Ik vertrek binnen 3 maand voor 2 jaar naar Azie/Australie.
Het meeste heb ik al geregeld maar zit nog met enkele vraagjes…zoals:
*moet ik mij laten uitschrijven in mijn gemeente??
*ik word ontslagen op mijn werk dus heb ik recht op een uitkering maar zou ik dit wel doen?
*waar kan ik best een reisverzekering afsluiten of wat als ik gewoon geen verzekering afsluit?
Wanneer je langer dan 9 maanden weggaat uit Nederland, moet je je officieel uitschrijven bij de gemeente. In de praktijk wordt dit niet gecontrolleerd.
Je hebt geen recht op een WW-uitkering. Om voor een uitkering in aanmerking te komen, moet je voldoen aan verschillende voorwaardes. Zo heb je sollicitatieplicht, en moet je beschikbaar zijn voor de arbeidsmarkt. En dat ben je niet. Bovendien heb je met een WW-uitkering maar 21 vakantiedagen per jaar (en naar ratio als je halverwege het jaar je baan verliest) en daar ga je overheen.
Het zou een slechte zaak zijn als alle reizigers vakantie gingen vieren op kosten van de staat. (Ookal heb je zelf premie afgedragen.) Als je weer in NL terug bent, heb je in sommige gevallen WEL recht op een uitkering. Overleg dit met je UWV werkcoach.
Geen verzekering afsluiten is dom. Wat als je onderweg ziek wordt en je geen recht hebt op medische zorg?
Goede reisverzekeringen kun je bijv. afsluiten bij Elvia of de Europeesche verzekeringen. De firma travelactive.nl bieden de tasmanverzekering aan. deze is ook goed.
Ik lees de laatste tijd ook verhalen over een verzekering bij Ohra maar daar weet ik het fijne niet van.