Hi
we willen deze zomer met onze kinderen van 10 en 12 jaar 3 weken rondreizen in Sri Lanka.
Ik hoor dat je zelf een auto zou kunnen huren en zelf rondrijden, maar ik zie daar in alle berichten hier op de site niets over.
Is dit af te raden?
Van niet al te best geïnformeerde reizigers gehoord ben ik bang
Is wel degelijk hier in WW forum aan bod geweest, maar met hetzelfde advies als in alle andere forums: voor 90-95% van de reizigers écht niet doen. Idiote verkeer, slechte huurauto’s, dure verzekeringen (waardoor kosten zelfde zijn als auto met chauffeur voor meeste routes), en een lokale cultuur die je bij verkeersproblemen als buitenlander-zonder-connecties erg kwetsbaar maakt. Bijgaand recent verslag
Op de Sri Lankaanse wegen gelden bijzondere regels. Recht van de sterkste, waardoor bussen overal doorracen.
Bij een ongeluk krijg je als rijke toerist altijd de schuld.
Ik zou nooit een auto huren en zelf gaan rijden. Busje met chauffeur is net zo handig en even kostbaar.
Het verkeer is in Sri Lanka behoorlijk hectisch als is het de laatste jaren wel beter geworden. Het verhaal van Tripadvisor heb ik ook gelezen, dat is inderdaad wel een heel vreemd gebeuren. Onze ervaringen met de politie, want je wordt als westerling regelmatig van de weggeplukt, waren altijd goed. Maar je merkt nu wel de instroom van ex-militairen in de politie.
Ik reed op een gegeven ogenblik weg bij een strand, draai de weg op en wordt aangehouden omdat ik mijn riem niet omhad. Vergeten, doe ik normaal altijd om. En ik werd een partij afgeblaft door die agent. Volgens hem was rijden zonder riem een misdrijf etc. etc. Kon er geen woord tussenkrijgen. Uiteindelijk heeft mijn vrouw hem weten te kalmeren en mochten we met een waarschuwing verder rijden. Maar dat was eigenlijk de eerste negatieve ervaring. Normaal zijn ze alleen maar geïnteresseerd in wie je bent en wat je doet.
Maar goed, het recht van de sterkste geldt voor zeker zoals DionneJ aangeeft. En daarnaast moet je overal rekening mee houden, honden, kinderen, vee, fietsers, wild, en zeer gevarieerd gemotoriseerd verkeer. We hebben we eens meegemaakt dat in de bergen twee bussen elkaar inhalen en ons tegemoet reden. Ze stoppen niet en rijden bergaf extreem hard. Je moet dan binnen een paar seconden beslissen wat je moet doen (in dit geval de berm inrijden en op tijd stoppen voor de rand). Het is niet relax rijden en de laatste 2 jaar nemen we één van onze eigen chauffeurs. Al vindt ik het wel leuk om zelf in de parken en op verlaten stukken te rijden. Daar heb je wel een internationaal rijbewijs en een papier van de AA in Colombo nodig.