Allereerst wil ik graag iedereen bedanken voor alle nuttige informatie op dit forum! Mijn vriendin en ik gaan binnenkort voor de eerste keer naar Sri Lanka en hebben al heel veel gehad aan dit forum. Onze geplande rondreis (halverwege feb - begin maart, totaal 3 weken) is volgens mij de standaard combinatie van natuur, cultuur, actief en relax. Mochten jullie tijd hebben (en zin hebben in de 1000e rondreis beoordeling ) dan hoor ik graag of jullie nog aanvullingen en/of verbeteringen hebben.
Aankomst in Negombo
Negombo
Negombo -> A’pura
Wilpattu National Park safari / A’pura
A’pura -> Habarana
Habarana
Habarana (uitstap naar Sigirya)
Habarana (uitstap naar P’waru)
Habarana -> Nuware Eliya (met trein)
Nuware Eliya
Nuware Eliya (hike horton plains / world’s end)
Nuware Eliya -> Ella
Ella
Ella -> Embilipitya
Udawalawe National Park Safari / Embilipitya
Embilipitya - > Mirissa
Mirissa
Mirissa (dagje Galle)
Mirissa -> Negombo
Vertrek vanuit Negombo
Verder hebben wij nog 2 vragen waar jullie misschien een antwoord op hebben:
Wij willen voornamelijk gebruik gaan maken van taxi’s/tuktuks en het OV. Dit omdat we vaak vanaf 1 plek dagtripjes willen gaan maken. Is dat (financieel) verstandig of is het gelet op bovenstaand schema beter om toch een privé-chauffeur te nemen?
Ik hoor en lees nogal wat wisselende verhalen over het vantevoren moeten regelen van accommodatie. Wij willen niet teveel vastleggen zodat we ruimte blijven houden in ons reisschema. Kan je in deze periode eenvoudig bij een hotel binnenlopen voor een kamer (budget 40-100 euro p.n) of moet je toch een paar dagen daarvoor al online iets gaan boeken?
Alvast enorm bedankt voor alle feedback en input. We hebben er al enorm veel zin in!
Hoi, de reis is meer dan prima van opzet. Je hebt je goed ingelezen en verdiept. Het lijkt ons qua openbaar vervoer goed te doen. Maar daar hebben anderen op dit forum meer verstand van. Dat het openbaar vervoer veel goedkoper is dan een privéchauffeur is natuurlijk duidelijk. Het is dus geen puur financiële overweging over het vervoer, maar een financiële overweging wat je vindt wat jullie tijd op vakantie waard is. Als ik de reis zo inschat ga je over het reizen (correct me if i’m wrong) meer dan 24 uur extra doen t.o.v. een privéchauffeur. Dat is dus ongeveer drie dagen.
Het budget voor de hotels geeft je in elk geval alle vrijheid, in die prijsklasse is in maart genoeg te vinden. Maar ik zou me daar wel verder in verdiepen, wij kennen guesthouses met een schitterend uitzicht, maar 5 kamers en een heerlijk ontbijt voor € 35,–. Maar we kennen ook grote hotels, met niet zo’n uitzicht en een ontbijt dat drie dagen lang alleen onder de lampen word opgewarmd voor € 150,–.
Voor de rest, wat ga je bekijken? Daar hebben we wellicht nog goede tips voor. Let wel op de safari’s die hakken echt behoorlijk in op je budget maar zijn zeker de moeite waard. Voor parken geldt: Niet in het weekend, te druk, geen goede spotters meer en ook minder kans om dieren te zien. Maar ook in het weekend voor de toeristische kustplaatsen: Geen hotels tussen de € 50,-- en € 150,–, je doet geen oog dicht, altijd feest. En dan kan je beter in een leuk lokaal guesthouse nemen met 5 kamers.
Thanks voor de tips Langkapura! Misschien heb ik het niet helemaal duidelijk verwoord in mijn eerste post, maar het idee is om voornamelijk gebruik te gaan maken van (privé)taxi’s voor de grotere afstanden en alleen het OV als het allemaal goed aansluit. We willen inderdaad geen onnodige tijd kwijt raken aan het reizen, terwijl het ook gemakkelijker kan en er zoveel moois te zien is in Sri Lanka.
Ik hoor graag nog je tips voor mooie dingen om te bekijken in (de directe omgeving van) bovengenoemde plaatsen. We hebben eigenlijk een beetje bedacht om onze verdere bezoekjes ter plaatse te regelen / te bedenken (we kennen de belangrijke bezienswaardigheden vanuit het forum / reisgidsen…)
De kosten van een “echte” taxi zijn nog steeds redelijk laag. Maar, als je een chauffeur huurt voor een one-way-trip moet hij ook weer terug naar zijn thuisbasis. Dus i.p.v. de 45 r/km betaal je dan 75 r/km. Lijkt nog steeds weinig en is het soms ook. Met een privéchauffeur is het zo dat als je hotels onder de € 35,-- boekt (uitzonderingen daargelaten) er geen accommodatie bij zit voor de privéchauffeur en dat kan je dus wat meer kosten. Al hebben bijna alle chauffeurs familie/kennissen/netwerk waar ze voor relatief weinig geld slapen (tussen de €5 en € 15).
Een freelance privéchauffeur heeft risico’s. Wij vinden dat altijd vervelend om te zeggen, want hier krijgen we een verwarring met commercie en het helpen van forumleden. Maar als hij ziek wordt (wij worden meerdere malen per maand gebeld om dit te regelen) dan zit je vast en valt je programma in deugen. Daarnaast moet je echt wel goed de recensies en lokaal de verzekering nakijken. Ons maakt het niet uit, wij willen alleen mensen kennis laten maken met het mooie Sri Lanka en lokale goede doelen (www.olifanten.org o.a.) als staflid ondersteunen.
Er zijn veel plekken off-the-beaten-track van jullie reis, maar dat geldt voor heel Sri Lanka. De echt unieke plekken liggen in de jungle (en soms zelfs stadsjungle!).
Best veel research maar het transport zou je best eens kunnen tegenvallen. Je zit vrijwel niet op treinroutes, alleen Colombo-A’Pura, Kandy-Nanu Oya, Nanu Oya-Ella en Mirissa-Negombo zou per trein kunnen. Voor de rest wordt het dan bus of de dure taxi, tenzij je gewoon voor de hele rit auto hebt dat kost iets van USD 60/dag gebaseerd op die Rs 45/km. En zeker Habarana-Eliya in 1 dag is veel, met auto is het 6 uur en met bus + trein 8-9 uur.