Vervoer op sri lanka

Hallo,

Wij zijn aan het kijken naar een leuke reis begin 2013 en sri lanka is kanshebber ;-).

Tot nu toe reis ik met openbaar vervoer of een huurauto. Ook in landen als cuba en costa rica.

Met wat ik nu gelezen heb denken we aan kandy en omgeving, Anuradhapura, yala np en dan unawaruna en een andere strand plaats. Klopt het dat openbaar vervoer makkelijk gaat maar heel traag is? Is het vergelijkbaar met het vervoer in laos, thailand of is het gemak minder?

En ik lees hier dat veel mensen een prive chauffeur hebben gehad. Aan wat voor kosten moet je denken (dat kon ik niet vinden) en moet je dat van te voren voor de hele reis boeken of niet? Ik ben gewend om op de bonnefooi te gaan, elke dag kan weer anders gaan dan van te voren gedacht, niet te veel plannen dus. Ik ben erg benieuwd hoe dat werkt.

En is een auto huren idd niet zo veilig?

Ik hoor graag van jullie! Dank!

Hallo,

Ik heb eigenlijk identiek dezelfde vraag.

Ook naar Costa Rica (huurwagen) en Thailand (openbaar vervoer) geweest.
Nu lees ik ook dat de meeste reizen met een privé chauffeur worden uitgevoerd.

Moet je dan inderdaad alles op voorhand vastleggen?
Of is het bv. ook interessant om daar gewoon van locatie tot locatie een lift te zoeken (bv. privé chauffeur)?

Bedankt op voorhand

Het kan allemaal en heeft allemaal zijn voors en tegens.

Kosten: Rs 40-45/km als je een rondreis maakt met zelfde chauffeur. Dagelijks minimum aantal km, en zorgen voor onderdak voor chauffeur (maar er is gratis drivers quarter bij elk serieus hotel).
Rs 70-75/km als je van plaats tot plaats een taxi wilt.

Het prijsverschil is terecht: de taxi moet in principe leeg terug terwijl de rondreis weer op Start retour komt.

Dus: rondreis doen voor dat stuk van je trip waar je steeds maar 1-3 nachten per plek blijft en ook op die blijfdagen veel rondkart. Taximodel doen als je langer blijft en-of stukken met trein (of zelfs bus, als je backpackt en tegen sardientjes-reizen kunt :beef: ) doet.

En bij rondreis kun je alles vantevoren vastleggen maar dat hoeft zeker niet. Je kunt ook samen met chauffeur steeds op dag x beslissen waar je op dag (x + 1) naar toe gaat en liefst per telefoon dan al wat boeken op de volgende plek; tenzij het een der weinige Lankaanse stadjes is met veel guesthouses/hotels dicht bij elkaar en je 't leuk vindt om na een vermoeiende reisdag nog uitgebreid te gaan kijken en handjeklappen.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Hallo,

Heel erg bedankt voor het antwoord.
Dit lijkt wel interessant!

Ik ben meer voorstander om inderdaad geen vaste chauffeur te nemen voor de hele reis. Zo voelen we ons vrijer.

Zijn bussen comfortabel en handig?
Zijn er veel treinen? Ik vond er al wat van op seat 61.

Bedankt op voorhand.

Hoi maar weer,

Trein-info inderdaad prima op Seat61. Weinig lijnen en lage frequentie op alle lijnen m.u.v. naar Kandy en naar Galle-Matara.
Bus: handig, je komt overal. Onhandig omdat ze langzaam zijn (wachten zeker 3-4 x onderweg tot ze ‘voldoende’ passagiers hebben) en je de dienstregeling alleen via navragen achterhaalt; voorzover er al dienstregeling is. SLTB (rode bussen) heeft dat maar doet slechts 5-10% van het verkeer; de ‘private buses’ hebben m.u.v. een paar erg lange afstandslijnen geen dienstregeling, maar afspraken a la ‘we rijden 10 ritten op de dag’. Dus soms lang wachten tot er een komt of lang in een vollopende bus op vertrekpunt zitten.

Comfortabel: non-AC bussen totaal niet, dat zijn Indiase Tata’s en Ashok Leylands met schokbreker-kwaliteit van 40 jaar terug ofzo. Ook geen garantie op zitten.
AC-bussen zijn een stuk moderner, en gegarandeerd zitten. Maar ze proppen ze vol tot de laatste vierkante centimeter (ook stoeltjes in gangpad neerklappen), sardientjes-gevoel, dus zeker met Westerse lange benen geen pretje. Alle bussen hebben nauwelijks bagageruimte; echte koffers kan niet, backpacks mits niet supergroot wel al zul je in AC bus dan soms 2e stoel ervoor moeten betalen.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]