Breng nooit je eigen auto mee naar Turkije. Ik ben hier een fortuin verloren het eerste jaar dat ik hier woonde en mijn nieuwe bmw uit Belgie had meegebracht.Heb hem teneinde raad na 3 jaar problemen en betalen toch terug naar Belgie moeten brengen.
Maar veel mensen zijn eigen wijs en denken mij overkomt het niet,zo was ik om eerlijk te zijn vroeger ook.Om eerlijk te zijn, het kost je veel geld om uit je fouten die je maakt in Turkije te leren.
De eerste reden, je kan je europese auto hier niet aan je huis achterlaten als je eens naar eigen land op bezoek wil, die wagen staat vast ingeschreven in je pasport. Dus voor je naar eigen land wil met het vliegtuig moet je dan je wagen afgeven aan de douane en per dag betalen.Die blijft er staan tot je terugkomt.
Je wagen hier verkopen is niet toegelaten.
Nu mag je hier je auto 6 maanden houden, maar toen was het maar 3 maanden.(vandaar mijn hoge kosten, iedere 3 maanden Turkije uit voor een nieuwe visum voor de wagen ) Dit wil nu zeggen om de 6 maanden de auto terug brengen naar je eigen land. Er is nu wel en nieuwe wet op het invoeren van autos jonger dan 5 jaar. Maar de taxen zijn zo hoog, dat je hier beter een auto koopt en dan onmiddelijk als je een verblijfsvergunning hebt een turkse nummerplaat aan te vragen met het MA kenteken in het midden, speciaal voor buitenlanders.
Hier een tweede hands auto kopen is steeds duurder dan bij ons, een nieuwe is bijna onbetaalbaar, invoertaxen.
Voor een kleine tweede hands mag je snel 6OOO euro neertellen, voor een mooie grotere wagen mag je rekenen zeker 18.OOO euro en meer voor een wagen van 5 jaar oud. Gelukkig zijn de tweede hands wagens een beetje aan het afslaan, omdat de turken nu een lening kunnen krijgen als ze een nieuwe kopen. Zo komen er meer tweedehands op de markt. Maar koop dan niet zo maar een tweedehands ergens op een automarkt. Kan er ook verhalen van vertellen. Neem iemand mee naar een garage die iets van autos kent, laat hem in de originele garage van het merk goed nakijken. Laat je goed inlichten en vergelijk goed.
Een tweedehands wagen word hier ook aangekocht via een notaris.Overdracht van de oude eigenaar op je eigen naam, ook met een beedigd tolk erbij.
Als je geen verblijfsvergunnng hebt kan je geen auto op eigen naam kopen, je kan dan wel een auto op een Turkse naam kopen, maar dan ook via notaris beschrijven dat het wel je wagen is en die turk er dan wel of niet mag mee rijden.
En als je een nummerplaat hebt als buitenlander leen dan nooit je auto uit aan een turk,de verzekering dekt de schade niet bij een ongeval als een vreemde met je auto rijd.
Maar neem nooit je eigen auto mee naar Turkije.
Wat velen dan wel doen, is de eerste maal met de auto naar Turkije komen, hem hier 6 maanden houden en dan ermee terug naar eigen land gaan ,dan daar verkopen en hier een andere kopen.Dit omdat ze via een wagen ook prive zaken kunnen meebrengen, die je anders met een vliegtuig niet kan meebrengen,teveel overgewicht.
Mischien hebben anderen ook ervaringen en kunnen ze je ook verder helpen.
Groetjes uit Kusadasi
Franka