Half jaar op reis : Zijn mijn plannen haalbaar?

Vanaf 1 December wil ik voor ongeveer een half jaar op reis. Dit betekent dat ik ontslag neem op mijn werk. Ik werk in de zorg en heb gezocht voor vrijwilligerswerk (echter niets gevonden wat bij mij past) daarom heb ik besloten om er lekker tussenuit te gaan en onderweg wel te zien of er misschien geschikt werk voor mij te vinden is.

Azie trekt mij enorm, vooral Indonesie, Thailand, Fillipijnen maar ook Nepal.

Omdat ik alleen ga reizen (wat ik toch wel erg spannend vind) is mijn plan om misschien de eerste 1 a 2 maanden naar Nieuw Zeeland of Australie te gaan.

• Is het haalbaar om dit in een half jaar te doen?
  • is het veilig om alleen naar Azie te gaan?
  • Welke landen wel/niet bezoeken in Azie?
  • Tips?

Kortom: Nog geen concreet plan maar wel een droom :)… Graag hoor ik goede tips van jullie! Wat zijn nou echte Must-see 's?
Ik hou niet van plekken waar iedereen al geweest is, juist wat kleinere plaatsjes en lokale dingen vind ik interessant.

Groetjes!

Wat een heerlijk vooruitzicht en wat een goed plan!

Alleen reizen in Azië is in veel landen erg goed te doen. Wij zijn tijdens onze wereldreis nu in Mongolië, China, Nepal, Thailand, Laos, Myanmar, Maleisië en Indonesië en Nieuw-Zeeland geweest. In al deze landen kwamen we veel mensen tegen die alleen onderweg waren, met uitzondering van Mongolië en Myanmar.

Nepal staat bij ons nog steeds erg hoog op de lijst met favorieten. Wat een prachtig land!

Als je nog tips nodig hebt voor het voorbereiden van een wereldreis, stuur gerust een berichtje of neem een kijkje op onze site :slight_smile:

Serieus, je krijgt geen spijt van jouw besluit. Het wordt waanzinnig!

Bedankt voor jullie bericht! En wat een prachtige site! (daar ga ik zeker vaker een bezoekje aan brengen)

1 like

Ik zeg altijd: reizen in Thailand is veiliger en makkelijker dan in Frankrijk.
Meer mensen spreken Engels, en gemiddeld zijn de Thai behulpzamer en aardiger dan de gemiddelde Fransoos. Er zijn volop goedkope bussen en treinen, alles is in goede reisgidsen terug te vinden, en er is ook minder agressieve criminaliteit (overvallen en verkrachtingen e.d.) dan in Frankrijk. Het eten is lekker en het weer meestal goed en je kunt er voor 3 euro een uur een massage krijgen.
Natuurlijk is er in Azië ook wel criminaliteit maar op veel plekken kun je makkelijk als vrouw alleen nog over straat, ook in het donker en midden in de nacht. Terwijl ik in Frankrijk 2x nare dingen heb meegemaakt met vervelende kerels (waarvan 1x op klaarlichte dag).
Voor Indonesië geldt eigenlijk hetzelfde: geen macho cultuur, relatief veilig voor vrouwen, goede infrastructuur voor reizen, je kunt er best goed terecht met Engels.
Stiekeme diefstal en verkeersongelukken zijn je grootste zorg in die landen, maar dat geldt ook voor Europa. Stiekeme diefstal is voor een groot deel te voorkomen door voorzorgsmaatregelen en geen domme dingen doen. Lees tips op mijn website (zie handtekening). En verkeersongelukken… tja… een kwestie van geluk.

Australië en Nieuw Zeeland zijn natuurlijk prachtige landen. Wel een flink stuk duurder om heen te vliegen, en om in rond te reizen. Maar in Australië heb je eventueel kans om betaald werk te vinden in jouw vakgebied. Ik weet niet of je nog de leeftijd hebt om in aanmerking te komen voor een working holiday visa om legaal te mogen werken.
Die landen zijn ver weg, maar wederom: makkelijker te bereizen dan Frankrijk. Ook weer vanwege de taal, en de (gemiddelde) vriendelijkheid en hulpvaardigheid van de mensen.

Of je behalve Azië ook naar Aus+NZ wilt, hangt vooral af van je budget, en van waar je reiswensen naar uitgaan. Inderdaad kan Azië wel voor een cultuurschok zorgen, en kun je misschien wat reiservaring opdoen in Australië en Nieuw Zeeland, maar je zou dat dan eigenlijk net zo goed kunnen doen in Engeland of Kroatië, om maar wat te noemen… als het je vooral te doen is om de ‘zachte overgang’. Maar als je speciale interesse hebt specifiek in die landen, tja waarom niet?

Wat vrijwilligerswerk betreft: volgens mij zijn veel ziekenhuizen of hospitaaltjes hartstikke blij als een ervaren iemand haar diensten gratis komt aanbieden! Voor georganiseerd vrijwilligerswerk vanuit Nederland, moet je meestal nog veel geld betalen ook. Ik zou gewoon binnenlopen bij organisaties en eens wat gesprekjes voeren.

Hopelijk heb je hier wat aan.

Hoi Cecilia,

Bedankt voor je ontzettend leuke reactie! Ik ga zeker op je site kijken. Bedankt voor de tips :slight_smile:

1 like