Hoi allemaal!!
Wij zijn al een tijdje terug maar ben nog steeds onder de indruk van Thailand…
Het was voor mij de eerste keer dat ik er was, en de eerste 1,5 dag ongeveer had ik echt last van een cultuurshock…
We begonnen in Bangkok, zijn daar een paar dagen gebleven, en zijn daarna met de nachttrein naar het noorden gegaan… Chiang Rai.
Daar hebben we 4 dagen verbleven in het B2Night Bazaar hotel. Simpel maar goed hotel! alles schoon en netjes… alleen het vervelende was dat de receptie mederwerkers geen engels konden…
We hebben in **Chiang Rai **een tour geboekt van 3 dagen 2 nachten, we zijn met een gids met de auto door de bergen gaan reizen, van het noord-westen naar het noord-oosten langs de grens van Myanmar en Laos… Erg mooie natuur en hele andere levensstijl dan in de grote stad!!
Na Chiang-Rai zijn we met het vliegtuig naar Bkk gevlogen en daarna het vliegtuig naar Phnom-Phen (Cambodja) haha ik dacht dat Bangkok druk was, maar Phnom Phen, Hallelujah!! Dat was niet normaal… alles rijd letterlijk kriskras door elkaar en ze kijken nergens naar, en dan verbaasde het me dat er geen ongelukken gebeurde!! Phnom-phen is erg arm, de bedelende kinderen komen aan je tafeltje staan, en vragen je om je pizza… even schrikken maar wel begrijpelijk achteraf gezien, zij moeten ook eten en als ze weten dat het anders weg word gegooit omdat jij het niet meer hoeft is het zielig natuurlijk…
Het is trouwens wel een vieze stad… de ratten lopen je bijna omver. Maar je moet daar heen gaan voor de belangrijkste dingen en dat zijn de Killing Fields en de gevangenis die er bij hoorde. Erg indrukwekkend om te zien, en dan te bedenken dat het nog niet zolang geleden is gebeurd! Je krijgt daar een audio setje bij de ingang met de gewenste taal. Super fijn! Want alles wordt daardoor super goed en duidelijk uitgelegd!! Tip: Eet van te voren goed! misschien wel meer dan dat je normaal doet… want het is 1. warm! 2. druk 3. je word emotioneel geraakt…
Daarna zijn we naar de gevangenis geweest een stukje verderop. Daar staan veel mensen aan de poort te bedelen die slachtoffer zijn van de Rode Khmer… Super zielig maar ik schrok ervan… Heel indrukwekkend om daar rond te lopen, omdat je weet dat daar veel mensen zijn overleden, er hangen ook allemaal foto’s van de slachtoffers etc. Ook zaten er de 7 mannen die het hadden overleeft, je kunt daarmee op de foto en je kunt een boek kopen waar hun ervaring instaat geschreven… We verbleven trouwens in een erg mooi hotel!! Golden Noura villa. Super mooie en grote kamer. Echt op z’n frans… (heel veel gebouwen zijn nog in franse stijl van jaren geleden)
Na Phnom-phen zijn ze naar Siem Reap gegaan.
Daar verbleven we in het Smiley guest house, in Siem Reap heb je buiten de hoofdweg die van afvalt is, allemaal zandpaden met gaten in de weg etc. We hebben in Siem Reap een dag geboekt bij een nederlander die daar een organisatie heeft die schooltjes bouwt, en ziekenhuizen… Je kunt daar dus schooltjes gaan bezoeken, wel word er dan gevraagt om schriften pennen potloden enz. voor ze te kopen maar dat is alleen maar leuk omdat je die kinderen er super blij mee maakt. De kinderen komen op je afrennen wanneer ze je zien en zijn super blij dat ze een beetje engels kunnen praten, en gaan dan ook allerlei vragen aan je stellen… Die Nederlandse man heet Jan, en zijn accomodatie heet: BacaVilla. Er wordt voor lunch gezorgd… Tipje: Pak stokbrood met Kaas. en niet met tonijn… mijn vriend is 1 dag erg ziek geweest door dat de tonijn niet gekoelt mee op reis ging… met kaas is dat niet erg dan is het alleen een beetje gesmolten…
Na het bezoeken van de schooltjes zijn we naar de dorpjes op het water gegaan… Woow! Die mensen leven dus letterlijk op het water! Ze wassen zich ook in het zelfde water als waar de boten invaren etc.etc.
Mooi om te zien dat deze mensen ook gelukkig zijn met eigenlijk… bijna niks… dan ga je echt nadenken over je leven hier in nederland. En ga je zelfs minder zeuren over wat er toch allemaal niet goed is hier…
Na Siem Reap zijn we met de taxi naar de grens van Thailand gereden, om vervolgens mij onze koffers door niemandsland te lopen om daar in de rij te gaan staan voor een stempel in je paspoort om Thailand in te mogen… Damn!! Die rij was zo lang dat we er 3,5 uur hebben gestaan… echt erg zeker in die hitte… dus volgende keer gaan we maar met het vliegtuig!
Eenmaal terug in het hotel in Bangkok hebben we even gerelaxed en ons voorbereid op de vliegreis naar Phuket de volgende dag. Wandelschoenen ingeruild voor snorkelsets en badhanddoeken… Nog even een drankje gedaan op Khao san road bij de Rooftopbar.
De volgende morgen vlogen we van Bangkok naar** Phuket**. We verbleven daar 5 dagen in het Deevana Spa & Resort, dit is echt een ongelooflijke aanrader!! Daar is het lekker rustig, heel fijn en super mooi!! Je hebt 3 zwembaden, zowel bungalows als hotelkamers, en hebt palmbomen en tropische planten in je voortuin!! Je komt er echt tot rust, is niet ver weg van het centrum… En het centrum… tja wat zal ik er over zeggen… het is 1 grote straat met heeel veel discotheken en je wordt daar overspoelt met Pingpongshows, en met aapjes en andere dieren waarmee je op de foto mag… Echt ongelooflijk druk en super irritant om daar door heen te moeten om uit eindelijk bij een heel groot winkelcentrum te komen…
Maarr… als je van live muziek houd, en een gezellig kroegje, moet je even doorbijten en toch door die drukke straat want aan het einde van deze straat aan de rechterkant zit The Red Hot Live Music Bar!! Een super goeie band en erg gezellig!! Heel normaal en daar komen tenminste niet om 9 uur vrouwen in te korte rokjes voor je neus op de bar staan…
Er hangt een gezellige sfeer daar en de band en het personeel is erg aardig!
We hebben daar 1 dag een scooter gehuurd bij de buurman van ons resort. Dat is een duitser, en heeft daar een hotel/restaurant/scooterverhuurbalie. Goeie scooters en aardige man. We zijn naar de andere kant van de berg gereden, en daar zie je een hele andere kant van het drukke Phuket! hele mooie natuur, en aardige mensen!
De rest van de dagen hebben we veel gezwommen en uitgerust van het vele reizen en de mooie dingen die we hebben gezien…
Na die 5 dagen op phuket zijn we met de boot (die je daar zelf moet boeken, en schrik niet, je moet om 5 uur smorgens vertrekken) naar het eilandje** Koh Lipe **gegaan…
Ik kan er veel woorden voor verzinnen maar dit is denk ik de meest duidelijke: WAAAAUUUWWW!! Serieus, wat een mooi, geweldig, schattig, rustig, lief en rustgevend paradijs is dat!!
Er komen niet veel toeristen en dat komt omdat er maar een x aantal mensen per keer op het eiland mogen komen… Super fijn dus! Er rijdt maar 1 auto op het eiland, en die is van ons resortje, om de gasten van de berg naar benede naar de walkingstreet te brengen, uiteindelijk kan je het natuurlijk wel lopen, maar om even te weten waar je naar toe moet, is het wel fijn. Wij ging steeds heen met de auto, en we liepen terug omdat de auto om 9u savonds voor de laatste keer op en neer rijd, en ja meestal zit je dan nog te eten… Wij verbleven op het Mountain Resort. De naam zegt het al, het ligt op een berg, en ieder huisje heeft uitzicht op de zee. Je hebt een veranda aan je huisje met een hangmat, een zitje, en een grote bank. Het is een mooie schone kamer met een grote (open) badkamer! smorgens wordt je wakker gemaakt door de flirtende gekko’s of door de aapjes in de bomen! haha
Omdat het voor mij de eerste keer was dat ik ging snorkelen zijn we eerste gaan oefenen, en bij ons stukje strand zie je al super mooie visjes en mooi koraal!! Ik keek mijn ogen uit!! Toen ik het goed genoeg kon zijn we 'savonds een snorkeltrip gaan boeken! Je gaat dan met een prive bootje naar de snorkelhotspots in de buurt. 2 midden op zee, en een paar op andere eilandjes dus kan je fijn vanuit het strand het water in!
Je komt ook op een eilandje waar de aapjes op je oren vliegen erg schattig om te zien, je kunt daar eten en drinken kopen, om even te lunchen, je mag de aapjes niet voeren, want het is een nationaal natuurpark.
Het is echt de moeite waard om dat te doen! Wat is dat mooi zeg! Kon daar echt uren in da water ronddrobberen!!
Je bent echt een hele dag onderweg! Je vertrekt om 10 uur smorgens, en je bent rond half 5 smiddags terug, en dan heb je tenminste 6 hotspots gezien!!
(zelf eten en drinken mee nemen!! ) ohja en vergeet je vooral niet in te smeren met zonnebrand!! mijn kuiten waren flink verkleurt!
Na 5 dagen Koh Lipe was het toch echt tijd om terug te gaan naar de grote drukke stad Bangkok, dat deden we met de speedboot, en het vliegtuig… met de speedboot naar het vaste land (hatyai) en van Hatyai naar Bangkok met het vliegtuig!
We hadden nog 2 dagen in Bangkok, en hebben het lekker rustig aangedaan… en moesten uiteindelijk helaas na een hele hele hele vette mooie en goede vakantie terug naar ons kikkerlandje!
Dit was onze reis in het kort samengevat… We zijn in totaal 1 maand op vakantie geweest, nog te kort natuurlijk!
Ik vond het een super mooie reis! En zeker voor herhaling vatbaar!
Groetjes!! Mana