Is het mogelijk om een auto met belgische nummerplaat in te schrijven in turkije?
Wat zijn de kosten
Er is veel al over gesproken hier. Je mag 3 maanden(ongeveer) je auto meenemen, en daarna moet je hem inklaren. Dat schijnt verschrikkelijk duur te zijn. Meer dan 25% van de nieuwwaarde meen ik me te herinneren…
Gebruik de zoekfunctie even, om het precies terug te vinden…
hallo Eric,
je kunt je auto 6 maanden in Turkije rijden,en na wat papier romslomp nog eens 6 maanden verlengen.
het eerste is gratis,er worden dan alleen wat chasis en motor nr"s op een formulier genoteerd wat je mee krijgt,het tweede heb ik niet zelf gedaan maar van horen zeggen van vele andere die hier langer verblijven.
groetjes,marco
Eric, ik heb even kort gezocht voor je:
http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=9606
Daar heeft Franka, al jaren wonend in Kusadasi eea voor iedereen neer gezet…
Succes
Eric,
ik was nog vergeten te zeggen dat een dag te laat een vet probleem is en een duur grapje gaat worden.
verder is het rijden over al die oude oorlogs gebieden een beetje uitkijken,euro kleingeld meenemen niet te hard rijden en in de avond en nacht gaf het mij niet zo"n veilig gevoel !
boot zuid italie-çesme vondt ik makkelijker.
gr, marco
ik weet allemaal niet wie wat heeft uitgezocht en of dit wel zo juist is,ik heb m"n eigen auto 6 maanden gereden, woon inmiddels 4 jaar in Fethiye en hoor van vele Engelse dat ze in Antalya het met 6 maanden kunnen verlengen.
gr, marco
Hallo Eric,
Waarschijnlijk heb je al de schrik in het lijf na het lezen van het relaas van Franca. Hieronder een deel van de info die ik zelf deze week vond op :
http://www.leveninturkije.nl/pageframe.php?page=investeren#3
***De registratie van de auto die in Turkije wordt ingevoerd ***
*Niet-Turkse personen kunnen voor eigen gebruik ook een auto invoeren. Deze materie wordt geregeld in de Douanewetgeving. Voor het gebruik van de auto kan dan om ontheffing worden verzocht. De aanvrager van de ontheffing dient bij de aanvraag de reden van het verblijf te vermelden. Dit is van belang voor het bepalen van de duur van de ontheffingsperiode. Is bijvoorbeeld de reden gelegen in werk of deelname aan een onderwijsinstelling, dan kan de periode maximaal 24 maanden bestrijken. In andere gevallen is de ontheffingsperiode korter. De vermelde reden zal schriftelijk moeten worden bewezen. De ontheffingsperiode begint vanaf het moment van invoer van de auto binnen de Turkse landsgrenzen. *
*Turken die in het buitenland pensioengerechtigd zijn geworden, kunnen door overlegging van de officiële verklaring waaruit de pensioengerechtigdheid blijkt, voor de ingevoerde auto een ontheffing voor één jaar verkrijgen. De bepaling van de termijn voor deze persoonsafhankelijke ontheffing vangt aan op de dag dat de auto is ingevoerd. Bij vaststelling van de einddatum is van belang of de persoon steeds in Turkije verblijft of dat het verblijf wordt onderbroken. *
Voor de registratie van de ingevoerde auto zijn – op de aankoopfactuur na – in ieder geval dezelfde documenten vereist als voor de registratie van auto’s die in Turkije zijn gekocht. Bij het aanvraagformulier dient ook een tijdelijk invoerdocument verleend door ‘Turing’ (Turkse organisatie) te worden overgelegd. Welke documenten overgelegd moeten worden ter verkrijging van dit invoerdocument, hangt tevens af van de reden van verblijf. Zo dient een niet-Turkse persoon die in Turkije gaat wonen en werken, aanvullend een werkvergunning te overleggen. Daarnaast ook een werkgeversverklaring gericht aan Turing. Uit de werkgeversverklaring op briefpapier van de werkgever dient te blijken dat deze is opgesteld door een daartoe bevoegd persoon. Bovendien een bewijs van eigenaarschap van de auto. Dit kan bijvoorbeeld bestaan uit een aankoopbon of Nederlands kentekenbewijs. Borg of bankgarantie ter hoogte van de waarde van de auto, beoordeeld naar het gewicht en het model. Ook zijn benodigd een woonvergunning, paspoort en rijbewijs.
Zelf hebben mijn echtgenoot en ik in mei de camper meegenomen. In zijn paspoort werd een uitvoerdatum van 180 dgn na binnenkomst genoteerd, maar als je met een toeristenvisum binnenkomt moet je gelijktijdig met de verlenging hiervan al na 90 dgn naar de douane. Het advies uit het relaas van Franca is terecht, vrees ik. Bespaar je dus de kopzorgen, als het kan.
Maria
lijkt me verstandig dat we dit even gaan verplaatsen naar wonen en werken in turkije, aangezien als je zo lang in turkije verblijft, dit wel onder ‘wonen’ valt…
Beste lezers,
Ik herhaal nogmaals ,als jullie echt geen kopzorgen in Turkije willen hebben om hier met een wagen te rijden. KOOP een wagen in Turkije zelf.Ik ken helaas nog altijd geen mensen die goede ervaringen hebben met het invoeren van hun auto van Belgie of Nederland naar Turkije.
Ik zelf heb zeer slechte ervaringen gehad jaren geleden,heb erdoor veel geld verloren met als eindresultaat dat mijn auto toch terug heb moeten brengen naar Belgie.Maar nu heb ik reeds 3 wagens in Turkije gekocht,heb een MA nummerplaat en rijd hier zonder problemen.
Ter herhaling, buitenlanders moeten hier een MA nummerplaat aanvragen voor een turkse wagen.
Groetjes uit Kusadasi,
Franka