Ik doe toch een poging via dit forum… Was exact 20 jaar geleden in Thailand in dec/jan, toen met een bouwstenen rondreis van de NBBS georganiseerd, welke niet meer bestaat de NBBS dus. Ik heb toen niet opgeschreven waar ik ben geweest, en kan het me het niet meer herinneren,wel de beelden natuurlijk, maar welke steden en wat allemaal gezien, zit nu foto’s en dia’s (mijn kleine nichtje van 8 vraagt, is dit een powerpoint presentie) terug te kijken en ben inmiddels zo nieuwsgierig, wat ik toen gezien heb. Ik herken wel dingen natuurlijk, Tempels uit Bangkok. En wil niet dubbel gaan doen, als ik 3 dec weer ga, nu ongeorganiseerd, ben ik een ‘verlanglijstje’ aan het maken wat te doen en zien. Klinkt misschien raar dit bericht, maar weet dat ik de river kwai heb gedaan, flooting markt, chai mai, veeeelle watjes heb gezien, op prachtige plekken op een rivier(Mekong??) heb overnacht, zo geweldig allemaal!! Was er toen ruim 3 weken in dec tot na nieuwjaar. Wie weet leest iemand dit die er in die tijd was ??? Heb ook het idee dat het toerisme toen net opkwam in Thailand (klopt dit Thailand kenners?), of is dat mijn beleving dat ik zooooo onder de indruk was, ben in plaatsjes geweest, net een film, en bij stammen die naar mijn idee nog niet gewend waren dat er toeristen kwamen. Of heb ik me laten foppen
doordat ik zo onder de indruk was van alles. Vertel vertel !!!
Over de NBBS weet ik totaal niets van!maar ikzelf ben voor de eerste keer naar Thailand geweest in 1980(dus alwel 31jaar geleden)vroeger had men in Chiangmai een paar guesthouses en hotelekes,ook de drukte van de Farang was nog niet al te voelbaar.
Toen ik met een gezelschap op trekking ging in het noorden,kwamen we bij een wilde stam terecht die precies nog in de stenentijdperk(bij manier van spreken)leefden.
Ze haden toen als wapens,speren en katapuls om op wild te jagen,qua hygiene van deze stam was ook niet om naar huis te schrijven.(dit terzijde gezegd)
Deze stam leefde op een heuvel ergens diep in de thaise jungle,overdag sliep men,s’avonds werd er vooral gewaakt(men was bang dat men werd overvallen door een andere stam)
Ook de hoofman van deze stam had nog al interesse in mijn horloge met muziektonen,had hem geruild voor een katapult,de man had niet veel plezier aan de ruil,want hij zette zijn tanden in de horloge en zo was het stuk geraakt!deze avonturen vind men nu “heden” niet meer terug in Thailand.
Alles is veranderend,meer hotels,meer vervoer,en meer farangs die dit prachtig land bezoeken.
@George, dank voor u mooie verhaal. Avontuurlijk!:dag:
pff 20 jaar geleden… Wat gaat de tijd toch snel. Ik ben in 1994 (okt/nov) ook met NBBS reizen in Thailand geweest. Precies zo’n reis als jij bedoelt. Met “bouwstenen” en dergelijke. Destijds Bangkok, River kwai, Koh Samui, Khao Sok NP, Phuket en jawel Koh Yao Yai en Noi. Vorig jaar met het gezin, vrouw en 2 kids (toen 10 en 11) weer terug geweest en voor volgend jaar is alles nu alweer geboekt. Maar nu komt het…
Destijds was Vieng Travel de lokale agent van NBBS. En nu ruim 20 jaar later bestaat Vieng Travel nog steeds. De forumbeheerder Dave Numan, werkt er nu zelfs!!!
Vorig jaar dus alles laten regelen door VT. Ook een stukje herhaling van 1994, Oa Bangkok, Grand Palace en Klongtour en het gebied in de omgeving van de River kwai. Opnieuw de brug, de begraafplaats en het museum bezocht. Ook de rit over de beruchte Birmaspoorlijn weer gedaan en zelfs weer overnacht op de Jungle rafts. Niet te vergelijken met 17 jaar geleden. Inmiddels veel meer toeristen, maar toch nog niet zoveel als je zou verwachten. Maar waarom geen herhaling van 20 jaar geleden? Ik kende Bangkok niet meer terug. OK, de rivier stroomt nog steeds door de stad en de tempels staan er ook nog steeds maar ik vond het prachtig om dit terug te zien. Sterker nog, zelfs volgend jaar doen wij enkele dingen op herhaling van vorig jaar!
Wat George verteld over de bergstammen kan ik niet zeggen, gewoon omdat ik er toen niet geweest ben. Vorig jaar wel een aantal stammen bezocht. Vergelijk het maar een beetje met de klederdracht in Volendam en Staphorst. In Volendam doen ze dit juist voor de toeristen, In Staphorst is het gewoon nog traditie en moet men niets van toeristen hebben. Ik had meer het gevoel in Staphorst te zijn dan in Volendam… En ben je toch bang om in “Volendam” terecht te komen, bezoek dan een aantal “normale” dorpjes op het platteland. Dan leer je de Thai pas echt goed kennen.
Kijk eens bij deze linkvoor een paar foto’s uit 1994
Veel plezier met de voorbereidingen.
>>> tijd gaat zo snel. Wat leuk je uitgebreide info! veel herkenning, maar ook dingen waarvan ik denk uuuhh was ik daar ook?? of mogelijk had ik enkele andere bouwstenen genomen, want relaxen op een bounty eiland was ‘not done’ voor mij in die tijd, het moest cultureel zijn hihihi. We hadden een nederlandse gids een man die vlg mij in Thailand woonde en bij enkele trips o.a naar de bergstammen, een thaise man die goed engels sprak. Er zaten ook weet ik nu, was nog naief toen, 2 pedo’s in de groep die kwamen niet voor de cultuur maar voor jonge kids. Gatver nu had ik dat niet meer getolereerd!:mad:
Maar was een geweldige reis, voor jou ook dus als je nu weer gaat met je gezin. Ik wens je een goede en droge tijd. Mocht je nog iets in ‘het zuiden’ willen zien, ik heb van alles gelezen daarover.
Klopt, Viengtravel was destijds de agent voor NBBS…NBBS bestaat inmiddels helaas niet meer…maar Viengtravel nog steeds ![]()