Over vier maanden vertrek ik naar Zuid-Amerika, Chili, om daar te gaan wonen en werken. Ik ben van plan om af en toe terug te komen naar Nederland maar mij hier pas weer te gaan vestigen wanneer het in Chili niet naar wens blijkt te zijn. Ik heb nog geen baan in Chili omdat ik daar mijn eigen project ga starten, voorlopig verblijf ik daar als ‘toerist’.
Nu probeer ik er achter te komen hoe het zit met de regelingen wat betreft uitschrijven uit Nederland. Ik begrijp dat wanneer je langer dan twee jaar niet in Nederland hebt gewoond/gewerkt en bent uitgeschreven je in ieder geval geen zorgverzekering meer hoeft te betalen. Maar welke consequenties heeft dit nog meer? Is het verstandig om mij pas uit te schrijven op de dag voordat ik op het vliegtuig stap of is maakt het- gezien de lange periode waarin ik weg ben- niet uit dat ik mij nu al uitschrijf? Ik sta voor dit dilemma omdat ik mij plotseling uit moet schrijven op mijn huidige woonadres. Ik vraag mij nu af of het de moeite waard is om aan mensen om mij heen te vragen of ik mij bij hun mag inschrijven voor die laatste vier maanden dat ik hier nog woon en werk.
Heeft hier iemand ervaring mee?
Ter aanvulling op mijn eerder geplaatste bericht: mijn concrete vraag is wat het betekent wanneer je als Nederlander langer dan twee jaar bent uitgeschreven. Heeft dit bepaalde consequenties wanneer je terug komt?
Voor elk jaar dat je uitgeschreven bent tussen 15 en 65 jaar oud krijg je twee procent minder AOW, tenzij je premie afdraagt terwijl je uitgeschreven bent. Zo is het nu nog, de AOW gaat veranderen, maar zal wel gekoppeld blijven aan ingeschreven staan of premie betalen.
Bij mijn weten ben je formeel verplicht je uit te schrijven, als je meer dan acht maanden buiten Nederland bent.
Wellicht is hier of hier meer te vinden. (Misschien gaan de links naar dezelfde informatie, ik ben er niet heel diep in gedoken.)
Het klopt dat je je moet uitschrijven als je langer dan 8 maanden in het buitenland verblijft.
Let wel op, je moet een bewijs van uitschrijving hebben van het land waar je geweest bent, als je je wilt her inschrijven in Nederland!
Ik zit nu met dat probleem. Ben zelf voor 2 jaar naar Sint- Maarten vertrokken, maar heb besloten om nu, na 1 jaar terug te keren. Het is stom van mij geweest, maar heb me dus niet op tijd ingeschreven op Sint- Maarten. Omdat het best ingewikkeld is en alles heel lang duurt, kan ik me niet meer inschrijven hier, en heb ik uiteraard ook geen bewijs van uitschijving.
Vraag het even na op het gemeentehuis, mij gaan ze proberen toch te helpen maar je moet eigenlijk dat bewijs van uitschrijving hebben. En mijn tip: zodra je weet dat je in chili gaat wonen, schrijf je in!
Hangt het er nog vanaf hoe lang je bent weggeweest, of je een bewijs van uitschrijving nodig hebt voor een herinschrijving in Nederland? Wanneer ik uit Nederland vertrek dan geef ik als reden op dat ik voor onbeperkte tijd ga reizen omdat ik niet weet waar ik over een jaar zit. Dan gelden er misschien andere regels? Heb jij dit ook zo gedaan of had jij een werkvergunning op Sint-Maarten?
Nou ik heb wel een verklaring van goed gedrag moeten aanvragen bij de gemeent, voor mijn werkgever. Ik denk niet dat het uitmaakt hoe lang je weg bent geweest, het gaat hun erom dat je kunt aan tonen waar je geweest bent in de tussentijd. Als reiziger zal het misschien anders zijn dus vraag het even na bij de gemeente hoe het dan zit.
Ik wilde je mijn verhaal in ieder geval laten weten, want is ik dit had geweten
had ik net anders aangepakt!
Succes!!
Dank je wel! Het is fijn om de ervaringen van anderen te horen want er zijn zoveel (onbekende) regeltjes… Nog wel een laatste vraag: Ben jij naar het buitenland vertrokken omdat je daar een baan had gevonden? Oftewel, vertrok je uit Nederland met een werkvergunning voor daar? Aangezien ik dat niet ga doen kan het zijn dat mijn situatie daarom anders is.
Dank je wel alvast en jij ook succes met alles.
Ik ben zelf meer dan 2.5 jaar uit nederland weg geweest. Als je meer dan een jaar wegblijft kun je je uitschrijven bij je zorgverzekering. Schrijf een brief ( ondertekenen niet vergeten) en licht het duidelijk toe dat je zeker een jaar wegblijft ( incl uitschrijving gemeente). je kunt dan per direct uit de zorgverzekering. het mag duidelijk zijn dat dit enorm veel geld scheelt. Kom je na 11 maanden weer rerug en schrijf je je weer in bij de gemeente, MOET je de andere elf maanden zorgpremie TERUGBETALEN. Houd hier rekening mee en blijf dus echt een jaar weg of schrijf je niet in bij thuiskomst. ( niet legaal)
Als je een (wereld) reis maakt is het verstandig je uit te schrijven bij de gemeente en te laten registreren als iemand zonder vaste woon en verblijfplaats. Dit is verplicht wanneer je je zorgverzekering hebt opgezegd.
Dit heeft voor mij prima gewerkt.