Wij zijn van plan om in de zomer door Ierland en Engeland te reizen, maar we hebben allebei geen rijbewijs, dus we moeten wel met het openbaar vervoer, maar we kunnen nergens vinden hoeveel de treinen in Ierland ongeveer kosten. Als je al vaker in Ierland met de trein hebt gereisd of je kent iemand die dat heeft gedaan, laat ons dan snel wat weten. Hartstikke bedankt alvast!
ik heb nog niet per trein door Ierland gereisd maar wel door Engeland. Het kan prijzig zijn maar het hangt er erg van af of je van te voren boekt of niet.
Als je namelijk een specifieke treinreis op een bepaalde dag en op een bepaald tijdstip aanschaft dan is dat vaak veel goedkoper dan een gewoon kaartje. Meestal geldt: hoe vroeger geboekt, hoe goedkoper.
Ik hou er niet van mijn eigen website hier op dit forum direct te noemen maar in dit geval is dat wel zo handig. Op deze pagina vindt je namelijk een overzicht met een paar websites van spoorwegmaatschappijen en spoorwegkaarten voor zowel Groot-Brittannië als Ierland:
Je moet gewoon maar eens kijken wat je op bepaalde data voor een bepaald traject kwijt bent.
Alleen met de trein door Ierland reizen is volgens mij niet aan te bevelen, omdat de meeste treinen dwars door Ierland gaan. Ik denk, dat het centrale deel van Ierland landschappelijk niet het mooiste deel van Ierland is. Ierland vind het boeiendst op of in de omgeving van schiereilanden en landtongen, uitzonderingen daargelaten. In Noord-Ierland is het zowel aan de kust als ook in het binnenland wel boeiend qua landschap. Verder is et spoorwegnet in Ierland sterk op Dublin gericht. Als je b.v. met de trein van b.v. Galway naar Westport wilt, moet je via Dublin. Dublin heeft 2 hoofdstations. Volgens mij zijn dat Connolly en Euson. Die stations hebben onderling geen treinverbinding. Volgens mij gaan er wel bussen van b.v. Galway naar Westport.
Met de bus kom je in landschappelijk mooie gebieden. Je kunt ook in meer uithoeken komen.
In Groot Brittannië en de Ierse Republiek gelden wel de Interrail Global Pass (bijna heel Europa. Daarnaast heb je Interrail One Country Passes voor Groot Brittannië c.q. Ierland. De One Country Pass voor Groot Brittannië geldt dacht ik niet voor Noord-Ierland.
Verder kan je nog eens informeren naar buspassen c.q. bus- en treinpassen in Ierland c.q. Ierland en Noord-Ierland. Vroeger had ik een Emerard Card, vrij reizen per bus en trein door de beide Ierlanden. Ik weet niet, of dit soort abonnementen nog bestaan.
In insideireland.com kan je wat vinden over o.m. de Emerald Card, het trein- en busabonnement voor Ierland en Noord-Ierland samen.
In buseireann.ie kan je wat vinden over busabonnementen in de Ierse Republiek en ook een trein-bus-abonnement (explorers).
In Groot Brittannië kan je vermoedelijk een abonnement kopen op de bussen van National Express. Ikdenk niet dat die inclusief Noord-Ierland zijn. Mogelijk zijn er ook abonnementen van andere busondernemingen.
Neem je ook het grote Britse eiland (Engeland, Schotland, Wales) erbij om wat te zien of puur op doorreis naar Ierland? Ik adviseer je om het Ierse eiland als bestemming te kiezen en het Britse eiland als doorreisgebied. Als ik jou was, zou ik de bus nemen van Nederland naar Belfast (overvaart Stranraer - Larne), Dublin (overvaart Liverpool (?) - Dun Laogheare (?) en Rosslare (overvaart Fishquard - Rosslare. Dat moet kunnen met Eurolines. Goedkoper dan trein en boten apart.
www.eurolines.nl .
Volgens mij kan je het beste een Emerald Card kopen voor bussen en treinen in de Ierse Republiek en Noord Ierland samen. Misschien kan je die via internet bemachtigen. Anders misschien ter plaatse. Als je het ter plaatse wilt doen, doe het dan op een groot station. Het zou kunnen, dat je de meeste kans maakt op het centraal station te Belfast. De overvaart Stranraer - Larne is de kortste tussen de beide eilanden. Dan ga je met de trein naar Belfast York Road Station. Of met de Eurolines bus naar Belfast. Ik heb toen mijn kaart gekocht op het centraal station te Belfast. De beide stations zijn niet onderling per trein bereikbaar. Heb je de kaart al via internet, dan kan je misschien vanuit Larne beter met de bus de andere kant op reizen, richting Causeway kust.
Ik ga er van uit, dat je vlot wilt doorreizen nar het Ierse eiland. Op dat eiland kan je weken zoet zijn. Je moet niet vergeten, dat het weliswaar een stuk kleiner is dan het Britse eiland, maar je doet langer over kleine afstanden, omdat je daar veel met de bus in uithoeken moet komen om wat moois te zien. Het reizen in Ierland kost veel tijd. Engeland, Schotland en Wales doe je maar eens een andere keer.
Hier staat een lijst van abonnementskaarten in die, of in de Ierse Republiek en Noord-Ierland samen gelden, of alleen in de Ierse Republiek. Je ziet kruisjes en v-tjes. Kruisje betekent niet van toepassing en v-tje wel van toepassing. Een v-je onder All Ireland betekent van toepassing op de beide Ierlanden. Een kruisje onder All Ireland betekent alleen van toepassing op de Ierse Republiek.
Ik denk dus nu, dat de Emerald Card ook gemakkelijk in de republiek Ierland te krijgen is. In de jaren 80 heb ik eens op het station van Rosslare de kaart willen kopen, maar ik moest daarvoor in Waterford of Dublin zijn.
Al die websites heb ik uit google gevonden. Volgens mij zijn daar verouderde websites bij. Prijzen zullen niet meer kloppen. Verder verkoopt de busmaatschappij van de Ierse Republiek de Emerald Card niet meer. Ik weet zelfs niet, of die kaart nog bestaat. Die busmaatschappij verkoopt wel allerlei andere busabonnementen en bus-treinabonnementen, echter alleen voor de Ierse Republiek. Je kunt de niet-reisdagen van zo’n abonnement in Noord-Ierland doorbrengen.
Wellicht is voor jou interessant de volgende link:
Ik heb inmiddels geïnformeerd bij het Iers toeristbureau. De Emerald Card bestaat niet meer. Wel bestaat o.m. de Irish Explorer Bus and Rail Pass. Die geldt alleen voor de Ierse Republiek. Deze kan je online kopen bij www.buseireann.ie en www.irishrail.ie . Je kunt de kaart ook kopen in Ierland bij de grotere treinstations in de Ierse Republiek, en bij CIE Travel Center, 35 Lr. Abbey Street te Dublin. Daarnaast heeft wwwbuseireann.ie een aantal varianten in busabonnementen voor de Ierse Republiek.
Voor Noord-Ierland kijk je naar www.translink.co.uk/fares/translink-products/i-Link . Het zou ook kunnen, dat het ter plaatse kopen van losse kaartjes goedkoper is, maar dat weet ik niet. Misschien verkopen de buschauffeurs van Ulsterbus wel dagkaarten en/of meerdagenkaarten.
Inmiddels heb ik informatie ingewonnen bij het Iers toeristen bureau. De Emerald Card bestaat niet meer. Er bestaat wel de Irish Explorer Bus and Rail pass, die alleen geldig is in de Ierse Republiek. Die is online verkrijgbaar via www.buseireann.ie en www.irishrail.ie. Ook kan je de kaart in Ierland kopen bij de grotere treinstations in de Ierse Republiek, en bij CIE Travel Center, 35 Lr. Abbey Street te Dublin.
Voor Noord-Ierland kijk je in www.translink.co.uk/fares/translink-products/iLink . Misschien kan je goedkoper losse kaartjes kopen. Maar dat weet ik niet. Misschien verkopen de buschauffeurs van Ulsterbus wel dagkaarten en/of meerdagenkaarten voor de bussen.
Op 22-04-2014 heb ik per ongeluk 2 keer ongeveer dezelfde informatie verzonden. In die van 20.00 uur is de link over Translink niet juist. Wel juist is die van 20.26 uur. Tussen i en Link hoort geen streepje. Het kan zijn, dat je een paar minuten moet wachten totdat er wat op het scherm komt.
Semmiepemmie, je hebt nog niet gezegd, hoe lang je op reis wilt en hoe lang je het Ierse eiland wilt bereizen. Ik heb je wel geadviseerd om Engeland, enz, alleen als doorreisgebied te nemen, want in Ierland heb je veel tijd kwijt met rondreizen. Probeer met www.eurolines.nl met de bus van Nederland naar het Ierse eiland te komen of met het vliegtuig naar Belfast, Dublin of misschien Limerick, enz. Volgens mij zijn de overvaarten bij Eurolines bij de prijs inbegrepen. Doe niet b.v. 1 week Engeland en 1 week Ierland. Voor Ierland heb je tenminste ongeveer 2 weken nodig. Volgens mij heb je geen trein nodig in de Ierse Republiek en Noord-Ierland. Je kunt alles per bus doen. Veel leuker. En je ziet veel meer mooie landschappen. Het busnet is veel dichter dan het railnet. In Nederland zijn treinen en bussen veel beter op elkaar afgestemd dan in Groot-Brittannië en Ierland. In Nederland is het heel omslachtig om b.v. met de bus van Groningen naar Utrecht uitsluitend met de bus te reizen. In Ierland is het treinreizen vaak omslachtiger dan het busreizen. Neem je alleen de trein en wil je b.v. van Killarney naar Galway en van Galway naar Westport, dan moet je 2 keer via Dublin. Bovendien heeft Dublin 2 centrale treinstations, die niet onderling met het spoor zijn verbonden. Vanuit het westen van de Ierse Republiek gaan treinen naar Dublin Euson, behalve wat ten noorden van Galway zit, die gaat of gaan naar Dublin Connolly. De oostlijnen gaan ook naar Dublin Connolly. Dus neem vooral de bus. Dan kan je wel rondreizen zonder via Dublin te reizen.
Met de bus alleen kan je het hele Ierse eiland verkennen volgens mij en ook volgens Ierland Toerisme. Kom je in tijdnood en je moet b.v. naar de haven van Dublin om de boot te halen, dan kan het slim zijn om de trein te nemen.
Met de iLink kan je in Noord-Ierland zowel met de bus als met de trein reizen. De iLink zone 4 weekkaart is online te koop. Als je de kaart in de bus of op een verkooppunt koopt, dan betaal je 1 pound extra. Zie www.translink.co.uk . Als je de kaart naar Nederland op laat sturen, dan moet je rekening houden met 10 werkdagen verzendtijd.
Je hebt nog niet gezegd hoe lang je in Ierland en Noord-Ierland wilt blijven. Ik ga er voorlopig van uit, dat dat ongeveer 2 weken zal zijn. Je kunt dan b.v. een Irish Explorer Bus and Rail Pass van 8 dagen binnen 15 dagen voor de Ierse Republiek en een iLink zone 4 weekkaart voor Noord-Ierland kopen.