Wie is er ook in Santiago in juli '06?

In maart 2006 ben ik 18 dagen rondgetrokken op Cuba met een groepsreis. Ik ben zo verslaafd geraakt aan het land, de mensen en de muziek, dat ik besloten heb begin juli '06 terug te gaan. Dit keer alleen (!) en wel naar Santiago. 2 weken spaanse les, salsa les en slapen in een casa particular. Wie is er misschien ook in die periode in Santiago en vindt het leuk om daar samen een mojito te drinken? :slight_smile: Is er iemand die mij tips kan geven wat betreft de transfer van Holguin naar Santiago? Wat kost een taxi ongeveer (wil liever niet als dom blondje 3x teveel betalen…), en krijg ik moeilijkheden bij de douane als je verteld dat je in casas slaapt, of moet je glashard beweren dat je in Casa Grande overnacht? Graag lees ik jullie reacties. Alvast bedankt. Groetjes, Daphne

Hoi Daphne,

Ja, Cuba kan daadwerkelijk een verslaving zijn, ik weet het maar al te goed… Heerlijke verslaving vind ik het!

Tof dat je nu alleen terug gaat, dat is echt super! Ik zou willen dat ik in juli terug kon gaan, maar het zit er nu (nog) niet in… Anders was ik zeker minstens één mojito´tje met je gaan drinken! :wink:

Wat betreft het transport. Een taxi rit van Holguin naar Santiago is ongeveer 80 CUC, van wat ik me herinner. Wat ik meestal doe is in het vliegtuig en bij aankomst gelijk eens rondvragen wie er nog meer naar Santiago gaan en of we transport kunnen delen. Heel vaak kun je dat wel vinden. Helemaal als zij pas de eerste keer gaan, die zijn helemaal blij als er iemand meegaat die het land al kent.

Anders gaan er ook altijd hotelbussen naar Santiago, die meestal niet vol zitten. Soms heb je geluk en kun je mee, voor een kleine bijdrage. Ik heb dat uiteindelijk nooit gedaan. Had het een keer gevraagd, maar toen was de bus voor Santiago al weg. Toen heeft die buschauffeur wel een lift voor me geregeld, was in een supergammele en kleine bak, met nog 4 andere personen (3 Cubanen en 1 Nederlandse). Nog nooit zo´n brakke rit meegemaakt, maar ik had het voor geen goud willen missen! :slight_smile: (*** geniet even van de goede herinnering***)

Op zich zijn er dus zat mogelijkheden.

Wat betreft je visum. Nooit vermelden dat je in een casa particular verblijft!!! Hoewel het meer en meer geaccepteerd is en wordt, moet je daar bij de douane en overheid e.d. nog steeds voorzichtig mee zijn.

Schrijf ook nooit een goed/bekend hotel op. Op mijn visum schrijf ik altijd “Hotel San Juan” meestal geloof ik zelfs zonder stadnaam erbij. Hotel San Juan ligt een stukje verder (gezien van het centrum) dan Sueño. Het is een hotel waar ik wel eens ben gaan zwemmen. Bij de douane is er nog nooit naar gevraagd. Maar mochten ze vragen naar een voucher ofzo, dan zal ik altijd zeggen dat ik telefonisch gereserveerd heb en nu niets bij me heb. Maar echt, er is nog nooit naar gevraagd.

Je bent een mazzelaar hoor, dat je in juli alweer gaat! Ben jaloers!!! Ga je ook van het carnaval genieten??? Mocht je nog vragen hebben, hoor ik het graag!

Liefs,
Carolina

HĂ© Carolina,

Ik heb je al een mailtje gestuurd, maar niettemin nogmaals bedankt voor je snelle (en vakkundige!!!) reactie. 't Cuba reisforum mag blij zijn met zo’n ervaren Cuba-fan!!!

Groetjes, Daphne

Hihihi :cool: :embarrese :cool: :embarrese :cool:

blush

Ik vakkundig??? Ach, ben gewoon een liefhebster hoor. :smiley:

En zoals ik je al schreef, ik praat nu eenmaal graag over Cuba en helemaal over Santiago! Daar ligt mijn hart.

Liefs,
Carolina