Hey,
Van 30 juni tot 17 juli (wegens andere verplichtingen strakke reisdata) zouden mijn vriendin en ik graag een reis naar Sri Lanka plannen. Ik heb al wel wat opgezocht en na het bekijken van georganiseerde privé-reizen zelf geprobeerd om een reisschema op te stellen met de meest interessante bezienswaardigheden. Het openbaar vervoer en andere verplaatsingsmogelijkheden zijn me echter nog vreemd (Wat is de beste manier? Kan je via hotels voor bepaalde routes waar je paar keer wil stoppen ook privé chauffeur inhuren? Of is Sri Lanka veilig genoeg om bepaalde routes eventueel zelf een wagen te huren? Welke prijzen moet je voor taxi’s rekenen?)
1-3: Negombo: even tot rust komen, eventueel dagje naar Colombo, moerassen van Muthurajawela?
3-6: Verplaatsing van Negombo naar Habarana, met stop in Dambulla: vanuit Habarana dan eventuele daguitstappen naar Sirigaya, Polonnaruwa, Minneriya NP en Anudhapurra.
6-8: Habarana - Kandy
8-10: Kandy - Ella: met uitstapjes naar Nuwara Eliya en Horton Plains
10-12: Ella - Tissamaharama: uitvalsbasis voor Yala NP
12-13: Tissamaharama - Galle
13-16: Galle - Kalutara: drie dagen uitrusten op het strand
Nog even bekijken hoe we laatste avond nacht zouden invullen, vlucht is om 4.40 's nachts. Misschien de beste optie om 's avonds gewoon vanuit Kalutara te vertrekken?
Eventuele op- en aanmerkingen zijn altijd welkom. Wat is er bvb mss minder interessant en wat hebben we evt over het hoofd gezien?
Hoi Kerstens,
Prima reisschema met een personenauto/taxi wat ik zo kan zien. Zelf rijden in Sri Lanka adviseer ik niet, tenzij je ruime ervaring hebt in Aziatisch verkeer. Maar dan nog is het verkeer in Sri Lanka behoorlijk chaotisch. Als je een auto huurt heb je goede verzekeringen nodig, een internationaal rijbewijs en een document van de overheid. Het prijsverschil voor een auto met chauffeur en zonder chauffeur is daarnaast heel klein.
In het forum staan recent een aantal andere reisschema’s die een flink aantal punten/plekken gemeen hebben met jou schema. Daar staan ook wel interessante plekjes en weetjes in genoemd. Wij vinden bijvoorbeeld zelf Wilpattu een heel mooi park, daar zijn al onze luipaarden foto’s gemaakt en zitten ook heel veel roofvogels.
Met vriendelijk groet, Taco
1 like
Taco,
Alvast bedankt. Ik was de mogelijkheid aan het bekijken om deels met OV te doen en deels met een chauffeur, weet niet wat daar wel en niet kan. Ook Kitulgala zou ik er nog ergens tussen willen gooien, maar weet niet van waar uit dat je het beste naar daar trekt: Negombo, Kandy of Ella?
Mvg,
Kersten
Hoi Kersten,
Van de drie keuzes is Kandy het meest dichtbij Kitulgala. Van Kitulgala zou je dan via Nuwara Eliya naar Ella kunnen gaan. Kitugala -> Ella is een pittig stuk, met een auto toch wel een zeker vier uur (met goed weer en niet zo veel verkeer). Of je rijdt iets anders en pakt dan ook Horton Plains mee. Maar dan zou ik wel een overnachting in Nuwara Eliya of bij Horton Plains nemen. Anders blijf je aan het rijden.
Openbaar vervoer in Sri Lanka, met name in de bergen kan volgens mij behoorlijk wat tijd kosten. Die vraag zou je weer kunnen uitzetten in het forum als je een route kiest.
Gr. Taco