hey, ik heb al redelijk wat gelezen over sri lanka en het valt me toch op dat het reizen zelf een beetje verwarrend is. .
ik ben gewoon van niets te boeken van overnachting of chauffeur en alles ter plaatse te doen maar ik twijfel nu toch precies tussen het openbaar vervoer.
ik zou zowiezo een paar keer de trein nemen maar nu is men vraag; kan ik met de bussen ook overal geraken? of zijn er plaatsen dat je niet anders kan dan een taxi of dergelijke? ik zou voor een daguitstap een tuk tuk nemen wss. . .
en ik weet dat de bussen daar racen en dergelijke (ben al iets gewoon van Thailand) maar zijn de bussen beetje veilig te noemen? ik vertrek 18 juni naar dit mooie land, kijk ernaar uit
Je geraakt met de bussen echt overal, alleen in uithoeken kan het soms erg lang duren. Voor de gemiddelde route is het 50-60% trager dan auto of tuktuk maar het kan dus gunstiger (trein Colombo-Jaffna is 1-2 uur sneller dan auto) en ook veel ongunstiger.
Info over chauffeur vind je nu hier
en vanavond komt daar in zelfde site bus-info bij, trein kost me nog wat meer tijd aan vertalen en editen dus zal rond dit weekend zijn. Het is allemaal vertaald van m’n materiaal op Tripadvisor dus daar kun je het al in het Engels vinden (ism seat61 voor de treinen).
Tja, bussen zijn qua wegvervoer m.i. zelfs veiliger dan prive-auto of tuktuk want ze gedragen zich niet onterecht als koning-van-de-weg, door hun gepantserde staal hebben ze meer kans een botsing te overleven dan de auto-passagiers. Dat ze die zelf dan wat vaker veroorzaken dan de automobilisten maakt voor jou als passagier van een der beide voertuigen niet uit :-(smkiek
Het belangrijkste verschil is het gemak en de tijd. Zoals Erik al aangeeft kan het openbaar vervoer (zeker in de bergen) veel langer duren dan met een privé chauffeur.
De keuze is aan de reiziger: Minder geld uitgeven maar wel meer tijd spenderen aan het reizen (het is niet zo’n groot eiland maar het reizen neemt echt veel tijd in beslag), of iets meer geld uitgeven en veel tijd besparen. En natuurlijk het gemak dat je kan stoppen waar je wilt of even van de weg af kan gaan om iets in het binnenland te bekijken.
Dat staat in die link die ik boven gaf. Ongeveer USD 50-60 per dag voor je hele rondreis (nee je kunt de chauffeur niet straffeloos even een dagje laten niksen, zijn vaste kosten lopen door) dus omgerekend 50 euro. Als jouw reis minder dan 10 dagen zou zijn is dat dus onder de 500 euro
bijkomende de kosten voor de overnachting van de chauffeur, we hebben geluk dat de rupee redelijk staat, dus het is allemaal een meevaller, een jaar geleden kregen we net 140rs voor een €uro nu is dat gemakkelijk 165
Klopt inderdaad wat Jan zegt. De meeste toeristenhotels hebben wel kamers voor chauffeurs en rekenen hier geen kosten voor (zit dus al bij je kamerprijs in). Maar kleinere hotels en zeker guesthouses hebben geen kamers voor de chauffeurs en moeten ze dus zelf een onderkomen zoeken. De meeste chauffeurs rekenen hier tussen de $ 7,50 tot $ 15,-- voor.
De kosten van de chauffeur en auto kunnen ook lager liggen. De zzp’ers huren een auto, moeten losse verzekeringen regelen etc. En er zijn ook bedrijven die hun eigen auto’s met doorlopende verzekeringen hebben. Als je de hele reis daar regelt ben je met 3 sterren toeristen hotels meestal goedkoper uit dan dat je het zelf hotels + chauffeur regelt. Plus dat deze bedrijven ook meerdere chauffeurs hebben. Als je zzp chauffeur ziek wordt of door familieomstandigheden weg moet dan heb je wel een probleem, in het beste geval regelt hij een andere chauffeur maar anders loopt je schema behoorlijk in de war.
Klopt, die hele afweging ZZP/operator-chauffeur staat ook allemaal in die link.
Net als een waarschuwing voor de drivers quarter: een explosief groeiende trend is dat de hotels die weliswaar hebben, maar alleen gratis bieden als je via de (iets hogere) tarieven van de operators of chauffeurs geboekt hebt. Heb je de budgetprijs van Agoda-Expedia-Bookingcom-Trivago en zo dan betaal je, aan de chauffeur en of die nu het hotel quarter gebruikt of een homestay in de buurt, die Rs 2.000 extra. Dus nóg meer opletten bij boeken, het aantal ‘kleine lettertjes’ in de markt wordt alsmaar groter (maar is de Agoda-prijs meer dan 15 euro goedkoper dan de operator-prijs dan wint die het dus alsnog).
Het beste en over het algemeen ben je goedkoper uit bij reisorganisaties die meerdere chauffeurs in dienst hebben.
Op de eerste plaats het risico van mocht er onderweg wat gebeuren of de chauffeur wordt door omstandigheden teruggeroepen wordt dat bij de eerst genoemde goed opgevangen, ook deze organisaties zijn over het algemeen zeer goed verzekerd.
Wanneer je boekt bij bv. Booking.com, Agoda, Tripadvisor, AirBnB enz. is meestal geen driver home inbegrepen, dus dan komen er die kosten bij
Boek je bij chauffeurs die slechts een auto hebben is het risico dus groter, wil niet zeggen dat het gebeurt maar het kan wel.
1] Je bericht wordt ofwel ontdaan van het promoten van je eigen bedrijf, dat mag nu eenmaal niet, ofwel helemaal verwijderd.
2] Nee, bedrijven met chauffeurs in dienst zijn niet ‘beter’ of ‘slechter’ dan ZZP’ers, ze hebben voordelen en nadelen zoals allemaal in die FAQ genoemd. Maar wat ik van veel toeristen toch echt doorkrijg is dat ze iets duurder plegen te zijn dan ZZP’ers. Niets " over het algemeen ben je goedkoper uit " :-(:topic:
Reisorganisaties zijn over het algemeen allemaal commerciële bedrijven. En zoals met alle producten en diensten geldt dat de consument zelf zijn wensen kent en daar een budget voor over heeft. Als consument moet je hier slim mee omgaan. En dan kan je in sommige gevallen best goedkoper uit zijn. Maar dan moet je wel gaan vergelijken. Op de juiste manier, dus dezelfde hotels, dezelfde attracties/safari’s etc.
Agenten in Sri Lanka hebben afspraken met hotels en meestal steken ze het verschil in eigen zak, maar er zijn ook agenten die hun medewerkers aan het werk willen houden en willen groeien, die hebben vaak scherpe prijzen. Uiteindelijk is het de consument die het bepaalt.
Net terug van Sri Lanka en we hebben alles met de bus, trein en tuktuk gedaan. Dat ging gemakkelijk, maar het was wel laagseizoen. We waren bijna altijd de enige westerlingen in de bus. Het is spotgoedkoop, maar het kost je inderdaad (veel) meer tijd dan reizen met een chauffeur. De mensen op de (licht chaotische) busstations zijn buitengewoon behulpzaam en vriendelijk en wijzen je altijd naar de goede bus. Vermijd wel de uren in de vroege ochtend en tussen 1300 en 1500 of zo, want anders moet je staan tussen de schoolkinderen. Eerlijk is eerlijk sommige rijden als gekken opgezweept door de Sri Lankaanse discobeat die uit de luidsprekers schalt…Hoe dan ook, ik kreeg er in ieder geval een vrolijk vakantiegevoel van.
Zeker is voor zeker, het is echt wel een ervaring! De adviezen van ron1980 zijn goed. Bedankt voor je leuke en door eigen ervaringen onderbouwde advies!
Ja Negombo, heeft een niet onaardige uitgaansscene en winkels etc. en werkbaar strand. Bepaald niet zo goed als de stranden verder weg maar omdat het 20 minuten van CMB airport ligt wel zo handig voor 1-2 nachten rust. Gezien je aankomsttijd dus vanaf de vorige avond boeken, ze trappen echt niet makkelijk in die ‘can I get early check-in’ verzoekjes
Er zijn heel veel drie sterren toeristen hotels in Negombo, zoals The Camelot, Rani Beach, Goldi Sands etc. De meeste liggen aan Lewis Place. Prijs tussen de $ 70 & $ 115. Daarnaast zijn er de vier en vijfsterren hotels van o.a. Jetwing. Prijzen vanaf $ 120,–
Er zijn ook kleinere en goedkopere hotels die niet aan het strand liggen, zoals de Binnacle ($ 58,–) die wij erg goed vinden. Daarnaast heb je buiten Negombo ook nog Puetz Travels Resort ($ 86,-- en minimaal twee nachten verblijf), leuke complete cabana’s vlak bij het strand met een schitterend zwembad. Hier zijn we ook erg enthousiast over.
The Ging Oya Lodge in Waikal op 5 minuten loopafstand van het strand die je ook met een kayak kan doen is erg leuk. ($ 64 per nacht, min 2 nachten verblijf). En uiteraard diverse guesthoues en kleinere hotels waar je voor $ 30,-- al terecht kan. Hier zou ik wel de reviews op booking.com of tripadvisor op naslaan.
Er zijn verschillende zeer goede restaurants, waarbij wij Tusker en Lords erg goed vinden. De bezienswaardigheden zijn de diverse kerken, de vismarkt bij het Nederlands fort en de lagune waar je een tocht overheen kan maken. Er zijn ook nog mooie tempels in het binnenland.
Daarnaast is Negombo één van de echt zeldzame plaatsen met een nachtleven (goede restaurants, barretjes, pubs, clubs etc.) voor diegene daar van houden.
en vanwaar kunnen we dan de bus nemen naar ons verdere bestemming? dan kan ik kijken dat ik daar toch niet te ver van afzit e alvast bedankt voor de tips