Beste leden van dit forum,
Over 2 weken vertrek ik samen met een reisgenoot naar Sri Lanka. Met een grote, niet al te zware, rugzak op onze rug. Wij willen graag veel van Sri Lanka zien, maar ook van de vakantie genieten. Af en toe een paar dagen rust zijn erg welkom, al betekent dit niet dat we dan stil willen zitten.
Wij willen zoveel mogelijk van het openbaar vervoer gebruik maken (i.v.m. beperkte budget). Bijvoorbeeld met de trein en de bus. Ik hoop van jullie wat tips te krijgen of dit te doen is en wat dingen zijn waar we goed op moeten letten.
Ook hebben we al een globaal reisschema opgesteld. Ik hoop dat jullie me kunnen vertellen of dit een goede keus is of dat we beter een andere route kunnen nemen.
Dag 1: Aankomst op het vliegveld om 21:00u. Zo snel mogelijk naar Negombo en een guesthouse zoeken. Gaan er tegen deze tijd nog treinen of is het aan te raden om een taxi te nemen?
Dag 2: Negombo verkennen en even bijkomen van de vliegreis.
Dag 3: Met de bus van Negombo naar Sigiriya.
Dag 4: Fietsen huren en omgeving verkennen. Dambulla bezoeken?
Dag 5: Sigiriya Rock bezoeken.
Dag 6: Met de bus naar Polonnaruwa. Ruines bekijken.
Dag 7: Met de bus naar Kandy. Omgeving verkennen.
Dag 8: Tempels bezoeken. Naar Knuckles Mountain Range.
Dag 9: Met de trein naar Nuwara Eliya. Wandeling, waterval bezoeken.
Dag 10: Theeplantages bezoeken. Kookworkshop volgen?
Dag 11: Met de bus/trein naar Ella. Wandeling naar Little Adam’s Peak.
Dag 12: Excursie naar Ella Rock.
Dag 13: Nog niet ingevuld, tips?
Dag 14: Met de bus (?) naar Arugam Bay. Tijd voor ontspannen, lekker aan het strand.
Dag 15: Paar uur surfles nemen en veel oefenen. Strandwandeling.
Dag 16: Snorkelen. Uitstapje naar Panama.
Dag 17: Yala National Park was de bedoeling… maar ik heb begrepen dat het park dicht is van 1 sep tot 30 sep. Helaas. Welk park is een goed alternatief? Uda Walawe National Park?
Dag 18: Eventueel Bundala National Park.
Dag 19: Met de bus naar Galle. Forten bezoeken.
Dag 20: Nog niet ingepland, vrije dag?
Dag 21: Met de trein naar Colombo.
Dag 22: Eind van de middag op vliegveld voor de terugvlucht.
Dit is ons globale reisschema, zoals jullie kunnen zien zijn er nog een paar vraagtekens. Wat vinden jullie er van, zit het logisch in elkaar en is het haalbaar? We zijn natuurlijk afhankelijk van openbaar vervoer dus dat zal wat extra reistijd opleveren. Dit hebben we meegenomen in het reisschema, is het niet te hectisch?
We hebben trouwens een Lonely Planet ter beschikking, waarin de verbindingsroutes handig staan aangegeven, al is het niet altijd even duidelijk (zie vraagtekens).
Mocht iemand nog extra tips hebben dan horen we het graag. In ieder geval alvast heel erg bedankt dat jullie de moeite willen nemen om dit verhaal te lezen!