Ik ben van plan om in augustus alles in Nederland voor een jaartje achter te laten om door Azië te trekken. Ben al lange tijd hard aan het sparen dus geld gaat denk ik geen issue zijn.
Ik ben op zoek naar tips!! Tips over verzekeringen, uitschrijven uit Nederland of niet, ervaring van anderen etc. Alle info is welkom!
Ondertussen spit ik het forum hier ook al actief af!
Er is zoveel te vertellen. Waar in Azie wil je heen? Ik heb er zeven maanden rond gereisd en kan je veel vertellen, maar laat me even weten wat je plannen zijn.
Ik kan je verschillende tips geven die je gewoon altijd in acht moet nemen. Denk bijvoorbeeld aan je veiligheid. In ieder land waar ik kwam ging ik naar het consulaat om te laten weten dat ik er was en om mijn reis schema door te geven. Ik had mijn ouders ook dat schema gegeven. Ze waren nogal bezorgd en ik geprobeerd hun gerust te stellen. Zo gaf ik ook steeds telefoon nummers door van waar ik zat. Ik kon ze wel emailen, maar ze wilden m’n stem horen, om zeker te weten dat het allemaal goed zou komen. Ze hadden zelfs een speciaal abonnement op Pretium genomen om goedkoper te kunnen bellen zodat ze me altijd konden spreken. Je moet gewoon rekening houden met het thuis front, want je wilt gewoon weer thuis komen en dan moeten ze niet boos op je zijn, of erger, onverschillig.
Verder moet je goed op de lokale mensen letten en kijken hoe zij met hun hygiene omgaan. Er wordt vaak verteld dat die landen zo onhygienisch zijn, maar dat is onzin. Zij zijn net zo geinteresseerd in hun gezondheid als jij en ik. Mijn ervaring is dat lokale mensen heel hygienisch zijn, maar zodra ze voor toeristen koken laten ze alle voorzorg varen. Dus eet als de plaatselijke bevolking en niet zoals de toeristen. Toch neem ik altijd Imodium mee, voor het geval dat. Ik neem ook altijd condooms mee. Een jaar is een lange tijd . . .
En drink elke dag zeker een coka cola. Daar verdrijf je veel bactieren mee.
Er is zoveel te vertellen. Vraag maar en ik vertel meer.
Dank voor je reactie jnatal1.
Ik heb zelf ook enige reiservaring, ook in Azie een aantal keer alleen gereisd dus ik ben wel bekend met het alleen reizen en de andere gevaren.
Ik wil graag naar Nepal, India, misschien Tibet, en verder zuidoost Azie, de Fillipijnen is daarvan een plek waar ik heeeeel graag heen wil. De rest zie ik wel. Ik wil geen reisschema vaststellen, maar gewoon doen waar ik op dat moment heen wil. Voornamelijk de voorbereidingen zijn voor mij nu belangrijk. Verzekering is goed te vinden, ga me uitschrijven uit Nederland denk ik. En ga in ieder geval een maand of 2/3 vrijwilligerswerk doen.
Waar ben jij geweest? En wat is je het meest bijgebleven? Do’s en don’ts?
Je bent verplicht je uit te schrijven als je langer dan 8 maanden gaat reizen. Wij zijn nu inmiddels 15 maanden onderweg. De leukste landen in azie vond ik Maleisie, Laos en Thailand.
Wij zijn niet naar india geweest omdat mij dat land echt niet trekt mij te druk en overweldigend.
En met vitamine B-Complex kun je muggen op een afstand houden :drugged:
Mooie tijd ga je tegenmoed. Ik zou wel met je willen ruilen Ik ken alleen Thailand en Cambodja, maar we gaan binnen niet al te lange tijd Vietnam en Laos ook bezoeken. We vonden het na jaren Latijns Amerika echt super, vooral Cambodja. In Thailand heb je buiten een prachtig land ook het voordeel dat je er veel kunt krijgen wat je gewend bent van hier. Da’s wel eens fijn en ook handig. Reizen met het openbaar vervoer ging in beide landen makkelijk. Alleen in Cambodja iets minder routes en minder vertrektijden dan in Thailand.
Voor vrijwilligerswerk kun je misschien hier informeren -> www.cambodia-dutch.org Ik zit zelf in de stichting in Nederland, dus als je vragen hebt… We gaan er dit jaar trouwens een aantal nieuwe projecten bekijken, daar verheug ik me nu al op.
@Moira: met langer dan 8 maanden ben je verplicht om je uit te schrijven? Hebben jullie dan geen adres meer of zo? Als ik over de landgrens ga heb ik ook geen controle zat ik nl. te denken.
Bedankt voor de leuke reactie’s tot nu toe. Ik ga zeker jullie reisblog lezen travelmonkey! Ik wil in India of Nepal vriwjilligerswerk gaan doen dus daar ben ik nu mee bezig te organiseren.
Meer tips zijn altijd welkom!