Hoi allemaal,
Ik ben van plan om rond september/oktober 2015 een grote reis te maken. Ik zit nu echt nog in de oriënterende fase, maar momenteel wil ik eerst vrijwilligerswerk wilde doen om zo een goed begin te hebben wanneer ik ondergedompeld word in een nieuwe cultuur om vervolgens zelf verder rond te reizen. Er is echter een ding waar ik tegenaan loop waardoor ik nog niet specifieker durf te gaan werken, namelijk: veiligheid.
Ik heb niemand in mijn naaste omgeving die mee wil of kan, en ben er een beetje bang voor om als blank, jong (23) meisje alleen rond te trekken in een land of werelddeel wat ik nog niet ken. Eenzaamheid ben ik persoonlijk niet zo bang voor. Ik maak gemakkelijk contact en kan ook prima genieten van bepaalde dingen als ik in mijn eentje ben.
Mijn interesse in waar ik naartoe zou willen is erg breed, al wil ik niet al te veel westerse invloeden. Mijn huidige voorkeur gaat uit naar Azië (Mongolie, China, Nepal, Cambodja en Indonesië), maar ook Zuid-Amerika heeft mijn interesse. (Al sta ik werkelijk overal nog voor open hoor, dus laat je niet beperken door deze specifieke landen)
Is er iemand die misschien ervaring of tips heeft met deze gebieden? Is het überhaupt wel verstandig om alleen te gaan, kan ik het best op zoek gaan naar een buddy, of is het prima te doen?
ik heb samen gereist en alleen gereist… Alleen reizen is zoveel fijner. Ik zit nu in indonesië en dit is zeker goed te doen ( op jakarta na, zoveel starende blikken getver)
Als je samen reist zit je zoveel op elkaars lip. En de een wilt dit doen, de ander dat… Erg vervelend soms.
Ik denk dat ik al reageerde op je reactie uit een vorige post! 
Ik begrijp dat alleen reizen eng lijkt, maar in Zuid-Amerika is het allesinds zeker te doen! Er zijn heel veel reizigers die alleen of in groep rondreizen, je leert zo erg snel mensen kennen die vaak dezelfde route als jij gaan doen! Bovendien zijn er heel wat backpacker hostels waar activiteiten georganiseerd worden en waar je zonder twijfel ook altijd wel mensen leert kennen waar je dan vaak ook een stukje mee kan verder reizen.
Zuid-Amerika is ook vrij veilig als je je gezond verstand gebruikt, ook voor mensen (zowel jongens als meisjes) die alleen reizen, niet gevaarlijker als Europese landen in mijn ogen!
Succes!
Alleen reizen is geen probleem in de landen waar jij naar toe wilt. Ik heb velen reizen als meisje alleen gedaan en ben maar 1.54 m lang, maar ik heb nooit problemen ondervonden. Hou er daarnaast rekening mee dat je vaak niet alleen bent ondanks dat je alleen reist. Je ontmoet overal nieuwe mensen (hostels, bus, couchsurers etc), waardoor samen dag tripjes doen of samen verder reizen de normaalste gang van zaken is. Als je gewoon je gezond verstand gebruikt net als in NL, dan is alleen reizen als meise geen probleem. Veel plezier!