reizen zonder prive chauffeur?

Hallo, wij, Sven en Mirjam, willen in de zomer van 2016 naar Sri Lanka, gecombineerd met de Malediven. In Sri Lanka willen we graag zelf rijden met een huurauto. Vraag van ons is of dit zonder chauffeur veilig genoeg is? We hebben reiservaringen, zijn niet bang, maar we lezen steeds over privéchauffeurs…

Ik zou het niet doen met een privé auto, ze rijden echt als een malle.
Het gebruik van je knipperlicht en toeter werken daar niet zoals wij dat gewend zijn. Daarbij links en rechts inhalen, tuktuks die zich in elk gaatje proppen die ze zien, brommers links en rechts.
Openbaar vervoer is er overigens prima geregeld…!

1 like

Wij zijn afgelopen zomer Sri-Lanka doorgereisd. Het verkeer in Sri-Lanka is echt gekkenwerk, ik hoop dat jullie hier ervaring mee hebben, zo niet dan raadt ik een chauffeur aan. Het verkeer rijdt ten eerste allemaal links en in het verkeer geldt het recht van de sterkste, dit lijkt me beide heel erg wennen. En ik zou niet graag in een “schadeformulier invul gedoe” raken wanneer er wat is, en als je daar met instanties te maken krijgt dan moet je er vanuit gaan dat het vaag en traag gaat.
Ik heb geen toerist ontmoet die daar rondreisde met een zelf gehuurde auto.
Tenzij jullie een hele goede reden hebben om met een huurauto te gaan reizen zou ik altijd aanraden om in Sri-Lanka gevarieerd te reizen, dus met taxi’s, trein, bus of tuktuk. Zelf hebben wij dit ook gedaan. Voordelen; alle vervoer is niet duur dus het is goedkoper. Je hebt de zorg niet voor een auto. Je kunt mooie treinreizen maken (Ella-kandy). Je kunt beide om je heen kijken. Sommige bussen zijn rijdende kermissen, ook een belevenis. Meer contact met lokale gebruiken en mensen. En onze ervaring is dat je overal wel kunt komen, overal is wel een tuk tuk of taxi te regelen. Maar goed, misschien hebben jullie een goede reden om toch voor een huurauto te gaan, dat kan ik niet inzien. Het is in ieder geval een fantastisch land!

1 like

Meestal rijden wij zelf, dit doen we al 15 jaar, maar het verkeer is inderdaad vrij rommelig. Al is het de laatste jaren wel iets beter geworden. Ons voordeel is dat we veel mensen kennen, mocht er een probleem ontstaan dan kunnen zij ons helpen. Dat is namelijk het grootste risico, als er iets gebeurt dan heb je een grote kans dat je direct de schuld krijgt. Rijke toerist en je spreekt de taal niet. Voor onze eigen veiligheid en omdat wij plekken verkennen waar de wegen echt slecht zijn huren we grote 4X4’s, maar die zijn duur om te huren. Kom je voor de eerste keer en wil je zelf rustig van het land genieten dan is een privéchauffeur wel aan te raden. Qua kosten maakt dit niet heel veel uit. Als je toch zelf wilt rijden moet je ook papieren hiervoor aanvragen in Colombo en uiteraard een internationaal rijbewijs hebben.

1 like