Ik ben van plan om rond september/oktober een grote reis te maken. Ik zit nu echt nog in de oriënterende fase, maar momenteel wil ik eerst vrijwilligerswerk wilde doen om zo een goed begin te hebben wanneer ik ondergedompeld word in een nieuwe cultuur om vervolgens zelf verder rond te reizen. Er is echter een ding waar ik tegenaan loop waardoor ik nog niet specifieker durf te gaan werken, namelijk: veiligheid.
Ik heb niemand in mijn naaste omgeving die mee wil of kan, en ben er een beetje bang voor om als blank, jong (23) meisje alleen rond te trekken in een land of werelddeel wat ik nog niet ken. Eenzaamheid ben ik persoonlijk niet zo bang voor. Ik maak gemakkelijk contact en kan ook prima genieten van bepaalde dingen als ik in mijn eentje ben.
Mijn interesse in waar ik naartoe zou willen is erg breed, al wil ik niet al te veel westerse invloeden. Mijn huidige voorkeur gaat uit naar Azië (Mongolie, China, Nepal, Cambodja en Indonesië), maar ook Zuid-Amerika heeft mijn interesse.
Is er iemand die misschien ervaring of tips heeft met deze gebieden? Is het überhaupt wel verstandig om alleen te gaan, kan ik het best op zoek gaan naar een buddy, of is het prima te doen?
Even voor de duidelijkheid, er ligt nog niks vast, dus ook andere landen, gebieden die ik niet benoemd heb kunnen best nog een optie zijn. Elk land heeft zijn eigenheid en is daarom mooi, dus zolang de cultuur anders is dan in Nederland, sta ik er al gauw voor open.
Ik heb op mijn 22ste stage gelopen in Indonesie, en toen ik 24 was deed ik vrijwilligerswerk in Thailand.
Later vrijwilligerswerk gedaan in Bangladesh, Mongolië, Indonesie en Thailand.
Onveilig heb ik me nooit gevoeld. Als je het eng vind alleen te starten kun je natuurlijk een reisgenootje zoeken voor de vlucht. Er zijn ook organisaties die je kunnen helpen met het vinden van werk. Mijn eerste project liep via SIW. Zij bereidden me ook voor op cultuurverschillen.
Veel eerste keer reizigers kiezen voor Thailand, Java+Bali en Nepal. Daar kun je het makkelijkst gelijkgestemden vinden.
Alleen reizen als blank, jong meisje van 23 is geen probleem in de meeste Aziatische landen. Thailand, Cambodja en Laos zijn vriendelijke bestemmingen waar je snel andere solo-backpackers ontmoet. Het is belangrijk om je goed voor te bereiden en in te lezen over de landen waar je naartoe gaat. Vrijwilligerswerk doen via een organisatie (je vindt er een groot aantal op dit forum) betekent vaak dat je kunt rekenen op een goede voorbereiding inclusief reispakket en trainingsdag met mede-vrijwilligers. Een goed begin.
Veel van onze vrijwilligers voldoen aan hetzelfde profiel als jij en gaan allereerst een tijdje vrijwilligerswerk doen om daarna (solo) te backpacken. Tijdens het vrijwilligerswerk en soms zelfs al op de trainingsdag in Nederland ontmoeten ze vaak al een reisgenootje.
Zelf ben ik in 2010 op mijn 22e ook in mijn eentje naar Zuid-Amerika gegaan voor 7 maanden (Argentinië, Peru, Bolivia en Brazilië) en ik heb mij nooit onveilig gevoeld. Uiteindelijk ben ik ook nooit echt alleen geweest, want in iedere stad/plek ontmoette ik wel weer iemand in een hostel of tijdens een of andere activiteit. Ik heb het alleen reizen juist als erg waardevol ervaren. Je leert veel, wordt vaak sneller aangesproken en doet echt bergen interessante ervaringen op!
Dit is ook wat wij terug krijgen van onze vrijwilligers en stagiaires die de afgelopen jaren naar zowel Bolivia als Brazilië zijn gegaan. Over het algemeen voelt iedereen zich veilig, mits je aan de (logische) voorzorgsmaatregelen houdt. Bijvoorbeeld: ga niet met dure spullen op straat zwaaien, ga in het donker niet in je eentje de straat op en vooral: luister naar de lokale bevolking, doe niets wat zij ook niet doen.
De meeste van de vrijwilligersorganisaties op dit forum werken samen met projecten in steden waar meerdere projecten zijn en dus is de kans groot dat er tegelijkertijd via dezelfde organisatie nog wel een vrijwilliger in dezelfde stad/hetzelfde dorp te vinden is. Dit kan natuurlijk erg prettig zijn, als je af en toe gewoon ook even lekker in het Nederlands wilt kletsen en we merken dat het erg vaak voor komt dat er dan besloten wordt samen te gaan reizen!