Hoi wij gaan voor het eerst met de auto naar Alanya. Natuurlijk heb ik al wat informatie ingewonnen hier en daar, maar wie heeft er nog wat tips voor mij en dingen die echt nodig zijn?
Alvast bedankt,groetjes Daniella.:zon02:
:finger:hallo , wij zijn nu 3 wkn, in turkye ! en blijven hier voorgoed . en ook mit de auto en aanhanger gekomen !! kijk in godsnaam goed uit bij de de twee grenzen !! dat is Servie en Bulgarije!!! ze proberen je daar gigantich te beduvelen , ze doen dat echt op een schandadelijke manier , met z,g,n, door voer papieren daar willen ze je heel veel voor laten betalen !!! maar als je gewoon geld geeft laten ze je door rijden … trap daar aub niet in !!! want je hoef daar totaal geen geld voor te betalen ! want als je op hun voorstel ingaat ? om zgn. zonder papieren wel te mogen doorgaan ! dan steken ze dat prachtig in hun eigenzak !!!als eu lid heb je vrije doorgang !!! de dame of de heer doen net of ze geen engels of duits spreken !! en dan halen ze er een collega bij en die regeld dat dan en dat zwarte geld verdelen ze dan met elkaar !! op twee uur tyd halen ze zo voor vijf a zes man een vet maand salaris of twee excta eruit ! heel veel denken laat ik maar betalen dan ben ik er van af , doe het dus maar niet !!! wij zijn niet via istanbul gegaan ,maar via canakkale! je kan ook via BARI met de veerboot gaan , dan kom je niet over servie heen … en weet wel ? dat het een heel lange reis is ! wij wensen je een heel fijne vakantie toe met geen problemen !!! wij zijn nu voorgoed ( blijven ) in Alanya wonen … verder is het hier heel warm en ook zeer goedkoop !! vrg. COR en MARIA
Hallo Moicarra ik vraag me wel af hoe jullie dat met jullie auto doen.
Normaal gezien mag je die niet zomaar meenemen en moet je als je turkije verlaat ook de auto meenemen.
Dat is wat ze ons verteld hebben je zou namelijk een stempel in je paspoort krijgen?
Ik ben wel benieuwd hoe dat bij jullie is gegaan.
hallo je auto moet op je naam staan anders moet je een toestemmengs brief hebben van de eigenaar.bij de turkse grens schrijven ze de auto bij op je paspoort en als je een id kaart hebt schrijven ze hem bij op je visum.de auto mag zes maanden in turkije blijven en daarna moet je een turkskenteken aanvragen je mag niet een dag de grens over en weer terug want dat geld niet voor de auto. als je turkije verlaat moet je je auto weer afmelden .mocht je hem door een aanrijding kwijtraken(ik hoop het niet) dan moet je een verklaring van de traficpolis hebben anders moet je in voerrechten betalen vr gr moicarra:zon02:
Een lange, maar ook een mooie tocht , lijkt mij, als je er de tijd voorneemt.
Wij zijn ook van plan om begin januari voor een langere tijd in Turkije te gaan wonen. Wij hebben een huis in Kalkan. Als we daar zijn vragen we een residentievisum aan. We willen niet zoveel meenemen, maar toch een paar zaken zoals keukenmachines, masagestoel e.d. Hebben jullie ervaring met het meenemen van dergelijke zaken naar Turkije.
Herman
g.m. Herman , hier Lady Maria de vrouw van moicarra , ja daar hebben wij ook ervarring mee . alle electrice apperatuur moet je heel veel invoer rechten voor betalen ! als je van plan bent om hier te blijven ? hebben wij gehoort dat je het beter kan laten verschepen , anders kan je beter hier in Turkye nieuw kopen dan ben veel goed koper uit ! voor een grt, breedbeeld tv betaal je hier ongeveer 1000. TL lira :s … oja vanavond zet ik mijn eigen site over Turkye op !!! wij hebben onze breedbeeld TV in depot daar nog staan en dat koste ons € 60 . en als wij hem zelf op halen of laten verzenden naar ons adres > kost ons dat nog veel geld , maar ik gun het hun niet om onze tv daar te laten staan . en dat een van hun ermee aan de haal gaan ( daar hebben wij zes mnd. de tijd voor ) wij hadden bij de turkse grens gezegt dat wij maar 6 mnd. bleven … zelfs voor onze kleding moesten wij €60 exctra betalen !!! en een grt. beeld TV is hier heel weining waard . mijn man gaat zelf ook een eigen site over Turkye op zetten . over wonen in turkye . ik hoop dat je hier wat aan hebt ? mocht je meer vragen hebben (iets willen weten ?) doe het gerust ! ik wil je vanavond wel mijn email site met ervaringen door mailen ! maar zend dan even jouw email adres door !! wij horen het wel van jou ??? met vrg. moicarra en ladymaria !
Jill: Zoek even op de site: Er staat heel veel op over je auto meenemen. (moet ook zoeken maar je mag m 6 mnd meenemen, is hij de laatste dag het land niet uit: BETALEN: en dat is meer dan een auto daar kopen!!!)
g.a. jill . met de auto ja die mag zes mnd. in turkye blijven . ga je eruit dan moet jij je auto weer uit voeren . hij komt inderdaad in je paspoort te staan , heb je een id kaart dan krijg je op je visum een stempel met handtekening te staan ! mocht er wat met je auto gebeuren ?( wat ik niet hoop ) dan moet je een bewijs hebben van de traficpolis . en anders als je in turkye blijft ? dan moet je hem invoeren ! en je rijbewijs is hier maar een jaar geldig ! of je moet een turks rijbewijs aan vragen ! o f t land uit ! wij hebben bewust een auto gekocht die ouder is dan tien jaar , dan kost invoer bijna niets ! en mijn man die gaat a.s. maand een turks rijbewijs aanvragen ! dat kost zo ongeveer € 120 a€130 . ik hoop dat ik je vraag naar zin beandwoord heb ? dat je wat mee aan kan ! vgrt. uit het heerlijke warme turkye ! grt. ladymaria . p.s. mocht je meer willen weten ? mail mij gerust !!merhaba (goede avond)
Ik heb altijd begrepen dat het aanvragen van een Turks kenteken voor een geimpoteerde auto in Turkije veel geld kost. Jij schrijft dat dat niet geld voor auto’s ouder dan 10 jaar. Staat er ergens iets op papier over invoerkosten van een auto? Wat voor een auto hebben jullie geïmporteerd en hoeveel koste dat. Sorry dat ik zoveel vraag, maar wij proberen zoveel mogelijk helder te krijgen voor we die kant uitgaan, waR we overigens veel zin in hebben. Turkije is een prachtig land, met een prima sfeer en gastvrije mensen.
@Ladymaria,bedankt voor de info maar wij hebben het ook even overwogen om een auto mee te nemen maar was nogal omslachtig en ook nogal kostelijk.
Ik was gewoon nieuwschierig hoe andere het aanpakken.
wij gaan al sinds 2006 elk voorjaar met de auto naar turkeije,en neem altijd heel veel mee b.v een houtkachel en ook diverse gedemonteerde kasten,
maar heb nooit pleblemen bij invoer gehad ,de controle is toch vaak summier.Het is wel belangrijk eerst een visa te halen voor men de auto in het paspoort laat zetten. Zonder Ikamet kun je geen auto of motor op je eigen naam krijgen Onderweg is Bulgarije het grootste probleem
Gaten in wegen onduidelijke controles,die steevast in dreigende discussies
eindigen als je hun niet wil betalen.
Daarom rijden wij de laatste 2 jaar over Macedonie en Griekenland, goede wegen,wel aan de snelheid houden…
Via kesan met de boot (kosten 12 euro) over naar Geliboro en Turkeije ligt voor je open Alvast een goede reis.
hallo mariama54 , dank je wel voor reactie ! is altijd fijn om toch steeds meer info te krijgen !uit eigen ervaringen ! net zoals wij trouwens ! maar wat bedoelde je ? met goede reis ! dacht je dat wij terug gingen ! naar nederland ? nee hoor wij verblijven hier in Turkye voor goed ! van daar dat ik ook een eigen forum ( reizen met de auto naar tukye ) met eigen ervaring opgezet heb ! maar bedankt ! vgt. ladymaria ! fijne dag nog ! hier is het nu 44 graden maar wel uit te houden hoor ! doei :zon02:
Een wat late reactie
De ervaringen aan de grens zijn zeer divers en niet allemaal positief. Diegene die geen positieve ervaring heeft moet dan ook direct veel geld betalen en veel tijd investeren.
Wij vonden het en te groot risico en hebben c.a 15 mtr3 inclusief computers quadro-tuner/versterker en heel veel andere zaken door http://www.kayacik.com laten vervoeren. Rekent een prijs per vierkante meter stelt weinig vragen vervoerd van deur tot deur. Is een Duitse Turk die dit al heel veel jaren doet. Verzameld alle goederen in Hamburg en brengt dan alles in een rit naar Turkije. Het is wel een “echte” Turk dus maak duidelijke afspraken en bevestig per mail zodat er geen twijfel kan ontstaan.
Het is overigens niet helemaal waar dat b.v. TV hier goedkoop zijn. Consumenten elektronica is hier (als je het zelfde type en merk vergelijkt) c.a 20% duurder dan in Nederland. Oorzaak is belasting.
Wij hebben dit ook eerst overwogen, daarna 2e hands hier kopen. Al met al heben we de hoeveelheid werk, kosten, en risico / ergenis op een rijtje gezet en hebben toen een nieuwe Fiat Albea gekocht met ABS en andere moderne zaken voor net over de €10.000. inclusief 3 jaar garantie en eerste halve jaar belasting vrij. Al het papier werk (jabanci nummerplaat) is door de Fiat garage geregeld. Bovendien leveren 2e hands auto’s in verhouding veel op.
Ik wil de mensen hier nog even attenderen op de diverse discussies die al eerder zijn geweest en waar veel onderwerpen al langs zijn gekomen.
Verder zijn een paar dames die hier actief zijn een eigen site gestart hebben en al erg veel vragen en antwoorden op hun schitterende site verzameld.
http://www.turkije-hulp.nl/
Dank je voor je zeer nuttige info. Zeker de website van je duitse transporteur heeft een koppeling naar het ministerie van handel en douana in Ankara. Hier is, in het engels, de douane wet van Turkije te lerzen. Pagina 61 beschrijft wat in welke omstandigheden vrij van import is. Nu natuurlijk hopen dat de douanebeambte ook de turkse douane wet kent.