Ik heb mij vandaag aangemeld vanuit de stoel van mijn vriend hier in bordon (UK).
Zelf ben ik in Nederland (delft) een jonge alleenstaande moeder van 24 met een zoon van 3 en een dochter van 2 jaar oud.
Mijn vader woont ook in engeland sinds dat ik 10 was in yorkshire en die zie ik hooguit 3 keer in het jaar en spreek ik zelde.
Mijn vriend is 23 en is dus een engelsman en woont hier in bordon, wij willen graag gaan samen wonen en hebben 0,0 procent inzicht over hoe en wat we moeten doen en wat het allemaal zo ongeveer zou moeten kosten.
Hij woont hier samen met zijn broer in een 2 bedroom apartment, ik zelf heb een 3 kamer woning imn nederland en heb op het moment een uitkering en verder niet echt een opleiding naast mijn vmbo diploma verzorging.
Dus we moeten of zelf iets vinden voor ons zelf of zijn broer eruit gooien haha, maar denk dat het zelf iets huren word.
Ik ben helemaal klaar in nederland en wil zsm weg vandaar ook mijn aanmelding hier, ergens begin volgend jaar willen we onze droom dan ook echt verwezelijken en de verhuizing beginnen.
Is er iemand die mij kan helpen met info verstrekken want op internet kan je vrij weinig vinden.
Hoe zit het met benefits enzo en school/opvang? en scholing voor mijzelf uiteraard.
Wij willen wel in de buurt van bordon blijven lekker in een dorpje klein en fijn.
Hoi Nathalie,welkom op wereldwijzer!
Heb je al het Grootbrittanieforum hier op wereldwijzer al ontdekt?
Daar kan je soortelijke berichtjes plaatsen alsook de ervaringen lezen van anderen die ook de stap gedaan hebben om te emigreren naar Engeland!
Ik ga er vanuit dat je gaat werken, Engeland is wel erg duur. Je moet dan een verzekeringsnummer aanvragen, maar tot die tijd kun je gewoon met een tijdelijk verzekeringsnummer werken. Deze kun je als het ik het goed heb aanvragen bij een jobcentre, een soort uitzendburau. Je bent met dit nummer gelijk gratis verzekerd voor ziektekosten, in Engeland is dit namelijk gratis, wat wel een groot voordeel is. Verder moet je je dan uitschrijven in de stad waar je nu woont… en kun je hier dus je verzekering stopzetten.
Het is mogelijk om bij de Home Office in Engeland ‘residentie’ aan te vragen, maar dat is niet per se nodig. Verder zou ik daar gelijk een bankrekening openen, alles is allemaal erg simpel, je hebt min of meer dezelfde rechten als de Engelsen.
Bij een jobcentre kun je op computers banen zoeken, maar dat kun je ook thuis op je eigen pc doen, ga da naar www.jobcentreplus.gov.uk. In een jobcentre wordt je niet geholpen om een baan te vinden, deze hulp krijg je wel bij alle andere uitzendbureaus zoals bijvoorbeeld een Adecco die je ook in Engeland vindt.
Zo Nathalie,wens je nog veel succ6 toe voor de toekomst!
groet,georgessiam.