Whale Island of Jungle Beach, de moeite waard?

In juli vertrekken wij dus ook voor een 5-tal weken naar vietnam.
Onze reisroute onder voorbehoud:

Dinsdag
     5 juli
     Brussel 12 uur à Hanoi
         1
     Woensdag
     6 juli
     Hanoi (aankomst om ~ 8   uur)
         2
     Donderdag
     7 juli
     Hanoi
         3
     Vrijdag
     8 juli
     Hanoi/ Nachttrein Lao   Cai
         4
     Zaterdag
     9 juli
     Bus Lao Cai à Bac Ha
         5
     Zondag
     10 juli
     Markt Bac Ha
         6
     Maandag 
     11 juli
     Bus Bac Ha à Sapa
         7
     Dinsdag
     12 juli
     Sapa
         8
     Woensdag
     13 juli
     Sapa / Nachttrein Hanoi
         9
     Donderdag
     14 juli
     Hanoi ??? 
         10
     Vrijdag
     15 juli
     Vertrek Halong Bay + Cat   Ba eiland
         11
     Zaterdag
     16 juli
     Halong Bay + Cat Ba   eiland
         12
     Zondag
     17 juli
     Terug naar Hanoi ???
         13
     Maandag
     18 juli
     Naar Perfum pagode à Hanoi
         14
     Dinsdag
     19 juli
     Hanoi à Ninh Binh ???

15
     Woensdag
     20 juli
     Ninh Binh (fietsen) +   Nachttrein naar Hué
         16
     Donderdag
     21 juli
     Hué (fietsen keizerstad)
         17
     Vrijdag
     22 juli
     Hué naar Hoi An (dagbus)
         18
     Zaterdag
     23 juli
     Hoi An  / My Son
         19
     Zondag
     24 juli
     Hoi An (fietsen +   strand)
         20
     Maandag
     25 juli
     Nachtbus Na Thrang
         21
     Dinsdag
     26 juli
     Na Thrang  (Whale island?)
         22
     Woensdag
     27 juli
     Snorkelen eilandtour
         23
     Donderdag
     28 juli
     Naar Dalat (trein?)
         24
     Vrijdag
     29 juli
     Dalat (fruitfarms)
         25
     Zaterdag
     30 juli
     Dalat
         26
     Zondag
     31 juli
     Dalat à Mui Ne (nachtbus)
         27
     Maandag
     1 augustus
     Mui Ne (strand)
         28
     Dinsdag
     2 augustus
     Mui Ne 
         29
     Woensdag
     3 augustus
     Mui Ne à Saigon
         30
     Donderdag
     4 augustus
     Saigon à Mekong Delta
         31
     Vrijdag
     5 augustus
     Mekong Delta
         32
     Zaterdag
     6 augustus
     Mekong Delta
         33
     Zondag
     7 augustus
     Mekong Delta 
         34
     Maandag
     8 augustus
     Ho Chi Min City à Hanoi (binnenlandse vlucht)
         35
     Dinsdag
     9 augustus
     Hanoi

Woensdag
     10 augustus
     Hanoi (9 u 50) à Brussel (22 u 40)

Toch ook nog enkele vraagjes.

Kun je je bij terugkeer van de trip perfume pagode je laten droppen om een bus naar Ninh Bing te nemen, zodat je niet helemaal terug naar hanoi moet?
Waar laat je je dan best droppen?

Kent iemand whale island of jungle beach… is dit de moeite waard om even uit te rusten en te snorkelen of niet…
Misschien dan iets langer in Nha Trang blijven en iets sneller reizen in Mui Ne…?

Is het waar dat het zuiden dan met regen te kampen heeft? Is dit zoals Thailand en Maleisie in juli of erger? Zijn het serieuse buien maar behoorlijk kort van duur en snel weer opgedroogd of is het daar erger? Anders kunnen we misschien best onze trip Mekongdelta inkorten naar twee dagen ipv drie…

Regent het in die periode ook in Noord Vietnam, Sapa en contreien?

Is ons reisschema te druk? Ja, we willen wel erg veel in korte periode…
Met het reizen wordt het waarschijnlijk wel wat ‘lastig’, we zijn ook niet piepjong meer…

Waar slaap je beter op? nachttrein of nachtbus? Zijn er ander specifieke voordelen aan 1 van beiden?

Vliegen doen we enkel van HCM terug naar Hanoi omdat we daar de datum kunnen vastleggen, voor de rest weten we nooit echt waar we komen (ook wat rug-problemen en zo), we volgen in grote lijnen ons schema maar ja… je weet het nooit ten volle op voorhand en vandaar dat we niet zo graag vluchten tussenin vast leggen.

Veel vragen in één topic, alvast hartelijk dank voor alle tips!

Veronique en Roswitha :dag:

Hoi Veronique en Roswitha,

Op Whale Island ben ik niet geweest, dus kan daar geen specifiek antwoord op je vraag geven.

In de maanden juli en augustus valt er in het hele land het meest mm aan regen. Zelf heb ik in begin juli in het noorden weinig regen gehad trouwens. En ik vond de buien niet heel lang, maar wel heftig: je wordt wel heel snel doorweekt. Maar daar had ik parapluutjes en schuilplaatsjes voor :wink: Ik heb de regen niet heel storend gevonden, maar heb dan ook niet continu regen gehad. Of het vergelijkbaar is met Thailand en Maleisië, weet ik niet (nog niet ;)), maar ik heb zo’n vermoeden van wel. Misschien is er iemand die het wel kan vergelijken, dan hebben jullie een preciezer antwoord.

Wat betreft slaapbussen en slaaptreinen, daar zijn verschillende ervaringen over te vinden op het forum. Zelf heb ik de slaapbus niet prettig gevonden: erg kleine bedden (1m60), volgeboekt en een Frans toilet vol met andermans plas. De slaaptrein heb ik veel prettiger gevonden, zelfs de hardsleepers vond ik daar te doen. Alleen het toilet, wel Westers deze keer, was bijna te vies om je behoefte op te doen. Het toilet bij de softsleepers was perfect, vond ik.

Wat betreft jullie schema, is wel druk, maar zeker ook wel te doen. Zelf heb ik de Mekong Delta echt als een van de meest bijzondere regio’s van Vietnam gevonden, met name vanwege de mensen daar. Toch zouden jullie erover kunnen denken hier een dagje korter te zijn en deze dag eventueel aan een andere plaats vast te plakken waar het jullie goed bevalt. In de Mekong Delta zal het zeker veel regenen en al regent het niet, het is zo vochtig dat je constant nat bent. Veel drinken dus! Mocht jullie dat wat minder aanstaan, vandaar mijn suggestie hierboven. Maar stiekem heb ik de derde dag in de Delta wel het meest bijzonder gevonden. Hmmm, hebben jullie zo wel wat aan mijn advies? :wink:

Of er een directe bus rijdt van de Perfume Pagode naar Ninh Binh, weet ik niet, misschien dat een ander jullie daar wat meer tips over kunnen geven.

Alvast veel succes en plezier met het uitfioleren van jullie reis!

Groetjes, Anne

1 like

Hallo Veronique en Roswitha,

Schema ziet er wel wat druk maar zeer haalbaar uit.

Voordat ik je vragen ga beantwoorden zou ik persoonlijk enkele dagen aanpassen.

t/m dag 7 zou ik zo laten.

dag 8 zou ik meteen doorreizen naar Halong Bay en daar maar 1 nacht overnachten ipv 2
Je hebt dan 3 dagen gewonnen.
Waarom?
Je pakt de nachttrein dus je nachtrust heb je dan gepakt en je bent op tijd om een tour erachter aan te plakken naar Halong Bay. Wel van tevoren boeken in Hanoi en even plannen. 1 nacht is voldoende voor Halong Bay om een goede indruk te krijgen ( zelf vind ik Halong Bay wat te positief neergezet ).
Ook hou je op deze manier best wel wat geld over.

Dus jullie dag 10 wordt dan gecombineerd met dag 10
Je komt dan terug in Hanoi op dag 10.

Op dag 11 of in Hanoi blijven of op dag 10 ( of natuurlijk eerder ) een 2 daagse tour boeken met de perfume pagode en een overnachting in Ninh Binh, met vertrek op dag 11.

Waarom?
Op eigen gelegenheid naar de pagode in nogal een gedoe en je hoeft je ook geen zorgen te maken hoe je in Ninh Binh komt. Ook kun je meteen de touristische lokaties in Ninh Binh meepakken en de overnachting is geregeld. Dit kan met het geld dat je uitgespaard hebt met de overnachtingen in Hanoi en Halong Bay.
Dag 13 je fietstocht met 's-avonds bus naar Hue of nog een nacht blijven wanneer het je bevalt.

Ga nu verder wanneer je wel naar Hue gaat met de nachtbus.

Dag 14
Fietsen in Hue
Dag 15
Hue-Hoi An
Dag 16 / 17
Hoi An
dag 18
Hoi An met nachtbus naar Nha Trang
dag 19 / 20
Nha Trang
dag 21
Nha Trang - Dalat ( bus )
dag 22 / 23
Dalat
dag 24
Dalat - Mui Nee
Waarom met de nachtbus?
Het is maar een uur of 4/5 rijden; en inchecken kan toch pas normaal gesproken vanaf 14:00 uur.
dag 25 /26
Mui Nee
dag 27
Mui Nee - Saigon
dag 28
Saigon / Cu Chi
dag 29
Saigon - Mekong Delta
dag 30
Mekong Delta - Saigon

Je hebt nu 2 dagen speling die je zo op een voor jouw leuke plaats kan spenderen.

Nu terug naar je vragen.

Perfume pagode naar Ninh Binh
Is dan opgelost; maar je je kan de lokale bus nemen naar Ninh Binh in de stad bij de pagode ( niet echt comfortabel )

Whale Island / Nha Trang
Voor de kust van Nha Trang bevinden zich vele eilanden en een ervan is Whale Island.
Dit is een rustig eiland en dus echt rustig; mooi strand met enkele restaurants en bars. Echt voor je rust. Wat betreft het snorkelen is het voor een verwende snorkelaar niet echt bijzonder interessant. Voor Jungle Beach geld eigenlijk hetzelfde.

Verder is Nha Trang eigenlijk de badplaats voor het uitgaan en luieren op het strand liggen.

Wat betreft de regen.
Sluit me aan bij Anne-Jitske.
In het noorden minder kans en in het zuiden kans; maar gewoon een flinke bui van een 1, misschien 2 maar dan is het weer over.
Dit was mijn ervaring in July / augustus.
Maar wat zijn statistieken?
Was in 2009, januari in Mui Nee en volgens de statistieken 0 mm regen. We zijn na 3 dagen ( geboekt voor 5 ) gevlucht omdat het nog geen minuut gestopt was met regenen.
Gewoon niets van aan trekken en laat het dan mar over je heen komen en je vind wel weer een alternatief om er wat van maken en je planning aan te passen eventueel.

Ik hoop dat je er wat mee kan.

gr
Ton.

1 like

Hoi Ton,

Heel wat extra info voor onze trip!
Tja, wat je zegt over het doorreizen vanuit sapa naar Halong Bay is echt wel een aanrader, we hadden er zelf niet echt aan gedacht en zaten al wat verveeld met de vele dagjes tussenstop in hanoi, dit is zo alvast opgelost.
het combineren van een 2daagse perfume pagoda en Ninh bing komt ons heel goed uit, alleen wisten we niet dat dit mogelijk was. Kun je dit op die manier boeken in Hanoi?
Van Nha Trang naar dalat, is het ook niet mogelijk met een treintje die dan dicht bij het zenmeditatiecentrulm stopt? Of hebben we dat verkeerd voor?
Dalat, Mui ne, dan inderdaad veel beter met de 'dag’bus.
Ik zie dat jij vanaf Hué naar Hoi an een nachtub of trein zou nemen, is dit een lange rit misschien? Te lang voor overdag?
We zouden tijdens deze reis heel graag eens een fruitfarm bezoeken, we zijn dol op dit exotische fruit en hebben nog in maleisie, Thailand, Singapore of Bali een ECHTE fruitfarm gezien (wel kleine stukjes dragonfruitplantages, ananasveldjes,… maar meer nog niet)
Kun je ons daarvoor de beste streek adviseren?
Denk jij dat je op je eentje kunt gaan fietsen in de Mekongdelta? Of neem je beter een geleide tour als je er maar een drietal dagen tijd voor hebt?Wat denk je zou het meest interessante zijn? Normaal gezien doen wij 95% op ons tweetjes maar ik heb al gezien dat Vietnam zich er enorm op toelegt om georganiseerde trips te maken, vaak zijn die dan nog heel goedkoop en kun je het qua snelheid niet beter met openbaar vervoer…
Tja, een andere manier ontdekken is ook al avontuur op zich zeker…
Wat raad jij aan voor het Mekong gebied?

ALVAST HARTELIJK DANK VOOR ALLE ADVIES EN HULP,
je moet een echte vietnamreiziger zijn! Wij staan nog op babyvoetjes!

Hallo Veronique en Roswitha,

Graag gedaan, vind het leuk dat ik mensen in mijn favoriete land kan helpen met hun keuzes.

Gaan we verder naar je vragen.

Ninh Binh
Natuurlijk is dit te boeken; maar kan wel zijn dat je er ook de reis naar Hanoi erbij krijgt.
Laat gewoon aan de gids weten dat je niet verder gaat met de tour, geen enkel probleem.
Wel zeggen na de overnachting om eventuele problemen te voorkomen, wanneer je dit niet van te voren hebt af gesproken.
Deze tours worden gewoon aangeboden in Hanoi, dus je hebt keuze genoeg.

Ninh Binh naar Hue
Waarschijnlijk wat onduidelijk geschreven van mij, maar dit is een langetraject en hier bedoel in een nachtbus.

Hue naar hoi An
is maar een uur of 3 a 4; dus geen nacht bus nodig

Nha Trang naar Dalat
Ik weet niet waar dat centrum voor meditatie zich bevind, misschien heb je een foto of link zodat ik weet of ik er ben geweest en zo je verder kan helpen.

fruit
Hiervoor moet je dus echt in de Delta zijn. Fruitboeren genoeg en deze zijn nooit te beroerd om hun gaarden met trots te tonen.

Mekong Delta.
Natuurlijk kun je op je zelf gaan fietsen en je zal er geen spijt van hebben.
Je bent flexibel en hebt een eigen tempo en overnachtingskeuze.
Maar met een georganiseerde tour met gids of een prive tour zie je misschien wat bezienswaardigheden meer die je alleen over het hoofd zou kunnen zien.
Dit is een keuze die je zelf zal moeten maken.

Hoop dat dit je wat verder helpt?

gr
Ton.

Dag Ton,

voor de zoveelste maal dank voor de snelle reactie.

Snel de naam van het zen-meditatiecentrum in Dalat opgezocht. Het is het Truc Lam meditation center. http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcS1b9bwivwSm_vvxLHUO9tVDQSG9o8FywDqIq80JWskg7gsv7lAI_NgzrTG http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQPs22g0eg69CeyCknOMlZsgwiVjFMWRG3aGJ5atC0HXvSKoFgw55frxNA

Als we op ons eentje zouden gaan fietsen in de delta, kun je ons dan een route adviseren, max. 3 dagjes tijd hebben we. Of huren we beter in verschillende plaatsjes waar wa dan met de bus heen gaan fietsen om in de namiddag rond te fietsen?
Heb jij eventueel een idee van rustige routes aldaar?

Grtjs,
veronique

Bij het meditatiecentrum komen heel veel toeristen. Niet echt Zen :wink: Misschien wel fijn om te weten, dan hoef je niet zo te schrikken zoals ik deed. Er is een gedeelte afgesloten voor toeristen waar de monniken echt rust kunnen hebben.

Verder kun je vanuit DaLat hier een tour naartoe boeken. Hoe het zit met het op eigen houtje ernaar toegaan, weet ik niet. Er is eigenlijk een toeristische attractie van gemaakt waarbij een bezoek aan het centrum in een tour is verweven. Niettemin vond ik de architectuur erg mooi en de informatie zeker interessant.

Groetjes, Anne

Hallo veronique,

Ik heb even gekeken naar je foto’s van het meditatie centrum en hier ben ik ook geweest.
Zie de door mijn geplaatste foto’s voor Dalat.

Wanneer het deze is dan heeft Anne-Jitske gelijk; zijn wel veel touristen daar te vinden.
Als de foto’s bekeken hebt heb je ook meteen een antwoord op de vraag hoe daar te komen.
Met de kabelbaan; opstappunt ligt net iets buiten Dalat stad; misschien 1 euro met de taxi ( als het dat al kost). Kabelbaan was toen in 2009 VND 70000 pp vv.

Je zal hoogstwaarschijnlijk wel ergens op het forum gelezen hebben dat fietsen niet echt tot mijn favoriete bezigheden behoord.

Maar zelf zou ik, zoals je zelf al schreef, met de bus naar een lokatie gaan en daar de fietsen huren en wat rond toeren.
Je kan dan meerdere steden/dorpjes bezoeken.
Hou wel even in het oog dat de drijvende markten in Cai Rang en Phong Dien echt vroeg beginnen.

Wanneer je van Saigon naar bv Can Tho zou willen fietsen ( zeker 200 km wanneer je niet langs de doorgaande wegen fiets; je haalt dan echt geen 15 km p/hr ) en dan ook Cai Be, Vinh long, My Tho ( daar ergens overnachten ), doorfietsen naar Can Tho ( drijvende markt in de vroege ochtend ) wordt het doortrappen.

Zelf zou ik het zo doen.
dag 1 van Saigon naar Can Tho en de aankomst is dan in de middag.
Stad wat verkennen en iets regelen voor de Cai Rang drijvende markt ( misschien gecombineerd met de Phong Dien markt ) en lekker langs de rivier wat eten.
Tip
Bij het standbeeld van HCM heb je een winkelcentrum en daar aan de waterkant heb je een goed restaurant. Loop er in de middag even binnen en reserveer want is is veelal vol.

's-middags na de boottocht ( of de dag ervoor )een fiets regelen; de mensen daar ter plekke weten precies waar je dat het beste kunt dan doen en geven je graag een route.
Je kan dit natuurlijk ook aan een gids vragen van je Cai Rang tour wanneer je deze bezoekt.

Misschien weer een stap verder?

gr
Ton.