Wie weet er meer over walvissen, 50CC scooters, 22 juli volle maan en eilanden

Hallo Vietnamkenners

Graag zouden wij adviezen van jullie willen hebben omtrent onze reis naar Vietnam in juli 2013. We gaan 1 maand. Ton heeft ons al een heel eind op weg geholpen maar we hebben nog een paar aanvullende vragen.

Wij hebben de volgende vragen:

1. Walvissen zijn die te zien in Vietnam en zo ja waar en ook in de periode dat wij er zijn.

2. Hoe herken je een 50cc scooter in Vietnam dit ivm je anders niet verzekerd bent

3. 22 juli volle maan nog bijzonderheden? geen interesse in een Rave

4. Mooie plekjes en accommodaties op Cat ba of Quan lan (strand) welke is het mooist

5. Als we naar Cat ba of Quan Lan ga voegt Cu lao eiland dan wat toe

Mochten jullie tips hebben over plaatsen waar we zeker langs moeten gaan en niet de bekende plaatsen zijn of bijzondere accommodaties (tot € 50,00 p.n.) meld ze dan aub ook even. Ik ben 50 en mijn vrouw 46. We reizen met rugzakken en onze interesses zijn cultuur, mooi landschap en natuur. Alvast bedankt allemaal

Groetjes John en Diana

Hoi An is erg leuk bij volle maan. Het verkeer mag de stad niet in en alle lampen gaan uit. Alles wordt verlicht met lantaarns en lampionnetjes. Er worden papieren bakjes met kaarsjes in de rivier gezet. Wij vonden het erg leuk. Het is echter op 21 juli. Zie http://www.hoian.co.uk/hoian_culture.php.

Wij zijn op Cat Ba geweest en hebben daar overnacht in Cat Ba Town in een van de vele goedkope hotels aan de boulevard met uitzicht op de baai. Er zijn talloze van dit soort en ze zijn meestal niet op internet te vinden.Ze lijken allemaal op elkaar, met beneden een restaurant en boven de kamers met een balkon en er overnachten voornamenlijk vietnamese families. Het was even een stukje lopen naar een leuk strand met heerlijke hoge golven. Er waren maar heel weinig westerlingen. Eigenlijk zijn het 3 strandjes achter elkaar. Ze worden Cat Co 1, 2 en 3 genoemd. Verder zijn we naar het dorp Viet Hai geweest waar we overnacht hebben in een heel bijzondere accomodatie, The Whisper of Nature Bungalow. Zie http://www.tripadvisor.dk/Hotel_Review-g737051-d1553889-Reviews-The_Whisper_of_Nature_Bungalow-Cat_Ba.html. Dat was een belevenis! Het ligt bij een van de ingangen van het national park.

Verder vond ik het Dreams Hotel (1) in Dalat ook echt een bijzondere belevenis. Zie http://www.tripadvisor.dk/Hotel_Review-g293922-d582986-Reviews-Dreams_Hotel-Dalat_Lam_Dong_Province.html

Ik ben 48 en reis samen met m’n zoon en alleen met handbagage…

Hallo John en Diana,

Ik zal maar even met de reaktie van Nunu beginnen.

Ze heeft helemaal gelijk dat full moon en Hoi An wel bij elkaar horen.
Hoi An is beroemd om zijn lampions en om zijn full moon festiviteiten.

Ik heb in je schema gekozen voor de zondagmarkt in Can Cau en niet voor het full moon gebeuren in hoi An.
Je moet nu eenmaal kiezen, full moon is in jullie periode dus op 23 op 24 juli.

Maar ik heb nog eens naar het schema gekeken en je zou dit wel in Hoi An kunnen meemaken; kost je wel wat meer aan reisuren en wat meer reiskosten ( denk dan aan 30 usd pp meer en 8 uur reizen ).

Dan even het schema aanpassen en dan niet van Mui Nee naar Hoi An en dan door Hue, maar Mui Nee , landen Danang ( vroege vlucht nemen), door naar Hue + cham museum + de Hai Van pas, dan dus Hue bezoeken.
Na Hue naar Hoi An met de bus, de dagen Hoi An, en dan met de bus weer via Hue ( is wel dan 3 x dit traject ) dan naar de DMZ en Phong Nha park.

Zou dan gaan voor een hotel in Hoi An stad en niet voor een strandlokatie, misschien iemand daar een idee voor?

Ik ben zowel in Cat Ba als in quan Lan geweest, maar zou, wanneer ik zou moeten kiezen gaan voor Cat Ba.
Bied toch net wat meer met het park erbij.
Ook ben je ( wanneer je ons schema aanhoud ) niet in het weekend daar; komen veel Vietnamezen voor het weekend en dus is het drukker.

Denk dat je voor de overnachting helemaal kan blind varen op Nunu.

Heb je het ook over hoe je een scooter van minder dan 50 cc kan herkennen.
Die kan je niet herkennen, want die zal je niet vinden in de verhuur.
Ben blij dat je de vraag zo stelde en je bewust bent van de risico’s wanneer je boven de 50 cc gaat rijden.

Maar wil je toch iets in deze richting, zou ik gewoon de easy Riders in de hand nemen en dan vanaf Hue naar Dong Hoi gaan via de DMZ en het Phong Nha park met de grotten.
Kosten voor een echte ER zit rond de 65 a 70 usd pppd incl. overnachting en vervoer natuurlijk.

Walvissen
Ben eigenlijk wel benieuwd hoe je daar eigenlijk op komt?
Ik denk dat je dit gewoon moet vergeten, want de kans dat je een walvissen in Viet nam tegen komt is net groot als bijv in de Waddenzee. Je kan wel links en rechts tempels bezoeken ter ere aan de walvis en daar staat dan een skelet opgebouwd met een altaartje.

Wat eventueel wel kan is zeeschildpadden hun eieren zien leggen op het strand.
Dit gebeurd in jullie periode op een bepaald eiland in Viet Nam.
Dit maakt de reis wel heel wat duurder en de kans dat je dit meemaakt is rond de 50%.

Ik denk dat we , Nunu en ik , je weer wat verder hebben kunnen helpen met je vakantie.

Heb je nog meerdere vragen laat het ons weten aub.

gr.
Ton.

Bedankt Nunu en Ton,

Wat betreft de walvis bedoelen wij de walvishaai. Ik heb ergens gelezen, weet niet meer waar, dat die bij Whale island zouden kunnen zwemmen. De schildpadden hoeven niet. Heb ik al eens eerder gezien.

In de informatie van Nunu stond dat volle maan op de 21ste is (zie link) dus het schema hoeft maar 1 nacht te worden opgerekt. Gelijk geboekt Southern Hotel & Villa. De foto’s straalde sfeer uit. Deze dag moeten we dan op een later tijdstip ergens anders inleveren. We denken dat we een extra dag pakken in de Mekongdelta als we nog een mooie leuke activiteit daar kunnen vinden. We hebben foto’s van Vam Sat bekeken en dat zag er erg druk en toeristisch uit misschien naar iets wat iets afgelegen ligt omdat we een dag extra hebben mochten jullie een suggestie hebben dan horen we het graag. Ton hebben wij het mis wat betreft Vam Sat laat dat dan even weten.

We nemen zeker de hotel voorstellen van jullie zeker mee. Heeft 1 van jullie toevallig ervaring met Gallery – Phong Nha Farmstay . Voor wat betreft eilanden gaat jullie beidde voorkeur uit naar Cat Ba een beter advies kan je toch niet krijgen.

Wat jammer dat er geen brommertjes van 50cc te huur zijn dan moeten we gaan fietsen pfff.

Nogmaals bedankt en aanvullen en tips zijn van harte welkom.
Groetjes Diana en John

We hebben wel elektrische fietsen gezien die te huur waren, dus misschien zou dat een optie zijn…

Hallo Diana en john,

Jij en Nunu hebben gelijk, het festival is op 21-7.
ik heb gekeken wanneer het echt volle maan is, en dat is op 23-7, dus is er inderdaad maar een minimale aanpassing nodig.

ik heb weer eens op internet gekeken of ik kon kon vinden over walvis spotten in Viet nam.
En inderdaad zijn er reisbureaus die schrijven dat er een kans is dat je een walvis kan tegenkomen bij Whale island.
Maar ik ben daar nu een keer of 4 geweest en worden volgens mij geen tours aangeboden die je een redelijke kans geven om deze dieren tegen te komen. Of ik moet deze echt helemaal gemist hebben.

Vam Sat
Ik ben er afgelopen januari geweest en op die dag waren wij en nog 1 duits echtpaar op die dag.
Maar we hadden een prive tour en zij ook dus zijn we hen 1 maal tegengekomen op de gehele dag.
Ook geen bus met touristen, helemaal niemand.

wij hadden wel de tour speciaal voor de mangroven, de vleermuizen, varen over de rivier, de krokodillenfarm en de uitkijktoren.
Je hebt ook tours naar de apen en deze is wat meer in trek, maar daar was ik al geweest en die apen zijn heel erg brutaal en pakken echt je handtas uit je handen als je niet oppast.

Het is wel zo dat op weekenddagen menig inwoner van Saigon hier naar toe gaat om de stad te ontvluchten, en dus is het drukker.
Het maar een uur reizen inclusief de ferry naar het park en een minuut of 20 erbij naar Can Gio stad en het strand.

Omdat veel mensen die naar Saigon komen allemaal wel een schema hebben en voor de tunnels, citytour, de delta gaan gaan er echt maar weinigen naar Vam Sat en idem voor de georganiseerde Viet Nam busreizen.

Wanneer je dit park wilt bezoeken , moet je er wel rekening mee houden dat dit een prive tour is.
Er moet namelijk wel een speedboot geregeld worden, maar op zich is deze tour niet duur voor een gehele dag met gids en lunch.

Wij werden opgehaald in ons hotel en zijn met de ferry verder gegaan naar het park.
Daar lag een 4 persoons speedboot en na een half uur varen kwamen we kwamen we bij een steiger en na 5 minuten wandelen kwamen we bij een aftakking van de Vam Sat rivier waar je met een roeibootje een tochtje maakt van iets van 1/2 uur tot 3 kwartier.

Toen gingen we weer naar onze speedboot en na 10 minuten varen kwamen weer bij een plaats, waar de uitkijktoren was gevestigd en deze geeft je een heel mooi uitzicht over de omgeving. Ook kan je daar wat drinken en eventueel wat eten ( voor eigen rekening, maar 50 euro cent voor een Tiger bier valt dan wel mee ). Dan daar wat rondlopen en met een auto naar de krokodillenfarm en dan in een bootje tussen de krokodillen varen. ook kan je deze voeren met visjes aan een hengel ( een stok met een touwtje ).

Na een tocht van 45 minuten met de speedboot waren we weer bij het begin punt en zijn we naar Can Gio stad gegaan en het strand bezocht.
Toen naar de vismarkt en daar hebben we besloten om clamps te kopen en deze worden dan daar gekookt.
Je kan er krab kopen en daar laten koken.
Kosten voor 2 kilo clambs + 6 tiger was 300000 vnd.

Vandaar naar saigon en om 15 uur geluncht en waren rond 17 uur weer terug bij het hotel.
Kosten waren voor de trip 135 usd voor tweeën incl. dus de lunch.

Lijkt veel, maar het is in dollars, maar niet veel mensen doen deze trip en dus wat duurder.

Fietsen
Ik heb hier ook nagedacht en kwam ook op de gedachte van Nunu van de elektrische fietsen.
Ik dacht toen aan je nickname ( dikke Henk ) en dacht de actie radius daar wel door beïnvloed wordt en dan zit je op zo’n fiets en moet je nog fietsen; zien eruit als een vouwfiets die elektrische fietsen met van die kleine wieltjes.

Ik wil wel een poging wagen om een betrouwbaar adres met de garantie voor een brommer beneden de 50 cc op te vragen in Viet Nam, maar ik kan je niet beloven dat zij er 1 weten.
Dus wanneer je denkt dat het leuk touren is in een stad, laat het even weten, dan vraag ik het even na.

Jammer dat ik je niet kan helpen met ervaringen voor hotels.

Maar misschien is het ook raadzaam om toch naar duurdere hotels te kijken.
Omdat je in het laagseizoen zit zijn de prijzen al lager dan normaal en hebben veel hotels ook promoties.

Misschien 3 dagen boeken , 2 betalen, of 2 dagen boeken airport transfer gratis, 2 dagen boeken 1 x diner gratis enz.
Wanneer je dan wat rekent kan dit ook ineens in je budget vallen?

Nog veel plezier met het uitdokteren van je reis en heb je vragen, dan hoop ik deze graag te vernemen op deze site of op een andere manier.

Prettig weekend.
Ton.

1 like