Wie heeft ervaring met het zelf in een auto rijden op Sri Lanka?

Hallo,

We willen misschien een maand naar Sri Lanka gaan en daar een rondreis maken. Tot nu toe heb ik met een huurauto overal gereden maar nog niet in een Aziatich land.

Wie heeft er ervaring met het zelf rijden op sri Lanka? Met een huurauto.? Hoe zit het met veiligheid, duidelijke bewijzering en dergerlijke?

Het zou voor ons een voordeel zijn dat je niet de hele tijd met een gids “opgescheept” zit.

Vaak wordt er een auto gehuurd met een chauffeur maar dit in eerste instantie niet onze voorkeur.

Is dit te doen of is dit erg lastig?

Bedankt voor de reacties

Niet doen, zelfs onze eigen auto aldaar laten we vrijwel altijd door een ingehuurd chauffeur rijden. Bewegwijzering buiten de hoofdwegen is waardeloos, Tomtom’s slaan er geregeld ook maar een slag naar; wij hebben dan nog als voordeel dat we in het Singhalees de weg kunnen vragen want Engels buiten de hoofdweg-gebieden spreekt men eigenlijk nauwelijks. Maar dan nog, op de laatste tour in januari kregen we in het noordoosten het advies ‘Bij de Mobitel telefoon zendmast 2e weg rechts’ maar dacht je dat ergens op de twee zendmasten dicht bij elkaar verderop stond welke van Mobitel en welke van pakweg Dialog was? Weer verder vragen dus :dag:En het verkeer is totaal mesjokke.
Ja, een gids heeft nadelen maar als je de ‘rustperioden’ (strand) aan begin en eind van de reis plant zodat je dan zonder vervoer kunt is het best te doen…

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

1 like

Beste, ik verblijf reeds enkele jaren geregeld in Sri Lanka en rijd zelf met de auto. Een auto huren is zowiezo veel duurder dan vergeleken met andere laden. Je moet ook een extra dokument maken van je europees of internationaal rijbewijs naar een SL rijbewijs. Rijden is ok indien je voorzichtig bent en niet snel rijdt. Ook kan er van alles voordoen op de baan tot en met koeien of fietsers zonder licht snachts dus savonds rijd ik niet. Zo weinig mogelijk manouvreren en als je uitwijkt zeker goed uitkijken. In Colombo rijden moet je al wat km ervaring in Sri Lanka achter de rug hebben. Heb je een aanrijding of dergelijke ben je als buitenlander steeds fout en moet je betalen voor de schade en ziekenhuis. Dus indien niet echt hoeft raad ik je toch aan om een éénmalige vakantie in Sri Lanka een auto met gids te nemen. Om de weg te vinden werkt mijn googlemaps perfect.

1 like