Na 4 prachtige weken zijn we sinds zaterdag weer terug op koude, Nederlandse bodem. Mede dankzij jullie goede tips en ideeën hebben we een geweldige vakantie gehad! Van te voren heb ik 1001 vragen gesteld en ik denk wel 50 routes uitgestippeld. Uiteindelijk, in een notendop, het volgende gedaan en daarmee route 51 gecreëerd
- Na twee goede vluchten met Emirates aangekomen in Bangkok en een taxi gepakt naar Khao San Road. Een goedkoop, weinig bijzonder guesthouse gevonden en de omgeving verkend. De dag daarop de highlights (Wat Po, koninklijk paleis) bezocht en nog wat rondgekuierd, maar we werden toch wel wat bevangen door de drukte, warmte en de mensen die allemaal wat van je willen. De volgende avond dus de nachttrein in naar Chiang Mai, maar eerst nog even fietsen met Co, zoals het een goede Hollander betaamt
Prijzig voor een half dagje (1350 baht pp), maar vond het de moeite waard. Leuk om een heel andere kant van Bangkok te zien!
- In Chiang Mai zijn we een volle week gebleven, wat een heerlijke stad! We zijn uiteraard op jungletrekking geweest. Wij dachten wel over de vereiste ‘gemiddelde conditie’ te beschikken, maar dat viel nog ff tegen. Lopen in het vlakke Nederland gaat ons stukken beter af dan de berg op! Verder zijn we nog een dag naar Baan Chang Elephant Park geweest (aanrader!!), hebben we met een scooter (die stiekem een motor bleek te zijn) de omgeving verkend en lekker genoten van de stad en de mensen. We verbleven hier in Awana House voor 600 baht per nacht, by far de beste prijs/kwaliteit verhouding die we gehad hebben en zeker een aanrader.
- Vanaf Chiang Mai vlogen we op Phuket, waar we na 1 dag gillend weg zijn gerend. Als ik rij aan rij op een bedje op het strand wil liggen tussen dronken Duitsers en Russen ga ik wel naar Zandvoort aan Zee.
- We kozen voor een ferry naar Ko Phi Phi, waar het me alles meeviel met de drukte. Op long beach 3 heerlijke dagen gehad, genoten van zon, zee en strand en lekker gesnorkeld. Jammer dat de kamerprijzen hier zó veel hoger liggen dan in Chiang Mai! We besloten tot een beetje luxe (voor ons doen) en hadden een bungalow op de voorste rij van Phi Phi Hills. Inderdaad, óp de heuvel (80 treden de trap op, en we waren nog steeds niet zo goed in ‘klimmen’), maar met een prachtig uitzicht over de baai.
- Volgende stop: Ko Lanta. Hier was het me zelfs té rustig: 20 restaurants op het strand waarvan 19 leeg en 1 halfvol. Het was die dag een beetje bewolkt/regenachtig en dat werkte ook niet mee aan de indruk die het eiland gaf. Even in zee geweest, maar het water prikte (?) dus dat was van korte duur. Nee, Ko Lanta was niet ons ding…
- Hup, de ferryboot weer op naar de parel van onze reis: Ko Lipe!! Joehoe, dit was wat we zochten!
Een klein, rustig eilandje waar je nog lekker in een authentieke bungalow kan slapen (die kon ik althans op Phi Phi en Lanta niet vinden). Detail: Het bed was keihard en de douche koud, maar dat hoort óók bij een hutje op het strand natuurlijk :). Leuke barretjes en restaurantjes op het strand, veel kaarslicht 's avonds… Heerlijk relaxed.
- Na ruim 3 weken trokken we weer terug naar Bangkok. Leuk om te merken hoe je zo’n stad ‘beter aankan’ als je aan het land gewend bent geraakt. Vanuit hier Ayuttaya nog bezocht en nog een bezoek gebracht aan de river Kwai (bummer) en de Erawan watervallen (mooi!!!).
- Afgelopen woensdag begon de terugreis: Nog 2 dagen in Dubai rondgekeken (eens maar nooit meer, wat een vreemde stad!) en zaterdag weer teruggevlogen naar Nederland.
Thailand is geweldig, ik heb de mooiste vakantie van m’n leven gehad. En wat ik hier al zo vaak gelezen heb is ook mij overkomen… Ik ben bibberig, snuffel nog steeds alle Thailand sites af en kijk al m’n foto’s en filmpjes bij het dwangmatige af nóg een keer terug. Conclusie: Thailand verslaafd!!!
Iedereen nogmaals bedankt voor de tips en het beantwoorden van al m’n vragen!