Wie kan mij helpen, ik wil naar Turkije

hallo iedereen,

ik ben een jonge vrouw van bijna achttien jaar. een jaar geleden heb ik de man van mijn dromen ontmoet. ik zie hem om de twee maanden en zijn familie is mijn familie ( en andersom). we zijn supergelukkig en verloofd. ik weet honderdprocent zeker dat ik voor de rest van mijn leven met hem wil zijn. soms weet je dat gewoon…

nou is er een probleem. er zit een paar duizend kilometer tussen ons in, en ik merk dat dat ons steeds meer begint op te breken. het verdriet, de pijn, het afscheid, het gemis. dat constant op msn of skype moeten praten, het is gewoon te moeilijk. op dit moment ga ik naar de examenklas van vwo. mijn havo diploma heb ik al. ik wil turks gaan studeren (een opleiding van 3 jaar). alleen merk ik dat mijn geduld op begint te raken, het gemis word alleen maar erger. ik zit er dan ook sterk aan te denken om een paar jaar naar turkije te gaan als ik mijn vwo heb behaald. ik wil dan in de toeristische sector gaan werken. ik heb wat research gedaan op internet, maar er is eigenlijk niks te vinden wat mij kan helpen met mijn emigratie. daarom vraag ik jullie of jullie misschien ideeen of tips hebben zodat ik mijn hart kan volgen. ik ben ten einde raad! dus als je ideeen heb, graag!!!

Hoi Danil ,

De mensen kunnen je op dit subforum wel antwoord geven , maar ik denk bij Wonen en Werken beter. Ik heb dus je topic verplaats.

Groetjes DianaM

OEPS , ik zie dat je hem hier ook al heb geplaatst … nu staat ie dubbel…

Sorry , Franka

Hallo Danil,

Lees eerst eens aandachtig alles wat er reeds geschreven is over emigreren naar Turkije. Met de meeste vragen die je zal zitten zal je er een antwoord op vinden.
Hier komen wonen is niet zo moeilijk, alleen hier werk vinden is een groot probleem.Wie zal je een werkvergunning geven ???
Verblijfsvergunning voor Nederlanders is nu voor 1 jaar 450 euro geworden. Ik was pas deze week in Aydin voor een aanvraag voor klanten en heb de nieuwe prijslijst gezien. Wij belgen betalen maar 14 euro per jaar. Raar maar waar.Dat is wel een heel groot verschil.
Meer vragen steeds welkom,

Groetjes uit Kusadasi,
Franlka

Maar iedereen moet zijn eigen keuze maken.Het is tof hier te wonen als je een inkomen heeft uit eigen land, maar om hier van een turks loon overleven is heel moeilijk.

Hi danil

Uiteraard heb je al 100x gehoord dat je nog zo jong bent en je hele toekomst voor je hebt liggen, dus dat zal ik dan maar niet meer aanhalen.

Ik zou als ik jou was, je goed orienteren op wat je wilt en wat je kunt. Je hebt je havo diploma op zak en bent bezig voor je VWO. Ik neem aan dat je dus nog 1 jaartje moet. Met zo’n diploma op zak ga je ook niet achter de afwas zitten wachten tot je man weer thuis komt, dus doe er wat mee.

Ik raad je aan om direct Turks te gaan leren. Hoe meer je de taal spreekt, hoe makkerlijk het voor jou zal zijn om daar je thuis te gaan voelen. Lees vooral veel verhalen van anderen, zodat je niet in de valkuilen valt die anderen ervaren hebben. Of val wel in je eigen valkuilen maar zorg ervoor dat je ze snel genoeg herkent, omdat anderen hun ervaringen hebben gedeeld.

Maar vooral belangrijk: focus je niet helemaal blind op een leven in Turkije. Onderhoud je vriendschappen met je vriendinnen hier, je zult ze straks nog meer dan nodig hebben. Hou je familie dichtbij. Zij zullen je steun en toeverlaat zijn.

Probeer nu genoeg geld te verdienen om strax een paar maanden naar Turkije te gaan. Bv na je eindexamen kun je gerust 3 maanden in Turkije doorbrengen. Kijk hoe het gaat als je non stop bij elkaar op de lip zit, of als hij 18 uur per dag moet werken en jij niet zit te wachten tot hij klaar is met werken.

Ik zeg niet, dat je er niet voor moet gaan, maar neem de beslissing weloverwogen. met genoeg geld in de bank en steun van je geliefden in NL achter je. Probeer het gewoon maar wees voorbereid en denk niet dat alles wel los zal lopen.

Vergeet ook niet, dat je gewoon op een vakantievisum naar Turkije zal gaan. Je zult elke 3 mnd moeten verlengen of grof geld moeten neertellen. Werken kan wel, maar is dan illegaal.

Ik ervaar nu ook zelf dat het echt moeilijk is om een leven op te bouwen daar. Ik wil het ook heel graag en leven is geen probleem. Maar werken wel! (Ik wil er zeker voor een jaar naar toe en dan zie ik wel verder) Denk daar dus heel goed over na. Als je al een werkgever vindt die je helpt met een werkvergunning, dan kan het nog eens máánden duren voor je hem daadwerkelijk hebt.

Misschien heb je hier war aan: http://www.emigrerennaarhetbuitenland.nl/
Als ik jou was zou ik ook contact op nemen met de Nederlandse Ambassade in Turkije. Of met de ambassade hier in NL. Het is inderdaad wel een warboel van informatie op internet… maar met veel en goed zoeken kom je er wel :slight_smile:

Succes! Als je verliefd bent… dan heb je een grote wilskracht, en wanneer je dat hebt komt het allemaal wel goed. Maar zoals hier eerder gezegd, blijf opletten :slight_smile:

heej allemaal,

allereerst bedankt voor jullie reactie allemaal!

ik en mijn vriend zijn al een paar weken research aan het doen op het internet. maar over die werkvergunning hadden wij nog niks gevonden. gelukkig dat we dat nu weten. we hebben al wat gezocht op internet naar vacatures waarvoor ik zou kunnen solliciteren. het aanbod is er, maarja, die werkvergunning. mijn vriend heeft ondertussen wel al connecties met verschillende werkgevers, waaronder een amerikaanse hoteleigenaresse. wij hopen hulp van hun te verwachten. ook hebben we gezocht naar appartementjes. wij zijn nu een beetje de kosten aan het ontdekken, zodat we straks in ieder geval niet financieel in de problemen komen.

ik ben een echte dromer, maar gelukkig is mijn vriend anti-dromen hihi. hij is heel realistisch, en daardoor komt het wel goed denk ik. ik probeer ook zo real mogelijk te blijven. ik ben jong dat is waar, maar gelukkig heb ik twee diploma’s. het plan is om dit voor 2 jaar te doen, en dan bij de ind een langdurig visum aanvragen om naar nederland te komen samen met mijn vriend. het is dus echt niet voor altijd!

ook heb ik altijd in mijn hoofd, dat als het niet leuk is, dat ik dan gewoon een vliegtuig terug pak. ik heb hier altijd mijn familie en vrienden, en ze steunen me door dik en dun. toch vind ik het belangrijk om risico’s in je leven te maken, zodat je later niet terug denkt van oh, had ik dat maar gedaan. ik ga het doen, ik ga het proberen. het zal een goede levensles zijn en ervaring voor mijn vervolg studie, namelijk de studie turkse talen en culturen. bedankt voor jullie tips, en hebben jullie er nog meer, graag dan!

Pas wel op he…Als je samen in Turkije woont en je wil weer (samen) in Nederland gaan wonen, zul jij alleen terugmoeten, een baan vinden die aan de inkomenseis voldoet met minimaal een jaarcontract, en dan pas kun je de MVV aan gaan vragen…En dan zal er van studeren de eerste jaren ook niet veel komen, het leven met een buitenlandse partner is duur, en jij moet zeker het eerste jaar aan de inkomenseis blijven voldoen

heej Eylem,

ja ik heb van meerdere mensen al gehoord dat dat ook moeilijk is. maarja, het is in ieder geval al iets makkelijker. als je 2 jaar samen hebt gewoont in het buitenland, dan geldt er een ander soort migragtie waardoor het ietsje makkelijker is. ik heb ook mijn ouders die ons ontzettend steunen,en we zouden hier kunnen blijven dus onderdak is dan ook geen probleem. nog 4 jaar wachten is ook geen optie. dus ik ga het proberen, dan maar een risico. maar zoals ik al zei, mijn ouders zijn een hele hulp! en met de ervaring die ik dan op heb gedaan zal het ook makkelijker zijn om een studie/baan te doen.

is het nog steeds zo dat wij Belgen 14€ betalen per jaar voor een verblijfsvegunning.?
Ik ben zo alle informatie aan het bij één sparen om te verhuizen naar Turkije…
Heb je nog tips? of zeker zaken dat ik moet regelen.?
Vele groetjes