Hallo mensen, ik ben heel erg slecht met forums door spitten naar dat ene juiste antwoord, dus vraag ik het op deze manier…
Ik heb al een lange tijd een vriendin in Engeland. We kennen elkaar al 4 jaar, maar de laatste paar jaar zijn we echt close. Ik ben een paar keer bij haar geweest en het klikt geweldig. En ik heb het idee in mijn hoofd om daar heen te gaan.
Mijn vragen zijn:
Wat moet je precies allemaal regelen om in Engeland te kunnen wonen en leven?
Bij welke instanties in Nederland en in Engeland moet je info aanvragen en dingen laten aanpassen?
Wat is de beste manier om al je spullen, pc / kleding etc naar Engeland te krijgen?
Wat is het eerste dat je moet regelen als je daar bent en hoe moet je je uit Nederland laten schrijven of doen de instanties dat daar voor mij?
Een woning is geen probleem, zij woont nog thuis, ivm studies etc en ik kan daar ook terecht voor onbepaalde tijd.
Graag hoop ik dat iemand mij kan helpen met (gedetaileerde) info over dit alles.
hey,
ik heb stage gelopen in engeland en omdat nederland bij de europeese uni zit kan je gewoon er naar toe verhuizen. je moet je wel hier uit schrijven en daar inschriijven. dat kan makkelijker als je werk hebt. Ik weet dat als je daar werk hebt schrijft je werkgeven je in en dan wordt je opgeroepen voor een sofinummer na een tijdje.
Dan als je je sofinummer enzo hebt ben je in engeland ingeschreven, alleen als je er gaat wonen en niet werkt moet je het zelf aanrvagen. hoe dat werkt weer ik niet.
met verhuizen umm denk dat je het beste met iemand met een auto er heen kan gaan. Met verhuis bedrijf is het namelijk er duur. tenzij je een werkgever heeft die betaald
Zelf heb ik 3 jaar in Londen gewoond en je hoeft vrij weinig te regelen…
Ik ga er vanuit dat je gaat werken, Engeland is wel erg duur. Je moet dan een verzekeringsnummer aanvragen, maar tot die tijd kun je gewoon met een tijdelijk verzekeringsnummer werken. Deze kun je als het ik het goed heb aanvragen bij een jobcentre, een soort uitzendburau. Je bent met dit nummer gelijk gratis verzekerd voor ziektekosten, in Engeland is dit namelijk gratis, wat wel een groot voordeel is. Verder moet je je dan uitschrijven in de stad waar je nu woont… en kun je hier dus je verzekering stopzetten.
Het is mogelijk om bij de Home Office in Engeland ‘residentie’ aan te vragen, maar dat is niet per se nodig. Verder zou ik daar gelijk een bankrekening openen, alles is allemaal erg simpel, je hebt min of meer dezelfde rechten als de Engelsen…
Verder over het verhuizen van je spullen, lijkt me het inderdaad handig om met de auto te gaan. Is dit niet mogelijk dan zou ik met de bus gaan bijv. Eurolines. De keren dat ik hiermee heb gereisd kon ik 2 tassen van 30 kilo meenemen, zonder hiervoor extra te betalen. In het vliegtuig heb kun je maar 1 tas van 20 kilo meenemen waar je ook nog eens voor moet betalen.
Succes ermee, hoop dat je iets aan de informatie hebt!
Beste Johan,
** Hoe verlopen je voorbereidingen? Zelf wil ik naar Liverpool emigreren om bij mijn vriend te gaan wonen, is het echt zo makkelijk…kwestie van een jobcentre binnenstappen en een baan zoeken?
** Gr. Debbie
Van de informatie die ik heb gekregen en heb gelezen, het is echt zo makkelijk, vooral omdat wij bij de eu zitten. Je moet jezelf hier uitschrijven en alles afsluiten qua verzekereingen etc en daar een rekening openen, jobcenter binnen stappen en je hebt alles eigenlijk al gehad.
Heey,
** Ik ben blij dat het allemaal zo makkelijk gaat. Op het moment sluit ik mijn MBO 4 opleiding af (Luchtvaartdienstverlening) maar zoals veel mensen weten is er geen werk op Schiphol. Ik heb gisteren via internet gesolliciteerd bij EasyJet, die recruit vanuit Liverpool. Het Jobcentre is om een 'sofinummer’te krijgen? Of echt om een baan te zoeken? Waar in Engeland woon je nu of ga je wonen?
** Gr. Debbie
Bij een jobcentre kun je op computers banen zoeken, maar dat kun je ook thuis op je eigen pc doen, ga da naar www.jobcentreplus.gov.uk. In een jobcentre wordt je niet geholpen om een baan te vinden, deze hulp krijg je wel bij alle andere uitzendbureaus zoals bijvoorbeeld een Adecco die je ook in Engeland vindt. Het is geen sofinummer die je kunt aanvragen bij een jobcentre, die heb je al als het goed is, het is letterlijk vertaald een nationaal verzekerings nummer, daarmee ben je verzekerd voor je ziektekosten.
Hallo,
Ik zit even met een vraagje, want ik moet met me moeder emigreren naar London, me moeder heeft daar al een leuk appartement gevonden, en ook werk, maar ik ben 16 jaar en zit nu op het 5 Vwo en mijn vraag is nu of ik daar gewoon op Vwo niveau kan doorgaan of hoe zit het nou?? misschien any sites waar ik verdere info kan krijgen
Wel spannend dat je gaat verhuizen maar ik kan me voorstellen dat het ook wat moeilijk is omdat je nog bezig bent met je VWO. Ik denk niet dat je daar door kunt gaan met je VWO. In Engeland werken ze met de A-Levels, maar als je in het buitenland naar school gaat dan is het een idee om naar een internationale school te gaan waar je het International Bacchalaureate (IB) onderwijssysteem kunt volgen.
Ik heb mijn hele leven ongeveer in het buitenland gewoond en heb ook I.B. gedaan. Hiermee kun je zonder probleem in Engeland of Nederland gaan studeren. Het niveau is vergelijkbaar met VWO. Je kunt ook kijken bij Stichting NOB (zie hier) - zij geven informatie over onderwijs in het buitenland.
Je moet wel wat Engels kunnen om het IB te doen, anders wordt het moeilijk om de lessen te volgen Alles is in het Engels dus je leert ook wel heel snel!
Maar er zijn verschillende niveaus, bijvoorbeeld iemand die Engels is zou A1 Higher Level English kunnen doen. Ik heb zelf A2 higher Level Engels gedaan, en Nederlands A1 Subsidiary Level (moedertaal), en Duits B1 Higher Level (2e taal).
Voor de meesten was Engels niet hun moedertaal dus hier wordt ook zeker wel rekening mee gehouden!
heey,
ik heb dan een klein vraagje, dus de zorg is gratis als je zo’n NI nummer hebt. maar hoe zit het dan met andere verzekeringen zoals rechtsbijstand en inboedel? moet je dan ook in engeland daar een verzekering voor aanvragen. ik las namelijk over een vezekering die speciaal voor het buitenland was (goudse verzekering http://www.goudse.nl/ ). deze verzekering dekt wel dingen zoals zorg, maar ook rechtsbijstand en inboedel. is het handig om zo een verzekering te nemen of in engeland iets te nemen?
Hai, ik heb een vraagje over legitematie. Ik heb momenteel een Nederlands ID pas, hoe moet ik dit vervangen als ik in Engeland woon? Kan ik gewoon een paspoort aanvragen of moet ik wat anders regelen?