Vervoer in Ierland

Hallo iedereen,

met een groepje 18-jarige vrienden zou ik graag in begin september een reis maken in het mooie Ierland: eerst de sfeer in Dublin even opsnuiven, daarna rustig afzakken en genieten van de natuur in het rustige Wexford. Ik heb echter een probleem, Ierland is nogal uitgestrekt en we zouden graag veel vrijheid genieten in ons vervoer. Dus dachten we eerst een auto te huren, maar er wordt jammer genoeg niet verhuurd onder de 21. Een tweede logische optie is het openbaar vervoer, hoewel veel goedkoper biedt het naar onze mening toch niet dezelfde vrijheid en vakantiegevoel als je alles vooraf heel strikt moet plannen en niet alles bereikbaar is. Een leukere mogelijkheid is rondtoeren op scooters, maar ik vind op internet niemand die deze verhuurd. Uiteindelijk blijft nog de fiets over …, leuk is het wel maar zeer tijdrovend. Dus hoop ik dat jullie ons uit de nood kunnen helpen:

  • Weet er iemand een firma die toch auto’s onder 21 verhuurd?
  • Kan je aan scooters of brommers geraken?
  • Is het openbaar vervoer goed uitgebouwd en kan je vele plaatsen bereiken?
  • Kan je met de fiets toch wat zien of zijn de afstanden te groot?
  • Is er mogelijkheid om je fiets mee te nemen op trein en bus?
  • Heeft iemand al eenzelfde probleem gehad? En hoe heb je het dan opgelost?

Alvast bedankt

Hoi Rubrecht,

Vanuit een centrale plaats in zuidoosten (Cahir) hadden we grote flexibiliteit met de bus. Zeker 1 x per 2 uur een verbinding in alle hoofdrichtingen. Ook elders in het land vonden we toch vrij goede busverbindingen. Trein niet gebruikt, heeft een vrij beperkt routenetwerk, maar zag er ook goed uit. In de bus kon je geen fiets meenemen.

Hope this helps a bit,

-Erik> & [Sandya]

Hoi Erik,

bedankt voor je post, ik ben blij om te horen dat je toch enige flexibiliteit hebt. Maar hoe kon je dan de laatste kilometers tot de bestemming afleggen? Waarschijnlijk werd je niet overal ter plekke afgezet?

Groetjes :dag:

Rubrecht

Hoi Rubrecht,

Bestemming was in principe stadscentrum of bezienswaardigheid op de busroute. Die Ieren zijn zelf wel zo slim om de routes niet alleen op snelheid te selecteren maar ook op publiek, en bijvoorbeeld de Cashel ruïnes hebben een extra halte niet zover van de ingang naast de gewone halte in het stadje. En voor acco kozen we dan ook hotel of appartement niet zover van stadscentrum, niet ergens-in-de-bergen tenzij we een extra taxirit ervoor over hadden…

Sukses,

<Erik> & [Sandya]