Auto kopen in Turkije

Weet iemand hoe je een auto kan kopen in Turkije en dan bedoel ik
niet kopen bij een garage, dat lukt me denk ik wel, maar hoe krijg ik
de nummerplaten.
Wij hebben een huis in Beykonak en zijn daar in het voor-en najaar.
Het zou makkelijk zijn als we daar een auto bij het huis hadden.
Maar ik heb begrepen dat de nummerplaten een probleem kunnen worden.
Wie weet daar het fijne van.

Hallo Marianna,

Je kan hier alleen een auto kopen op" eigen naam" als je hier een verblijfsvergunning heeft.
Dus niet als je hier maar een visum neemt voor 3 maanden.
Als je een auto in een garage koopt dan kan die garagehouder in Uw naam een MA nummerplaat aanvragen en dan heb je geen geloop of kopzorgen er zelf één aan te vragen.

Als je een tweedehands wagen koopt van een turkse particulier zal je die moeten kopen via een contract op te maken bij een notaris.
Ga voor het zekerste eerst altijd navragen bij het takskantoor of er op de bestaande nummerplaat geen schulden meer zijn zoals boetes of jaarlijkse tax. Koop ook alleen een auto die gekeurd is .Hier moet je om de 2 jaar naar een keuring gaan en ze kleven dan een vignet op je nummerplaat.
Nu als je zelf een nummerplaat moet aanvragen is dat wel een heel werk.
Ik heb alleen ervaring in de streek van Kusadasi,wij moeten daarvoor naar Aydin .Het makkelijkste is dan bij een plaatselijke verzekeringsmaatschappij waar je Uw auto eerst zal moeten laten verzekeren om jullie te helpen.Die kunnen alle formulieren helpen invullen en meegaan om die aanvraag te doen. Je krijgt die nummer plaat niet altijd dezelfde dag,(soms wel). Hangt af, hoe druk het die dag is.
Eens je een MA nummerplaat gekregen hebt moet je opletten dat je nooit iemand anders met je auto laat rijden dan de persoon waarop de auto is ingeschreven. Je kan wel je vrouw,eigen kinderen met een rijbewijs een volmacht geven om ermee te rijden. Moet je vermelden bij de inschrijving.
Indien een ander persoon een auto ongeluk of boete rijd met die wagen op je naam dan draai je zelf voor de kosten op. Je bent hier altijd verantwoordelijk voor je voertuig.Dus ,let goed op bij het uitlenen van je auto. Laat er nooit een turk mee rijden…het kan je duur te staan komen bij een eventueel ongeval.

Groetjes uit Kusadasi,
Franka

merhaba Franka,
die verblijfsvergunning, hoe lang is die geldig
ik heb begrepen dat je die ieder jaar moet verlengen voor € 460,–
klopt dat of is hij langer geldig?
anders wordt het nog een dure auto als je elk jaar moet verlengen.
ik denk dat we maar moeten gaan kijken of een Turkse kennis hun auto willen
verhuren voor de weken dat we in Turkije zijn.
in het voorjaar gaan we zelf met de auto van Nederland naar Turkije en in
het najaar ga ik liever vliegen.
Dus wat is wijs ???
bedankt
Marianna

je verblijfsvergunning kan je krijgen voor zolang als je belgisch (of nederlands) paspoort geldig is . Vorig jaar heeft een vriendin haar verblijfsvergunning gekregen voor 5 jaar ,dat is dus ook de maximumduur van een paspoort in belgie . Met een gewone belgische identiteitskaart ,kan je gewoon zo dikwijls naar turkije reizen als je wil ,maar kan je GEEN verblijfsvergunning krijgen .

1 like

Hallo Marianna,
Inderdaad voor Nederlanders is hier een auto op naam hebben een dure aangelegenheid. Zeker als het alleen voor de vakantie is.Inderdaad je moet dan jaarlijks je verblijfsvergunning verlengen.Die is inderdaad maar 1 jaar geldig.Natuurlijk kan je een verblijfsvergunning voor langer kopen. Maar voor Belgen zoals ik, is dat wel betaalbaarder dan voor een Nederlander.
Het is zeker goedkoper als je hier een turkse kennis kan vinden die je voor een goede prijs, voor die periode zijn auto wil verhuren.Er zijn zeker wel turkse mensen die graag hun auto een tijdje uitlenen. Kijk en vraag goed na of er wel een goede verzekering op die huurwagen is afgesloten,dit om problemen bij eventuele schade te voorkomen.
Met vragen altijd welkom.
Groetjes uit Kusadasi,
Franka

1 like

Hallo Flowerlady,

Nederlanders betalen heel veel meer dan Belgen voor een verblijfsvergunning in Turkije.Marianna is Nederlandse en als je hier alleen een verblijfsvergunning moet kopen om hier een auto op naam te kunnen kopen dan valt dat voor Nederlanders wel duur uit. Vandaar haar vraag.
Groetjes uit Kusadasi,
Franka

Het klopt allemaal wel een beetje wat hier op de reactie’s gelezen heb.
Je kan als belg of nederlander hier verblijfsvergunning krijgen, als je een geldig huurkontrakt of een eigendom(met Tapu) bezit.
Maar je moet verder ook bewijzen dat je een voeldoende maandelijks inkomen hebt of dat dat je een bedrag op een bank deponeert voeldoende voor de duur van je vergunning, voor dit laatste kan het dus wel duur oplopen omdat je geld moet deponeren op een bank.
Verder moet ook over een taxnummer beschikken, om al je taxen en belastingen en verzekeringen te kunnen.

Al de nodige dokumenten die je nodig hebt moeten in het turks zijn opgesteld, en dokumenten van je thuisland moeten door een beëedigd tolk vertaald worden en geregistreerd bij een notaris, allemaal kosten die er bij komen(valt wel mee hoor)

Eens je je verblijfsvergunning hebt, krijg je een soort rijksregisternummer, en zinnens bent een auto te kopen, moet je zien dat je die nummer bij de hand hebt, of je kan geen auto op je naam kopen, veel mensen weten dat niet, hebt zo al meerdere belgen en nederlanders geholpen.

Je kan je eigen auto hier ook tijdelijk invoeren, met een maximum duur van 6 maanden.
Voor langere perioden kan ook, maar dan moet je een soort waarborg op een bank deponeren, maar dit bedrag hangt af van de waarde en ouderdom van je auto. Als voorbeeld voor een Renault Senic van 2009-2010 is het bedrag dat je moet deponeren 15.000TL
Als je auto het land terug verlaat krijg je dat bedrag terug zonder problemen.

Eens je een auto hebt en je hebt eens een te zware voet en je krijgt een boete in de bus,en je betaald onmiddelijk krijg je op die boete een zekere korting, voor een boete van 150TL betaal je dan 115TL, maar daar heb je je fameuze taksnummer ook voor nodig, of je krijgt je boete niet betaald, en als je niet betaald wordt na verloop van tijd je auto gewoon in beslag genomen tot je boete betaald is.

Een autoverzekering is hier veel goedkoper dan in België of Nederland en betaal je per half jaar.

Er bestaan veel misverstanden hier over de te volgen weg en de nodige papieren die je nodig hebt.
Als je hier informatie vraagd en je gaat de volgende dag terug en komt bij een andere persoon terecht is er veel kans dat je een gans andere uitleg krijgt, dus informeer je goed en bij betrouwbare mensen.
Verder veel succes, met de verblijfsvergunning en de aankoop van een huis op auto.

1 like