeker zijn dat je die wagen hier nooit kan verkopen. Dus eens moet hij wel terug naar eigen land als je hem ooit wil verkopen. Daar krijg je hier geen toelating voor.
Je moet dan ook een speciale nummerplaat voor buitenlanders aanvragen, de auto word ook in je pasport geschreven en je kan het land niet uit zonder je wagen bv; je wil eens tussendoor met het vliegtuig naar belgie of nederland, dan moet je die wagen in de douane afgeven de tijd dat je in verlof gaat. En dit betekend dagelijks betalen in de douane. Spreek mij niet meer van een wagen uit eigen land mee te brengen ,het heeft mij een fortuin gekost. Ik heb nu in turkije een auto op eigen naam gekocht en heb geen problemen meer. Dat is de goedkoopste oplossing maar dan heb je ook wel een verblijfsvergunning nodig.
ik zou het nooit aanraden een auto op een turkse naam te kopen en dan regelingen treffen via aktes bij notaris, wanneer is het dan je eigen wagen, problemen met verzekeringen, wie mag ermee rijden, moet allemaal bij notaris beschreven worden.Zolang je geen ongeluk ermee hebt geen probleem maar howee als je er toch een ongeluk mee krijgt. Ik zou het nooit doen.
Als onze klanten die hun auto hebben proberen in te voeren hebben het allemaal na 6 maanden opgegeven, en de wagen terug gebracht. Het is wel gemakkkelijk als je hier komt wonen je auto voor 6 maanden mee te nemen, maken ze geen problemen over aan de grens, er word wel een lijst opgemaakt wat er allemaal in de auto aanwezig is ,tot het reservewiel toe word genoteerd,en dan bij het teruggaan doen ze dezelfde controle of de auto wel nog in dezelfde staat is, dit is maar een formaliteit die je wel eens kan doen, maar iedere 6 maanden ,daar word je gek van.
Ik denk dat anderen dit ook kunnen bevestigen.
Zoals hierboven vermeld, als je geen verblijfsverrgunning hebt is het beter met een verhuurmaatschappij een auto te huren ,die is dan goed verzekerd en je hebt geen kopzorgen.
Groetjes uit Kusadasi,
Franka

Ik Raad je aan om je te laten adviseren door een ervaren importeur. Ik heb ervaring met Automotive import (zitten in Amsterdam) http://www.automotiveimport.nl/werkwijze

Ik mag hopen dat 't al lang geregeld is allemaal. Is een topic van 7 jaar geleden!!!