Soloreis Ierland

Hallo allemaal,

Voor sommige forumleden hier zal het herkenbaar in de oren klinken, maar ik zit in zo’n situatie dat mijn beste vrienden met hun vriendin op vakantie gaan en maar tijd/geld hebben voor één vakantie. Heel logisch natuurlijk, maar na een paar jaar wordt voor mij de druk steeds groter om weer eens ergens naartoe te gaan. Nu ben ik gek op Ierland (heel Groot-Brittannië eigenlijk) maar ben ik er zelf nog nooit geweest. Na het lezen van verhalen en het bekijken van filmpjes op YouTube weet ik het eigenlijk zeker: dit najaar, in oktober, moet het er eigenlijk maar eens van komen. Omdat ik niet vlieg heb ik al uitgezocht hoe ik er het beste zonder vliegtuig kan komen (met de Eurostar naar Londen, overstappen naar Holyhead en daar op de ferry naar Dublin). Daar wil ik enkele dagen blijven, om vervolgens naar Galway te gaan voor een aantal dagen. In totaal 7 tot 10 dagen en als het goed bevalt kan het volgend jaar altijd overnieuw.

Zoals het er uit ziet, ga ik deze reis dus alleen doen. Voor mij een hele stap, maar je wilt wat. Misschien zijn er hier wat ervaringsdeskundigen die op (een van de) volgende vragen antwoord kunnen geven.

  • Is zo’n soloreis aan te bevelen? (Het lijkt me geweldig om bijvoorbeeld overdag de omgeving te verkennen en 's avonds de pubs in te gaan. Maar ik ben van mezelf niet het type dat met iedereen begint te praten… Ik ben enig kind dus ik ben wel wat gewend, maar op zo’n reis is alleen zijn wel iets waar ik tegenop kan zien)

  • Overnachten in hotels is aan de dure kant, dus wat is jullie advies: Bed & Breakfast of Hostel? Heb gelezen dat er speciale vouchers zijn die als korting gelden voor B&B, maar hostel is financieel natuurlijk gunstiger. Maar dan kom je wel op een zaal te liggen met anderen begrijp ik?

  • Op de bonnefooi (alleen heen- en terugreis vastleggen) of alles uitstippelen? Neem je een kleine koffer mee of een grote tas/backpack?

En daarnaast: hebben jullie verder nog tips voor de reis, overnachtingsplekken of gezellige pubs met live muziek in Dublin/Galway?

Ah een groentje in het alleen reizen. Eens gedaan krijg je wel een verlangen naar meer.
Niet bang zijn om je eenzaam te gaan voelen. Je moet jezelf alleen niet afzonderen door naar hotels en bb te gaan ipv hostels. Hostels zijn goedkoop dus je vind meestal de jongere reiziger of oudere doorgewinterde backpacker.

Maar goed, Ierland is helemaal prima om mee te beginnen. Het was ook mijn eerste keer alleen :). Jammer dat je niet vliegt. De bus en boot duurt wel even voor je er bent in vergelijking tot vliegen.

Dublin is leuk, ik heb in de jacobs inn gezeten. Net buiten de city centre maar mega leuk (en groot!) Dacht dat ze bijna elke avond een kroegentocht hadden. Ik heb hem niet gedaan maar ik hoorde dat hij leuk is, zulke avonden zijn ook de ideale avonden om contacten te leggen met andere. Temple bar is ook leuk maar eeeeenorm toeristisch. Prima voor twee dagen naar daarna ergens anders heen. In om en rond Dublin zijn genoeg kroegen om een biertje te doen. In Dublin zou je wel een week kunnen vertoeven en van alles bezichten en doen.

Galway is ook leuk, maar ook maar voor twee of drie dagen. Daarna heb je het daar ook wel gezien. Ik zal aanraden om naar Doolin te gaan en dan naar the rainbow hostel. Geweldig echtpaar dat het runt, je kan bij hun een fiets huren en rondfietsen. Fantastisch! Vergeet de cliffs of moher daaro niet!

Ga je van Dublin naar Galway met de bus, neem dan de citylink of gobus. Dan heb je voor 25 of 30 euro een retour die je over meerdere dagen kan verspreiden.

Genieten!
René

Via Wereldwijzer app

Ik zou niet teveel vast leggen, wat als bijvoorbeeld Dublin tegenvalt en je wilt sneller weg. Een alternatief voor accomodatie kan Airbnb zijn, in feite een kamer huren bij locals en deze kennen de omgeving en pubs uitstekend. Wil je echte pubs zien ga dan niet naar temple bar maar naar andere pubs. Mijn favoriet is de Boors Head op Capel Street, klein, gezellig, eten is niet super maar goede pints en een goede mix van locals en toeristen.

Als je in October gaat zorg dan dat je zeker de Wicklow mountains (Dublin) of Connemara (Galway ziet) en de schitterende hefstkleuren die je dan kunt zien. Verder zou ik zeggen maak je niet druk it will all be grand!

Idd in hostels overnachten. Ook als vrouw alleen, zoals ik, reis je heel goed in Ierland. Maar ook in hostels geldt dat je ook wel zelf een beetje initiatief moet nemen om wat contact te zoeken. Al is het maar om eens wat zout, boter of melk te lenen van iemand in de keuken. Vraag waar ze vandaan komen, of ze tips hebben, waar ze nog heen reizen, wat ze al hebben gezien… Vraag ook of je bij anderen mag komen zitten tijdens het eten. Al deze dingen zal het gemakkelijker maken contact te maken.
En als je niks vast legt heb je meer vrijheid. Je kan altijd een dag van tevoren via internet boeken als je niet op de plaats van bestemming nog wil zoeken.

In plaats van Galway zou je eens kunnen kijken naar Doolin. Ligt er vlak bij en een van de meest beroemde Ierse pubs ligt er. Daarnaast veel mogelijkheden om iets te ondernemen. (Aran Island, Cliffs, The Burren)

Ik weet echter niet hoe het daar in oktober is… dus dat zou je even moeten uitzoeken.

Via Wereldwijzer app

In Doolin heb ik eens in augustus de jeugdherberg bezocht. Die was vol. Toen dacht ik de nacht te kunnen doorbrengen in een lekkere stoel in de zitkamer. Totdat de beheerster eraan kwam, die zei dat ik daar weg moest. De reden was, dat in officiële jeugdherbergen zomaar brandweercontroles kunnen zijn. Zij vreesde intrekking van de licentie van de jeugdherbergenorganisatie of zoiets. Zij adviseerde mij naar een bepaalde herberg te gaan zonder jeugdherberglicentie. Daar hen ik toen naar toe gelopen in het donker. Gelukkig was er genoeg volk op straat. Uiteindelijk kwam ik binnen in die herberg en ging in die luie stoel even een uiltje knappen.

De volgende dag ging ik met de boot naar het eiland Inishere met veel stenen wallen. Het was er indrukwekkend. Ik kocht een paar warme handgebreide truien. Daarna wilde ik met de boot door naar het eiland Inishmore. Echter, tot 2 keer toe vertrok de boot waar ik mee wilde veel te vroeg (20 á 30 minuten te vroeg), zodat ik niet meer op Inishmore terecht kwam. In de avond vertrok nog een boot naar Spiddal. Daar ging ik uiteindelijk maar mee. Ergens ten westen van Spiddal wordt het landschap erg stenig, een soort maanlandschap. Overnachten is goed mogelijk in o.m. Carraroe en Lettermullen. Curieus is, dat de voetbalvereniging FC Groningen in de jaren 80 een Europacup 3 (nu Europaleague) wedstrijd moest spelen tegen Galway United. Die moesten uitwijken naar een “maanlandschap” in de middle of nowhere aan een doodlopend weggetje in Carraroe op een voetbalveld dat deed denken aan een veld van een club in een onderafdeling amateurs in Nederland. Het toeval wil, dat ik daar hoogtuit een paar weken eerder nog in Carraroe ben geweest, zonder te weten dat FC Groningen en Galway United naar Carraroe moesten uitwijken.

Je kunt ook nog naar Clifden met een mooie omgeving.

Kijk ook eens in de topic “Treinen in Ierland” gestart door semmiepemmie. Het gaat niet alleen over treinen, maar ook over bussen en boten. Waar je in mijn stukjes “Emerald Card” tegenkomt, wil ik even zeggen, dat die kaart niet meer bestaat.

Komt me heel bekend voor ! :slight_smile: Ben zelf ook geen persoon die snel gesprekken aangaat en zelf heb ik ook geen broers of zussen. En ben aantal keren alleen op vakantie geweest. En ga het liefst eigenlijk altijd alleen op vakantie. Maar dat gaat nu moeilijk met een partner :slight_smile:

Als je alleen bent op vakantie word je automatisch onbewust gedwongen om mensen te ontmoeten. En als je alleen bent stapt iemand sneller naar je toe ipv je met zijn twee of meer bent. Ga zoals hierboven gezegd word naar Hostels. Het is goedkoop je komt snel met mede reizigers snel in gesprek en vaak zijn activiteiten te doen vanuit de Hostels. Wat je ook kan doen… waar ik zelf grote voorstander van ben is het gebruiken van Couchsurfing.org. Niet zo zeer om bij een local te blijven slapen. Maar daar worden ook meetings georganiseerd of in groep forums van steden posten mensen of iemand zin heeft om een biertje die dag te doen of samen een tripje te gaan doen.

Als tip vanuit Galway ( weet niet of er een tour uit de stad is, vast wel. Of zoals ik toen gedaan heb huur je een auto als je durft links te rijden en rechts te sturen :slight_smile: ) is naar de moher cliffs te gaan. Dit is echt een spectaculair uitzichtje waar geloof ik ook Lord of the rings is op genomen. Moet je wel geluk hebben met het weer.

Tjah de Pubs… Loop rond en ga af op de muziek zou ik zeggen haha.

Als je in Dublin bent… doe een bezoekje aan de “Celt Pub” in de Talbot street. Leuk pubje met elke dag live muziek waar ook de locals komen. :slight_smile:

Veel plezier ! En ben benieuwd naar je reis ervaringen.

Dublin… Als je mensen daar wilt leren kennen, ga naar the bernard shaw! Een pizzeria/pub achtige tent, geniaal! Je loopt binnen en het lijkt een normale eettent, maar als je vraagt om een pizzaatje loop je aan de achterkant weer naar buiten en staat er een grote bus waar ze pizza’s verkopen. Zoek maar eens op op internet voor een goed beeld :wink: het stikt er van de jeugd!

Sent from my A0001 using Wereldwijzer mobile app