Wie heeft zelf de ervaring en goede tips om ter plekke in Sri Lanka je reis zelf te reglen..of is dat af te raden?

Hallo,

Ik zie allerlei leuke suggesties op het forum. Maar mijn vraag is is het verstandig om zelf je reis te regelen ter plekke in Sri Lanka. Of weten jullie als ervaringsdeskundige dat je dat beter niet kan doen? Want zijn er overal chauffeurs te vinden die je weer naar een andere stadje brengen of is dat lastig?
Wie heeft er ervaring mee met zelf de reis door Sri lanka te maken?
We zijn van plan eerst naar het zuiden te gaan en dan ri. oosten omdat daar het strand in aug. het rustigste is…
Alle tips zijn heel welkom.

Hoor het graag!
Alex.

Hoi Alex,

Het probleem met taxiritjes is dat ze leeg terugmoeten en daardoor Rs 75/km rekenen. Zelfde chauffeur houden is Rs 45/km. Heel onlangs heb ik hierover een faq van een aantal pagina’s gepost omdat de definitieve site waarop die faq gaat komen (waarna ik gewoon kan linken) er nog niet is, lees die maar goed door. En doe je rekenwerk of rondreis danwel taxi beste voor je is, en lees en huiver ook wat er mis kan gaan met taxiritjes (het ‘te lage prijs’ voorbeeld) :wink:

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Het is antwoord 17 hier…

http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=195893

Hoi Alex,
Ik heb net samen met mijn vriendin een maand door Sri Lanka gereisd. We hebben alleen van het openbaar vervoer gebruik gemaakt. (Bussen en treinen). Dat was echt prima te doen en spotgoedkoop. Je bent natuurlijk langer onderweg dan met een auto en je kunt onderweg niet stoppen om iets te bekijken…
Ook hotels regelden we pas als we aankwamen in een plaatsje. Zo konden we de kamer eerst ruiken voordat we er een paar dagen sliepen (sommige kamers zijn best schimmelig). In alle plaatsjes waren meer dan genoeg guesthouses beschikbaar en altijd goedkoper dan als je via bijv. Booking.com boekt.

We zijn trouwens onderweg ook veel mensen tegen gekomen die met verschillende tuktuks reisden. De bestuurder was dan ook een soort gids en ze stopten onderweg ook bij bezienswaardigheden.

Dat is het mooie van Sri Lanka, alles is mogelijk. Zelf reizen met OV kost echt bijna niks, behalve veel tijd. Als stelregel houden wij aan dat het 100% meer tijd kost. Dit is een gemiddelde, als je alleen in het zuiden blijft dan zal het 50% of misschien nog minder zijn. Maar door de bergen wordt het snel veel meer. Het ligt er dus ook aan hoeveel tijd je hebt, wat je wilt zien en hoeveel vrijheid je wilt hebben. Een maand geeft je genoeg ruimte om te reizen en veel te zien met het OV, maar als je 2 1/2 week hebt wordt het dus echt iets anders.

Het reizen met tuktuks kan, maar dan alleen trips vanuit een uitvalbasis. Tenzij je echt bijna niks bij je hebt, maar dat zien wij niet vaak bij Nederlandse backpackers.

Hartelijke dank allemaal voor de suggesties!
Heel goed om het allemaal te lezen…geweldig!
We hebben zo’n beetje een maand dus hebben wel wat speling…misschien is het dus door de bergen heen beter om een chauffeur te regelen, maar dat kan misschien daar ook ter plekke begrijp ik.
Ben heel benieuwd hoe het daar allemaal is en gaat in het mooie Sri Lanka!
Groetjes,
Alex.

Beste Alex,

Als je op de route van de highlights blijft kun je goed met OV reizen. Ik sluit me aan bij Marjolein als het gaat over het tijdsverlies, da’s soms best aanzienlijk. Wil je echt naar leuke hotels op afgelegen plekken dan is het handiger om vooraf iets te regelen. Dat kan een taxi of tuk tuk zijn. Lokaal regelen met taxi’s zal niet altijd voordeliger zijn dan vooraf bij Sri Lanka aanbieders. Je loopt dan ook geen risico dat je alleen maar in hotels of guesthouses van familie komt. Geniet van het mooie Sri Lanka.