Rondreis Cuba: Santiago de Cuba de omweg waard?

Ik ben een rondreis in Cuba aan het plannen. De zaken die zeker wil zien: Havana, Vinales, Las Terrazas, Cienaga de Zapata, Cienfuegos, Trinidad, Santa Clara. Dit lijkt me een mooie trip om na Santa Clara weer in Havana te belanden en de (sterk ovalen) cirkel rond te maken.
Ik heb hiervoor 3 weken de tijd en twijfel of het de moeite loont naar Santiago de Cuba te rijden/vliegen voor één stad en een bezoekje aan de schuilplaats van Fidel in de Sierra Maestra.
Is Santiago de Cuba echt de moeite voor die extra honderden kilometers of kan ik het doen met Trinidad als vervanger/vergelijking?
Alvast bedankt voor jullie tips.

Hoi Rattenpakker,

Persoonlijk vind ik Santiago de Cuba echt de moeite waard om te zijn. Het is een heerlijke stad! Maar in 3 weken is het gezien je andere wensen wel ambitieus. Het maakt ook dat je op de andere plekken minder lang kan blijven. Ik weet niet hoe lang je in elke plaats ongeveer wilt blijven? Als ik naar jouw lijstje kijk zie ik steden waar je echt wel minimaal een paar dagen moet blijven (vind ik), maar er staan er ook tussen waar je wat mij betreft aan 1 of 2 dagen zat hebt, zoals Cienfuegos (wel leuk en handig voor uitstapjes), Santa Clara en Las Terrazas.

Trinidad kun je niet vergelijken met Santiago, het is dus geen vervanger. Maar wel een absolute must! Als je met de auto rond gaat rijden, dan heb je vanaf Trinidad wel 2 dagen nodig om naar Santiago de Cuba te gaan. En van Santiago weer naar Santa Clara kost je ook 2 dagen. Santiago inlassen in jouw schema kost je dan zeker 6 dagen (bij 2 volle dagen in Santiago). Dat lijkt me wel erg veel.

Hoe ben je van plan te gaan reizen? Als je met de auto gaat, dan heb ik een paar leuke routes voor je!

Als je nog meer vragen hebt, stel ze hier dan gerust!

Viatori,

bedankt voor je info.
We hebben nog niet beslist of:

• we zelf gaan rijden (zoals meestal)
  • we een wagen (minibus) met chauffeur huren
  • we een binnenvlucht naar Santiago nemen en van daaruit vertrekken om geen 2 keer het eiland af te haspelen

Mijn voorkeur gaat voorlopig uit naar de derde keuze, omdat we dan Santiago ook kunnen aandoen. Heb je ervaring met het inhuren van een bestelwagen met chauffeur? Dit zou volgens mij niet alleen gemakkelijker (wegwijzers zijn er blijkbaar niet altijd en de GPS werkt er niet) moeten zijn en goedkoper als een Cubaan een auto huurt ipv wij als toerist…
Ik bekijk straks je routes eens, waarvoor nog eens bedankt!

Zelf heb ik geen ervaring met het huren van een minibus of auto met chauffeur, maar er zijn wel mensen op dit forum die hier wel ervaring mee hebben en hier over geschreven hebben. Als ik de post tegenkom post ik hem hier ook even. Wat ik heb gehoord is inderdaad dat een auto huren met chauffeur niet duurder hoeft te zijn dan zelf een auto huren en zelf rijden. Wij vinden dit juist leuk. Met een goede kaart en een beetje gezond verstand kom je er zeker! Als het even kan, hebben wij altijd de snelwegen (die beperkt aanwezig zijn) vermeden en juist de kleine weggetjes gepakt. En ook daar kwamen we prima uit. Ik heb wel wat tips voor autorijden in Cuba…die kun je wel gebruiken! Al kom je er al doende ook wel achter. Deden wij ook en het heeft eigenlijk nauwelijks problemen opgeleverd. O ja, en er is wel bewegwijzering, alleen je moet ze (als ze er zijn) wel een beetje leren gebruiken. Maar een chauffeur heeft natuurlijk ook zo zijn voordelen!

Overigens, ik kan het mis hebben, maar ik dacht dat er internationaal alleen vanuit Havana, Varadero en Holguín werd gevlogen. Of in ieder geval van en naar Nederland. In dat geval zul je dus nog van Santiago naar Holguín moeten, maar dat is prima te doen in een kleine 2,5 uur.