Wie heeft tips voor een rondreis door Ierland?

Wie heeft tips voor een rondreis door Ierland?
Eind augustus, begin september van dit jaar heb ik 3 weken vrij en heb het plan om rond te reizen in Ierland. Heeft iemand nog handige tips? Mijn plan is om te vliegen en in Ierland een auto te huren.
Omdat ik, vooralsnog, alleen reis, misschien ook wat tips m.b.t. overnachtingsplekken?
Of iemand die samen reizen wel ziet zitten? Ik ben 53 en ben een behoorlijk ervaren reizigster!

Hai Keerkring,

Ik heb zelf vorig jaar 3 weken door Ierland rondgetrokken met de trein. Op onze site kan je alles erover lezen.

Als je nog vragen hebt, dan hoor ik het wel.

Veel plezier daar!

Groetjes, Miranda

Ring of Kerry is een aanrader. De leukste routes kun je eigenlijk in elke reisgids wel vinden. Onderweg zijn er zat B&B’s te vinden. Sommigen kunnen volgeboekt zijn, maar dan rij je gewoon een stukje door!

geweldig land! Ik heb er 3 weken gebackpacked. Opzich wel wat tips:

Er wordt daar gezegt; the west is the best. Dat is zeker waar. De hele westkust moet geweldig zijn.ik heb jammer genoeg alleen omstreken cliffs of moher en Burren en Galway en Connamara gebied gezien. Het was het mooiste van de hele reis. Galway is ook echt een ierse stad,… ik ben ook een tijdje in het midden geweest maar dit kan ik je niet aanraden. Verder is het handig je hostel een aantal dagen vooruit te boeken wanneer je echt low budget wil. Tot slot heb je ook hostels in the middle of nowhere, google wat en je vind ze wel. Verder heb je onder dublin een plek dat Glendaloch heet. Je kan dagtrips er naar toe nemen vanuit Dublin (wees wel ruim optijd bij de bus, ik was zelf net optijd maar hij zat vol en bij de volgende moest ik ook staan). Maar daar blijven is mooier. De dagtrip toeristen blijven maar een paar uur maar je hebt super mooie trektochten waar je beter een dag voor uit kunt trekken.

Naar Ierland gaan?
Zeer beslist niet doen want als je er eenmaal bent geweest, ben je meteen verslaafd.
Stel Ierland voor als een groot soepbord: plat in het midden en met een hoge buitenrand.
Het midden is wat minder interessant dan de buitenrand. Koop stafkaarten en zoek en rij de kleinste weggetjes, daar waar het gras door de stenen groeit. Zorg voor een reserve brandstoftankje zodat je niet met een lege benzinetank komt te staan. Rij langzaam de kustweggetjes af want achter elke bocht heb je weer een nieuw fantastisch vergezicht. Donegal is het meest authentieke stukje van Ierland. Daarentegen vind je in het zuiden de meeste toeristen.
De mooiste zonsondergangen vindt je in het Noord-Westen waarbij je fototoestel niet ijdel in je handen blijft.
The Blarneystone kussen is een hele toer. Het is een ingemetselde steen die destijds vanuit het Heilige Land is meegenomen en boven in een torentrans is ingemetseld. Wil je hem kussen, dan moet je je ver naar achteren buigen en zie je zo’n, wat is het?, 30, 40 meter onder je de begane grond. Als je de Blarneystone eenmaal hebt gekust geeft die niet zozeer geluk, zoals eerder ergens hiervoor werd gezegd, maar krijg je de zelfde spreekvaardigheid als de Ieren hebben. En die Ieren, dat zijn fantastische vertellers. Voeg daarbij hun prachtige muziek en je komt al snel bij een mooie ballade uit.
Doe niet even heel Ierland in korte tijd want dan heb je net niets gezien. Neem de tijd om een gedeelte te bekijken en kam dat uit.
Bovendien zijn de afstanden in Ierland heel wat anders dan de Nederlandse afstanden. Je rijdt daar veel langzamer. Alhoewel, dat hangt van de bestuurder af. Maar rij je niet een beetje rustig over de landweggetjes, dan ontgaat je ook veel van alle natuurschoon.
Neem de tijd, de Ieren doen dat ook. Ze zullen veelal heel belangstellend van alles en nog wat aan je vragen en leven ook met je mee. Ze zijn hartelijk en gastvrij. Waardeer dat en beschaam dat niet.
Ze gaan alleen een beetje slordig om met hun eigen land. Sinds de rijkdom daar is gekomen, bouwen ze lukraak de meest wanstaltige huizen op de mooiste plekjes.
Natuurvervuiling noem ik dat. Dat was in begin 60-er jaren heel anders toen ik er voor het eerst kwam!
Bedenk wel dat Ierland zo’n beetje het duurste land van de gehele EU is. En iedereen wil mee profiteren van de ontstane welvaart. Vandaar dat je om de haverklap een BB-bordje ziet waar je heel gastvrij wordt ontvangen. Maar was de vraagsteller niet 53 jaar? Neem dan ook een tentje mee en zet dat ergens op bij een boer of in de vrije natuur. Bij een boer wel even met een beminnelijke glimlach op je eerlijke gelaat toestemming vragen. Wellicht weigert hij en dat komt dan omdat hij binnen nog een logeerbed heeft staan. Echt, is mij meerdere malen overkomen!
Vergeet niet dat er ook nog een Noorden is: Ulster met een even mooie kustlijn met o.a. Giant’s Causeway en Bushmills. En kan je je het veroorloven, koop dan een ticket voor de Picknick Opera in Castle Ward. Dames in het lang, heren in smoking, duur, decadent maar een fantastische belevenis.
Neem een dagtoerrugzakje mee voor iets te eten onderweg en voor een poncho of regenpak.
Zorg dat je mobieltje is opgeladen, neem stevige bergwandelschoenen mee en met twee stokken lopen is ook geen schande maar is altijd handig, ook als statief voor je fototoestel en om je eigen rug een beetje te kunnen rechten tegen de behoorlijke wind die er kan waaien.
Neem alle voorgaande tips ter harte en lees er over en je zal ontdekken dat er een scala aan mogelijkheden is in Ierland.
Lees net in een stukje hiervoor over de Burren. Als je van micro-organisme houdt, is dat de plek. Hele bijzondere kleine plantjes te midden van de steenvlaktes.
Als je naar een eiland wil, informeer dan even in een plaatselijke pub naar alternatieve mogelijkheden. Vaak is er wel een vissersboot die je goedkoper brengt.
Ierland wemelt van de oudheden. Toen wij hier in Nederland nog zonder enige gewetenswroeging elkaar de kop afhakten, of een Graaf Floris om zeep brachten, was in Ierland al het Christendom op grote schaal verspreid. Bonifacius, die stakker die ze zonodig bij Dokkum moesten vermoorden, kwam ook uit Ierland. En hij kwam hier om ons wat beschaving bij te brengen. Zo te oordelen aan zijn einde is hij daar niet op overtuigende wijze in geslaagd.
Maar de oudeheden in Ierland gaan nog verder terug in de tijd tot zeker zo’n 3000 jaar voor Christus. En ze zijn zeer zeker de moeite waard.
Goed, genoeg gekus van de Blarneystone, the gave van welsprekenheid klapt zijn mond weer dicht en kijkt niet eens naar de gemaakte spel/tikfouten maar wenst een ieder een hele fijne tijd in Ierland. Zelf trek ik er rond vanaf 11 mei tot 27 augustus. Vakantie noemt men dat.
Allen hartelijk gegroet en wie weet, komen we elkaar ergens op het wonderschone groene eiland tegen.

[effeweg.nl](Complete busreizen tegen scherpe prijzen | Effeweg.nl" target="_blank) biedt een 8 daagse rondreis aan, ook met de Ring of Kerry. Een betrouwbare reisorganisatie, anvr/sgr aangesloten hoor ik goede verhalen over.

Ik heb vorig jaar twee weken gebackpackt en dat is zeer goed bevallen. Als ik je één ding mag aanraden, dan is het wel Dingle. Het schiereiland in het zuidwesten is echt prachtig. Ik ben via Cork - Killarney - Tralee - Dingle er naartoe gereisd en ben er bijna een week blijven hangen omdat het zo mooi was. We kwamen daar aan en stonden en beetje verloren bij de kust, maar toen kregen we een flyer van het Rainbow hostel. We zijn (gratis) met een busje er naartoe gegaan en op zo’n 20 minuten loopafstand was het hostel. Supermooie omgeving, je kunt met je tent voor 8 euro per nacht ergens in de tuin parkeren (enorme tuin) en gewoon gebruik maken van de algemene keuken daar. In kamers slapen is iets duurder, maar viel alsnog mee.
Het dorpje Dingle is ontzettend leuk, maar ook bijv. de Slea Head Drive is een prachtige route langs de kust die wij op de mountainbike (die je bij het hostel kunt huren) hebben gereden. Ben je een half dagje mee bezig ongeveer.
Ook het Celtic Historical Museum (als ik de titel goed heb) is een harstikke leuk klein museum, met een zowaar Nederlands sprekende eigenaar. Op de weg naar Slea Head Drive kom je het vanzelf tegen.
En ik heb nog heerlijke herinneringen aan het Rainbow Hostel met de oude piano, schommelstoel en warme chocolademelk…

Aanrader dus!

Hoi

Ik kwam hier nog een overzicht van reisaanbieders tegen

http://www.verrerondreizen.nl/ver.ierland.php

Succes

Christiaan41 vat het goed samen: de enige goede manier om Ierland te verkennen is “slow travel”. Geniet van de natuur, de guinness, de mensen, etc. Neem je tijd, het is het meer dan waard !! Ik ga nu al een tiental jaren 2 keer per jaar naar Ierland, en heb bijlange nog niet alles gezien … dus gelukkig nog vele malen Ierland in 't vooruitzicht.

Hoi, Ierland is super simpel om op eigen gelegenheid rond te reisen dus doe het vooral niet georganiseerd. Het leukste is om in BB te verblijven, gewoon op de bonnefooi, je kan bij de toerist info in Dublin een gids krijgen. Bel ze wel ff van te voren. Als ik zou mogen kiezen:
Dublin, naar Belfast via Boyne Valley (sla New Grange niet over), door naar Antrim Coast (Giant’s Causeway, Bushmills), door naar Derry (City Walls) en daarna naar Donegal (prachtig en weinig toeristen). Reis naar het zuiden, overnacht in Sligo of Bundoran (het surf plaatsje van Ierland), via Connemara naar Galway, door naar Kerry via Burren region, en dan de ring of kerry of Beara, door naar Cork, via Waterford (Dunbrody Famine Ship) en Wicklow terug naar Dublin. Zo nou dan heb je alles gedaan, als je het rustiger aan wil doen dan kun je wat onderdelen over slaan. Veel plezier!!

Guiness store (entree ettelijke euro’s)is wel aardig, maar behalve een Guiness winkel, diverse roltrappen en een pub boven, waar je wel een mooi uitzicht over Dublin hebt, en waar je tegen inlevering van bon een gratis glas Guiness krijgt, is er in feite niet zoveel te zien in deze Guiness store. Je ziet er oude machines, oprichtingsakte Guiness en diverse nepbrouwketels en laboratoria. De echte fabriek zul je niet in werking aantreffen, want daar kom je niet binnen.

Jan Konings

Wij zijn net terug van een 17 daagse rondreis door Ierland. We hebben een aantal mooie dingen gezien, maar vonden het over het algemeen tegenvallen. Aanrader is om waar je bordjes coast route of road ziet, deze te volgen. Wij vonden de kliffen bij Kilkee (scenic road volgen richting Ross) ook vele malen mooier als die van Moher. Volg bovenstaande route naar Loops head, en wandel naar het uiteinde achter de vuurtoren. Hier hebben wij dolfijnen voorbij zien zwemmen. Verder vonden wij Derry en Belfast erg indrukwekkend. B&B is ook goed te doen, en hebben vaak nog plek zagen wij aan de bordjes. Mensen zijn erg vriendelijk en hebben vaak leuke tips om wat te gaan bekijken. Kortom leuk om een keer heen te gaan maar voor ons zeker niet vaker.

Jammer dat de reis van Lilanleen is tegen gevallen.
Maar ik denk dat dat ook heeft te maken met je persoonlijke smaak en je verwachtingen.

Ik vertel wel eens het volgende:
Je kent het scheppingsverhaal uit Genesis?
Wel, zoals je weet zijn er later nog een heel stelletje boekrollen gevonden en wat staat daar in?
God schiep Hemel en Aarde in zeer korte tijd en wilde toen een rustdag inlassen.
Neen, zei zijn Vader toen, je bent nog niet helemaal klaar.
Eerst moet je jezelf nog bewijzen door een meesterwerk te maken.
En dat werd toen Ierland.

Mensen die naar Ierland per caravan gaan doen er goed aan om lid te worden van de British Caravan Club. Die hebben niet alleen commerciele sites maar ook kleine sites bij boeren of ergens in een grote achtertuin bij een partiulier. Goedkopere tarieven, niet meer dan vijf eenheden en meer contact met de bevoldking is het (aardige) resultaat.

www.bbi.travel

Wij hebben een rondreis via hen geboekt. Zij regelen de overnachtingen in Inn’s en zorgen dat de auto klaar staat. Je verblijft overal 2 nachten en de reis begint in Cork en eindigt in Dublin.

Veel plezier

Er is nu een reisorganisatie die Ierland laat zien op een unieke manier, in de 10-daagse reizen worden twee dagen uitgetrokken om creatieve dingen te doen zoals, zilversmeden of het bouwen van die typisch Ierse muurtjes. Verder komen ze op plaatsen waar andere touroperators niet (kunnen) komen. Wil je echt iets unieks dan zijn de reizen Keltisch Christendom en spiritualiteit of Mythisch Ierland een aanrader. Ben je geintresseerd in geologie dan zit je ook goed. Verder doen ze reizen op maat. Lever je wensen/keywords in met een budget en het wordt geregeld. Kijk voor meer informatie op www.onbekend-ierland.nl .

Marike