wie helpt me op weg naar Ierland? ;)

Dit wordt de eerste keer voor mij, zowel naar Ierland als alleen reizen. Ik ben dus een leek en heb veel vragen.

Ik heb al wel een aantal dingen gevonden die ik graag zou willen zien. Niet alles ligt erg dicht bij elkaar. Dus hoe zit het met openbaar vervoer? Zijn er bussen, waar vertrekken deze en is het prijzig?

Kan ik op de dag zelf overnachting regelen of heb ik dan kans dat alles vol zit? Ik ga in augustus. En wat is het verschil tussen hostel en b&b? Ik ga alleen en denk hotels een beetje te prijzig wordt.

Hoe zit het met kosten in Ierland? Is het duur?

Zijn er meerdere die alleen op reis zijn geweest daar? Ik hoor graag ervaringen.

Ik wil veel lopend afleggen en met openbaar vervoer, kan lichamelijk maar beperkt lopen dus heb wat rust nodig tussendoor. Maar dit betekent dus ook beperkt bagage meenemen aangezien ik het mee moet sjouwen. Wat moet je echt meenemen? Ik ga ongeveer een week.

Sorry voor alle vragen, hoop dat iemand me op weg wil helpen.

Hoi hoi,

Slechts bescheiden ervaring van een bus- en wandel/fietsvakantie een tijd terug, maar in het land der blinden kan eenoog toch helpen…:cheer:

  • Bus: lange afstands netwerk is

http://www.buseireann.ie/inner.php?id=232

Beduidend minder frequent en ‘dicht’ dan in Nederland maar acceptabele prijzen.

  • In een grotere stad zou je zelfs in hoogseizoen met wat rondwandelen/bellen wel een plek moeten kunnen vinden al is het misschien niet je 1e keuze. Maar waarom niet gewoon 1-2 dagen vantevoren via Internet of telefoon, zodra je plannen voor de komende dagen duidelijk zijn? Scheelt een hoop stress en misschien gereis bij aankomst.

  • Hostel (wat groter) en B&B (wat kleiner) kunnen overlap hebben. Veel hostels bieden standaard slaapzaal (gedeelde douches/WC’s en zaal) en eigen kamers etc. soms als extra; B&B zal altijd eigen kamer zijn maar soms eigen badkamer en soms die badkamer toch met de andere gasten delen. Gewoon goed de boekingssites lezen.

  • Prijsniveau: euros, ongeveer het Nederlandse maar er zijn altijd verschillen (sommige zaken duurder andere juist goedkoper). Pubfood scoort ook anders qua prijzen dan meer high-end restaurants.

:chin:Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Heyhey,

Ik ben ook op zoek om deze zomer een paar weken weg te gaan. Mijn oriëntatie gaat nu ook naar Ierland. Ik ben toen ik 21 was 3 maanden naar Nieuw Zeeland geweest alleen, Indonesie 3,5 week en Suriname 3 weken. Ik lees graag mee!

Groetjes,
Vivian

Ik bied op mijn website persoonlijke reisadviezen aan, wellicht hebben jullie daar iets aan?

Ik heb eigenlijk net mijn vakantie geregeld naar Ierland en kwam nu pas hier. Eigenlijk omgekeerde volgorde maar ik dacht even loeren voor de plaatsen waar ik naar toe zou willen.

Omdat ik met de auto ga is het wat makkelijker maar ik zat ook met het probleem dat ik alleen reis. Probleem in de zin van kosten.

Maar ik heb het uiteindelijk toch voor elkaar gekregen om allemaal B&B’s te vinden die niet de hoofdprijs vragen als je alleen bent, dus ongeveer 2/3 van 2 personen. Het kostte wel veel tijd maar uiteindelijk kom ik toch aan een gemiddelde van 50 euro per nacht dus al met al zeer redelijk.

Gewoon ierland B&B afstruinen en dan ook Bookings.com in de gaten houden. Die laatste geven ook Hostels aan maar ik wil een eigen kamer met eigen sanitair (ik ben nu 61 en de laatste jaren wordt het wat luxer), dat is dan wat moeilijker maar ik heb heel wat goedkope hostels zien langskomen.

Volgens mij is het allemaal redelijk geprijsd, in Schotland is het alleen bijna niet te doen.

Ik wandel ook niet zoveel en zo lang meer, daarom de auto.

Op de site van airbnb kan je ook veel vinden ik kom pas van Ierland en had een airbnb voor 2nachten voor €47,- en t was erg gezellig de bewoners waren vriendelijk! Dat was in de buurt van wicklow mountains met de auto 7minuten van het centrum

Hoi Paula,

Kom op jouw topic uit, hoe gaat het met de voorbereidingen? Ik ga ook voor het eerst alleen, althans dat is het idee, dus lees even mee.

@traveller3xl: welke route ga je rijden? Ik heb hier net een topic gevonden met fijne tips, maar een route bepalen vind ik nog erg lastig.

Beste paula86

wij zijn fervente ierland gangers. In 1991 voor het eerst met een nederlandse reis en daarna pas weer in 2005 vanwege de leeftijd van de kinderen. In 2005 … 2010 heb ik mijn eigen reizen georganiseerd met behulp van internet. De reis was met in een aantal dagen met 2 dochters en minimale bagage op de fiets via goedkope B&B’s en jeugdherbergen naar een geboekt huisje voor 1 week. De route werd met google maps uitgezocht. Een hostel is goekoop en met een familie kun je heel voordelig een familie kamer boeken, maar als je alleen bent lig je vaak op zaal met anderen. In Cork hebben we ook wel in een 2-persoons kamer in het hostel overnacht. De B&B’s zij duurder, maar hebben meestal een uitgebreid ontbijt inbegrepen en zijn in ieder geval veel goedkoper in in Nederland. Op internet zijn veel adressen te vinden, waarbij vaak een credit-card nodig is voor de waarborg of betaling. Ierland is voor levensmiddelen vaak wat duurder, maar ze hebben ook gooedkope Lidl en Aldi en ook in steden heel grote Tesco filialen die voordelig zijn. Het overnachten kan zeker op wat afgelegen plaatsen goedkoop bij B&B’s, maar voor de steden als Dublin en Cork zou ik de youth hostels aanraden, waar je ook als ouder iemand prima terecht kan. We zijn vanaf 2011 elk jaar met groeps fiets vakantie geweest middels Cycling Safaris, die waar voor je geld geeft en zorgt voor prima begeleiding en luxe onderkomens. Als je alleen bent kun je heel goed met deze internationale groeps reis mee. Voor wandelen is er ook een zusterorganisatie te vinden, zoek even op hun web-site.
De bussen zijn heel betaalbaar en gaan echt overal heen. Handig is om van te voren uit te zoeken wanneer ze gaan, want somige afgelegen plaatsen hebben een dienstregeling van om de 3 uur. Afgelopen zomer zijn we vanaf Wexford naar Donegal voor 30 euro per persoon, enkele reis, met de nationale bus vervoerder BusEireann gegaan. Vanaf Doolin terug naar Wexford was 30,60 euro. Als je op de kaart kijkt zie je dat dit enorme afstanden zijn voor dat geld. Belangrijk is dat je bij het boeken (in de bus) de begin en eind- bestemming noemt, want dat scheelt flink met het geval je de diverse route-lijnen apart betaald!
Voor een week nemen we de minimale bagage mee in een school rugtas en is meestal 7 - 9 kg. Voor de overnachtingen hoef je echt geen beddden goed mee te nemen. Wat je echt mee moet nemen is het minimale aan ondergoed sokken en shirts met mischien 1 trui. Buiten de wandelschoenen die we aanhouden in het vliegtuig neem ik slippers en/of lichte schoenen mee voor als de andere nat zijn en een simpel regenpak. Met wat elektronische spullen als een telefoon, e-book en toilet tas past dit allemaal met gemak in de tas.

Sorry voor het lange verhaal, maar ik ben nou eenmaal een grote Ierland fan.
Het land en vooral de mensen zijn geweldig en enorm hulpvaardig.

Succes en veel plezier, Norbert