Door Ierland reizen met de bus en trein

Hallo,

Heeft iemand ervaring met het reizen door Ierland per openbaar vervoer?
In mei wil ik er voor 6 - 10 dagen naar toe om te gaan wandelen in diverse gebieden en zou graag met de bus of trein rond willen reizen.

Ben benieuwd of er iemand is met tips.

Alvast bedankt! :dag:
Ruud

Hi Ruud, het reizen met het openbaar vervoer in ierland valt niet mee vooral als je “kleinere” dorpjes, of natuurgebieden wil zien, dan gaan bussen om de paar uur. Ik heb lang in Ierland gewoond, ik kwam dan aan in dublin en als ik de trein naar kilkenny miste, dan moest ik drie uur wachten, je kunt beter daar een auto huren!!!
vriendelijke groet miranda

wat miranda zegt klopt wel-de lijnen zijn vooral gericht op van/naar Dublin. en goedkoop is de trein zeker niet-zelfs niet als je met volle prijs NS vergelijkt. Dus om vanaf DUB of airport naar een startplaats=wat groter dorp te gaan lukt wel (al is zondag de dienst heel erg uitgedund) en terug vanaf andere stadje dito-maar onderling vervoer is vaak heel moeizaam of enkel op schooldagen voor scholieren-maar ieder mag mee als ie wil.
de grote staatsondern,. heet CIE (cycling is easier)-en heeft een goede website met timetable-zo gevonden met de google. vroeger deden zij alles-nu zijn de bussen afgesplist en heten Irish Bus (hoe verzinnen ze het?)
dus doe OF een langere wandeling-OF kien ze goed uit dat ze vanaf grotere plaatsen met betere verbinfdingen onderling gaan.

Er zijn tegenwoordig gelukkig meerdere busoperators als blijft het vaak wel beperkt tot de grotere steden. Probeer eens JJ Kavenaugh of Citylink. Hun service is meer frequent dan die van Bus Eireann en vaak goedkoper. En er zijn er vast nog meer. Een andere optie is liften. Dat wordt hier nog regelmatig gedaan. Als je wilt kunnen wij je misschien van dienst zijn. Kijk dan op www.onbekend-ierland.nl

Veel succes. Marike

Bedankt voor al jullie reacties. Hier kan ik wat mee. Ga goed onderzoek doen of ik met OV wil of dat het toch een auto gaat worden.

Hoi Ruud,

Inmiddels ben je al in Ierland geweest als het goed is.
De vraag die jij had over het openbaar vervoer in Ierland is ook de reden waarom ik mij hier heb aangemeld.
Ik zou graag willen lezen hoe je het uiteindelijk gereisd hebt door ierland.

Ik ga eind mei 9 dagen, en ik wil ook gaan wandelen op verschillende plekken (weet nog niet precies waar)
Ik logeer in Belfast, en wil van daar uit naar verschillende plekken toe.

Heb je tips voor me?

Groetjes, Astrid

Hoi Astrid,

Ik ben in januari naar Belfast, Londonderry en Dublin geweest en heb een aantal stukken onderweg per bus afgelegd.
Dit was heel goed te doen, al kun je wel beter van te voren even de timetables raadplegen, want er wil nog wel eens wat tijd tussen de verschillende ritten zitten.
Als ik je een tip mag geven zou ik zeker de kust vanaf Belfast richting Londonderry meepikken. De hele kustlijn, inclusief de Giant Causeway is prachtig.
Ik had het plan om dit traject per bus te doen, tot dat ik in mijn B&B een flyer zag liggen van een touroperator, Allen’s Tours.
Voor een tour van een hele dag betaal je normaal GBP 25,–, maar wij betaalden GBP 16,–.
Hiervoor opgehaald met een minibus, gids, diverse stops bij onder andere de Giant Causeway, Carrick-a-Rede touwbrug, Bushmill’s Dist. en enkele leuke plaatsjes. Tot slot afgezet bij een bushalte, waarna we een bus naar Coleraine en een trein naar Londonderry hebben genomen.
Ik weet natuurlijk helemaal niet of je dit allemaal van plan bent, maar mocht dat wel zo zijn, dan is zo’n tour een betaalbaar, leuk alternatief voor openbaar vervoer.

Groet en veel plezier,

Ton

Hoi Ton,

Echt super joh, dit berichtje van je.
Hier kan ik heel veel mee.
Ik heb de site van Allen’s tours al opgeslagen bij mijn favorieten.

Super bedankt.

Groetjes, Astrid