Weg en zooo lang mogelijk wegblijven

Hallo,
Wij vertrekken volgend jaar richting Azië.
Onze instelling is: Vertrekken en dan zooo lang mogelijk in Azië zien te blijven.
Zijn er mensen die ook op zijn minst 1 1/2 à 2 jaar of langer weg zijn gegaan?
Hoe hebben jullie dit aangepakt? En financieel? Wat behoud je nog in NL?
Iemand tips en raad en ideeën hierover?
Het is niet onze bedoeling om zoveel mogelijk te reizen om zoveel mogelijk te zien en te doen.
Ergens naar toe gaan en bevalt het ons daar dan blijven we hangen , bevalt het stekkie ons niet, dan trekken we verder.:wereld:
Ik ben benieuwd…
De Groetjes.

Ik ben een jaar wezen reizen waarvan 8 maanden azie.
Het is allemaal niet zo moeilijk. Zorg dat je genoeg geld hebt gespaard. Check bij bijvoorbeeld de lonely planet wat je ongeveer kwijt bent aan dagbudget. Bekijk visa eisen. Bepaalde landen kom je niet zomaar in. Zorg voor de nodige vaccinaties, koop een lonely planet voor het eerste land waar je naar toe gaat, boek een vliegticket en gaan met die banaan>>>

Als je nog vragen hebt, hoor ik het wel!

Wij zijn twee jaar weggeweest waarvan een dik jaar in Azië.
We hebben ons huis verkocht, keukenraad en wat ander spul bij vrienden op zolder gestald en de rest verkocht en weggegeven. Denk aan je opstalverzekering.

De handigste ziektekosten/reis verzekering vond ik bij Joho, daar kan je maximaal vier jaar op wegblijven.

Zorg dat je iemand hier machtigd om al je financiën bij te houden en belastingformulieren in te vullen. Vermogensbelasting?! We hadden twee rekeningen, dus twee pinpassen. Als de éen het niet deed was de ander wel handig. Ik geloof dat je bij triodos gratis kan pinnen in het buitenland. En een creditcard is handig voor vliegtickets enz.

Schrijf je nu alvast in bij de woningbouwvereniging, misschien kan je dan een huis huren als je terugkomt. Wij hebben nu via een makelaar gehuurd, wel duurder maar we logeren nu al vijf weken her en der en dat begint ons nu wel de keel uit te hangen.

First time Asia van de rough guide is een makkelijke reisgids om van tevoren te plannen en ook makkelijk als je onderweg bent.

Als je nog een camera moet hebben, kan je daar ook prima kopen, Bangkok of Kuala Lumpur ofzo. Als jullie duiken of dat van plan zijn kan je er ook een kopen waar een onderwater case omheen kan. Is wel weer extra bagage maar zooo leuk. Als je van duiken en snorkelen houd tenminste.

Een laptoppie is makkelijk om je foto’s op te stallen, evt. een website bij te houden en films op te kijken.

En verder nog 1001 dingen maar als je iemand in NL hebt die goed is in papierwerk is het allemaal niet zo moeilijk. Die kan dan de losse eindjes voor jullie afwerken.

Veel reisplezier!

Een goeie reiswinkel zoals bv. Joho verkoopt speciale boekjes over ‘lang op reis gaan’ en alles waar je dan aan moet denken en wat je moet regelen.

Er zijn ook zat mensen die in Azië blijven hangen en daar werk vinden, bijvoorbeeld Engelse les geven, tattoos zetten, een bar starten. Of is dat niet jullie plan?
Het risico is dat je op een gegeven moment zo ontheemd raakt dat je je nergens meer echt thuis voelt. Ik ken een Canadese vrouw die al jaren in Bangkok woont, wat ze een vreselijke stad vindt maar vanwege omstandigheden kon ze niet eerder weg… ze droomde telkens van terug gaan naar Canada. Maar nou is ze er weer een maandje op familiebezoek enzo geweest en vond ze Canada helemaal verschrikkelijk! Ze was ongemerkt al zo gewend aan Bangkok, het weer, het eten, en de omgangsvormen enzo daar… dat ze een mega cultuurschok had in haar eigen land. Voor zover ik weet woont ze nu nog steeds in Bangkok, waar ze zich toch ook een beetje ontheemd en ‘tijdelijk’ voelt.

Zelf heb ik ooit een jaar gereisd en had bij terugkomst niets meer: geen huis (hadden we opgezegd en wilden in een andere stad gaan wonen), nog geen werk, en geen geld meer. Dat zal ik nooit meer op die manier doen! Haha. Het is wel goed gekomen hoor, tijdje bij een vriend in huis gewoond en snel een horecabaan gevonden dus elke week salaris… maar een volgende keer wil ik minstens één van die drie zaken toch zeker hebben als ik ooit weer eens terugkom van een lange reis! Woonruimte, en liefst ook nog wat geld! :slight_smile:

Maar aan de andere kant ken ik mensen die juist hun huis hadden behouden en onderverhuurd, en onbetaald verlof hadden genomen op hun werk… en die toen na een jaar reizen weer terug vielen in precies hun oude leventje waarin hun vrienden en collega’s nauwelijks of niet veranderd waren, en zij zelf juist enorm veel hadden meegemaakt (zo’n jaar kan voelen als 3 jaar!)… dat was dus voor hen ook weer heel deprimerend en een soort omgekeerde cultuurschok. Ze hebben vrij kort daarna allebei hun banen opgezegd. Voor niks al die premies betaald voor onbetaald verlof…

Dus in mijn geval was het huis zoeken, werk zoeken, leren kennen van een nieuwe stad… nog een soort spannend iets om het reisgevoel eigenlijk te verlengen.

Misschien kunnen jullie wel inschatten hoeveel zekerheden je nog wilt inbouwen, of niet.

In mijn gratis reistips vind je wellicht ook handige dingen waar je nog niet aan gedacht had. Zie mijn handtekening.

Succes met alle keuzes!

Zowiezo je huis verkopen. Je wil niet aan de andere kant van de wereld zitten en iedere maand je hypotheekbedrag zien verdwijnen.
Wij zijn 1 keer 8 maanden weggeweest en 1 keer 20 maanden. Ik weet niet of azie je zolang kan bekoren. Het is daar** echt** anders als hier. De drukte en het afdingen op slaapplekken ga je op den duur irritant vinden.
In Azie kun je geweldig eten maar 2 jaar bami goreng is toch teveel van het goede denk ik.
Misschien is het een idee om halverwege een stuk australie mee te pakken. Even wat westerse cultuur is dan wel lekker.
Een goede ziektekostenverzekering kun je afsluiten bij elvia of de europeesche.
succes.

Super goed idee! Ik vertrek vanaf februari 2011 ook voor minimaal een jaar uit NL. Eerst 3 maanden vrijwilligerswerk in Nepal, daarna zo’n 6 maanden rondreizen door Azie (overal waar we het op dat moment naar ons zin hebben, niet echt grote plannen). Vervolgens doorvliegen naar Brazilie (daar ook 3 maanden vrijwilligerswerk) en de rest van Zuid-/Midden Amerika rondreizen.

Als je langer dan een jaar wegwilt, houdt dan vooral rekening met uitschrijven bij de gemeente (als je geen huis meer hebt), goed navragen of je verplicht bent om een zorgverzekering aan te houden of niet, en regel een goede zaakwaarnemer in NL voor bijv. bank- of belastingzaken (die ook je postadres wil zijn voor dit soort instellingen).

Ik ben zoveel mogelijk inboedel aan het verkopen, kan opslag regelen bij een vriend voor hetgeen ik nog wil bewaren (Citybox of Shurgard is ook een goede optie). Mijn tip: bewaar zo min mogelijk, zonde van het geld wat je elke maand betaald.

Verder is een leuk startkapitaal voor het reizen erg handig. Maak vooraf een simpele begroting om teleurstellingen te voorkomen en je eerder terug naar huis moet omdat het geld op is.

Verder sluit ik me vooral aan bij de tips van mijn voorgangers in dit topic.

Heel veel plezier met je reis! Geniet ervan, doe ik ook :slight_smile:

let wel op: alleen uitschrijven bij de gemeent als je langer dan een jaar weggaat.

Ik ben gewoon een jaar weggeweest en bleef ingeschreven bij de gemeente. Makkelijker en goedkoper, anders moet je ook weer een speciale reisverzekering afsluiten die erg duur is.

Dat valt wel mee, wij waren verzekerd via Joho voor €950 per jaar, twee personen. Stukken goedkoper dan de normale ziektekostenverzekering. Het uitschrijven bij de gemeente was ook niet zo ingewikkeld, je moet alleen wel een postadres hebben.

Grtz Martine

Wij zijn bijna 2 jaar weggeweest en hebben ons helemaal niet uitgeschreven. Ik heb het gevraagd bij de gemeente maar het was niet nodig zeiden ze. Wij hebben ons verzekerd bij de europeesche verzekeringen. We hebben ook een keer de tasmanverzekering gebruikt en de elvia. Ze waren allemaal prima en veeel goedkoper als de normale ziektekostenverzekering.