na mijn eindexamen dit jaar zou ik graag vanaf september in mijn eentje als 18-jarige meid rond willen reizen. Het probleem is alleen dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Mijn plan was altijd om een half jaar naar New York te gaan en daar te wonen en te werken. Helaas wil dat allemaal nog niet erg lukken, ik heb daar namelijk eigenlijk geen contacten en het is dan erg moeilijk om met mensen in contact te komen. Ik zie het eigenlijk niet zitten om als au-pair te gaan, ik wil meer vrijheid en op kinderen passen kan ik de rest van mijn leven nog.
Inmiddels is het niet meer zo dat ik persé naar NY wil. Wel wil ik nog heel graag rondreizen, maar als meisje van 18 in d’r eentje weet ik niet goed waar ik nou veilig heen zou kunnen gaan. Het is niet zo dat ik nog nooit verder dan Griekenland ben geweest. Ik ben een paar keer naar Egypte geweest, naar Tunesië en ook naar Rusland. Ik ben alleen nog nooit alleen gegaan en vind het nu dus ook moeilijk om te kunnen kijken wat dan geschikt is voor mij en hoe ik het begin van zo een reis aan zou moeten pakken. Ik wil een half jaar tot 9 maanden weg, heb geen onbeperkt budget maar wil er wel hélemaal voor gaan.
Hopelijk zijn er mensen die goede tips voor mij hebben, zodat het plan een beetje meer vorm kan gaan krijgen. Iniedergeval alvast ontzettend bedankt!
Ik was 20 toen ik voor het eerst op reis ging, en dat was naar Japan. Dat vond ik erg goed te doen (vooral omdat het een hyperveilig land is). Het probleem alleen is dat Japan een beetje te duur is en zich niet leent voor een vakantie van enkele maanden.
New York is een waanzinnige stad maar ik denk dat iedere stad na een maand wel begint te vervelen. Ook aan New York hangt een prijskaartje.
Als je een half jaartje weg wilt en je weet niet precies wat je wilt doen zou ik je adviseren een ticket te boeken naar ZO-Azie en Australie. Australie is een land wat veel beginnende backpackers trekt, en waar je zonder al teveel moeite mensen kunt leren kennen om samen mee leuke dingen te gaan doen. Ook al zijn er vaak niet zulke jonge mensen als 18 jaar zul je merken dat je toch heel snel aanspraak vindt, ook al zijn de mensen gemiddeld toch wel 4-5 jaar ouder. Ik ben ook eigenlijk altijd (of liever, nog steeds) de jongste op reis met mijn 22.
ZO-Azie leent zich ook heel goed voor beginnende backpackers omdat het heel makkelijk is dingen geregeld te krijgen (het is echt een streek die ingesteld is op het toeristen zo makkelijk mogelijk te maken) en ook hier heel veel mensen heen gaan waar je heel makkelijk contact mee kunt leggen. Je kunt je in deze regio makkelijk 3 maanden vermaken, en eventueel doorreizen naar China. Het grootste voordeel van deze regio is ook dat het er buitengewoon goedkoop is.
Een ander alternatief is Zuid-Amerika, maar daar kan ik je zelf niet echt over informeren. Enige wat ik weet is dat je eventueel bereidt moet zijn wat Spaans te leren. Ook dit continent trekt hordes backpackers, dus zal er vast wel iets leuks te doen zijn!
Alleen reizen is aan het begin even eng is kan vrij intimiderend aanvoelen, maar als je eenmaal in dat vliegtuig zit krijg je er waarschijnlijk al helemaal zin in. Je kunt al op het vliegveld beginnen met vrienden te maken, als je dat zou willen. Als je de initiele onzekerheid kunt overwinnen krijg je er een vrijheid voor terug die je voor de rest van je leven niet meer los zal laten!
Ik ben zelf een stuk ouder en heb nog nooit alleen gereisd. Ben wel met mijn vriend een jaar er tussenuit geweest in Z-O Azië en Australië. Daar zijn we veel jonge meiden tegengekomen die alleen reisden. De meeste begonnen oorspronkelijk alleen en haakten al gauw aan bij anderen als ze verder trokken met bus, trein etc. Je komt daar inderdaad zoveel mensen tegen.
Soms vond iemand het gewoon even niet prettig voelen om alleen op de bus te wachten ofzo en die vroeg dan gewoon of ze bij ons erbij mocht staan, zodat het leek of ze bij ons hoorde.
Geen enkel probleem en ook wel zo gezellig. Een leuke manier om ervaringen te delen.
Zuid-Amerika zou mij als jonge meid alleen minder trekken, maar eerlijk gezegd is dat een vooroordeel, want ik ben er zelf niet geweest.
Ik ben zelf meerdere malen alleen met een rugzak op pad geweest door de wereld maar helaas niet voor langere tijd. Onderweg kwam ik wel heel veel backpackers tegen, alleen of met zijn 2-en (veelal alleen) die maandenlang onderweg waren. De bekendste plekken waren toch Australie, Nieuw Zeeland en vandaar uit gingen ze naar de Pacific Islands (Cook eilanden, Fiji, Samoa). Veel werkten voor een poos in Nieuw Zeeland en als het visum verliep gingen ze ff naar de Pacific en dan weer terug. Ook idd heel veel in Thailand / Azié.
Ik ben er zelf niet zoveel tegengekomen die naar Zuid Amerika zijn geweest.
Ik zou Zuid- en Midden-Amerika (even als een pot nat genomen, er zijn natuurlijk verschillen tussen landen en steden, maar in het algemeen geef ik even mijn ervaring weer) niet direct aanraden als eerste reis alleen als 18-jarige, vooral niet als vrouw. Ik heb me toch wel vaak onveilig gevoeld als vrouw alleen. Na een week durfde ik eigenlijk al geen taxi meer op straat aan te houden, omdat iedereen om je heen je waarschuwt. Als je op straat loopt en dan even weg van de hoofdstraat (In het begin liep ik vaak van a naar b om goedkoop uit te zijn, maar dan moet je vaak ook even van de drukkere straten af door een woonwijk bv: niet doen dus ;)) werd ik regelmatig aangesproken met de mededeling dat ik uit moest kijken en dat ik beroofd zou worden. Na een tijdje doe je dat dus ook niet meer en blijf je keurig op je paadje Maar dat heb je ook wel snel gezien Ik zou echt samen reizen, het liefste met een jongen/man, als je op 18-jarige leeftijd naar Z-Amerika wil gaan.
(Ik moet wel zeggen dat er nog nooit iets is gebeurd met mij. Wel met mensen die ik daar heb ontmoet. Iemand is bijvoorbeeld beroofd in de taxi. Taxi op straat aagehouden, deze reed even een omweggetje, stopt, twee mannen komen aan weerszijden van haar zitten en dwingen haar om alle spullen af te geven. Geven haar nog een klap op haar hoofd en wordt uit de taxi gegooid op straat. Een ander meisje dat ik in Buenos Aires ontmoette was ook beroofd, ze was hard op haar hoofd geslagen op straat en al haar spullen zijn meegenomen. Einde reis dus…). Het is gewoon niet zo’n prettig gevoel denk ik als eerste reis alleen.
Het is wel een schitterend gebied overigens. Ik heb wel een uitzondering: Het zuiden van Argentinie (Patagonie)en Chili, zoals Ushuaia en Punta Arenas vond ik veeel veiliger en prima te doen als jonge vrouw.
Leer wel de basics van het Spaans, anders lukt het je nog niet om een hostel te boeken (bij wijze van spreken dan. Vrijwel niemand spreekt Engels of is bereid om het te spreken).
Ook prettiger vond ik het in Azie, vooral een land als Thailand. Over Australie kan ik niet meepraten, maar dat lijkt me ook goed te doen
Naar NIEUW ZEELAND!!! Volgens mij 1 van de veiligste landen ter wereld, natuurlijk gebeuren daar soms ook dingen, maar lang niet zoveel als in andere landen (zoals Australie). Echetr Australie is wel weer super leuk, maar Nieuw Zeeland veeeel leuker! Heb daar net 5 maanden gewerkt en rondgetrokken en wilde niet meer weg. Nu aan hetr ondreizen in ZO Azie en het is super, maar ik mis NZ! Het gaat zoo makkelijk daar. De mensen zijn fantastisch, ze WILLEN je daar ook gewoon echt helpen en je kan daar (redelijk) makkelijk werk vinden, als je natuurlijk een working holiday visa heb…
Ik zou zeggen, begin met NZ, daarna misschien 3 maanden rondreizen in Oz, aangezien het best moeilijk is om daar werk te vinden en misschien terugkomen via Azie (met wat ervaring)!
Succes!!!
Ik heb na mijn afstuderen het boekje ‘Van boekentas tot backpack’ gekregen. Als je dit googled dan is dit te bestellen. Heel handig, zeker voor schoolverlaters!
Wat dacht je trouwens van de VS? Ook goed te doen als backpacker en er is veeeeel te zien en te doen! Wel ietsje duurder dan Azie of Zuid-Amerika, maar ik weet niet hoe dat zit in vergelijking met Australie ofzo.
New York heb je trouwens wel in een dag of 4 a 5 gezien. Als je een hostel buiten Manhattan kan regelen, is het qua kosten ook goed te doen De trein/metro/tram kost heel weinig (vast prijs per rit, niet afhankelijk van afstand). Pak je als lunch een lekkere pretzel bij een mannetje op straat en een smoothie en 's avonds een pizzapunt, Big Mac of een gezond hapje bij de Whole Foods Lekker in het park opeten als het mooi weer is. In veel grotere supermarkten staan tafeltjes en een magnetron, zodat je goedkoop en snel kunt eten.