reisschema Sri lanka, info gevraagd

Hoi,

Mijn vriend en ik plannen een backpack reis naar Sri Lanka. Ons plan is om zoveel mogelijk gebruik te maken van openbaar vervoer (trein, bus) eventueel aangevuld met tuk tuks.

We zijn er nog niet over uit hoeveel tijd we precies zullen nodig hebben: 17 à 20 dagen schatten we. We dachten aan onderstaand schema. Denken jullie dat dit realistisch is?

Ik weet bv niet of we in Habarana te veel tijd hebben uitgerekt om de cultural triangle te doen. Misschien is het bv mogelijk om Dambulla en Sigiriya op 1 dag te combineren? Of geldt dat alleen maar als je een efficiëntere reismethode kiest, zoals een chauffeur? Is er verder in Habarana veel te zien om 's avonds na de uitstapjes in de omgeving te eten/drinken? Of kies je beter Dambulla als uitvalsbasis (met Anuradhapura dan als aparte slaapplek)? Is Anuradhapura trouwens sowieso de moeite of niet, aangezien we zeker ook al Polonnaruwa willen zien?

Hoe is het openbaar vervoer trouwens? We lezen dat het moeilijk zou zijn om met een backpack op een bus te geraken (chauffeurs zouden je voorbijrijden of je geraakt amper op de bus met je spullen). Is dat vandaag de dag nog altijd zo of valt dat wel mee?

Groetjes en alvast bedankt!

1.   Colombo – Negombo

2.   Van Negombo naar Habarana

3.   Van Habarana naar Anuradhapura (eventueel + Mihintale)

4.   Van Habarana naar Minneriya National Park

5.   Van Habarana naar Dambulla

6.   Van Habarana naar Sigiriya

7.   Van Habarana naar Polonnaruwa

8.   Van Habarana naar Kandy

9.   Van Kandy naar Pinnawela olifantenweeshuis

10. Kandy (tempel van de tand, botanische tuin, eventueel Matale)
  11. Van Kandy naar Nuwara Eliya (trein) + bezoek theefabriek
  12. Van Nuwara Eliya naar Hortons Plains (world’s end + Baker falls)
  13. Van Nuwara Eliya naar Ella (trein)
  14. Ella (Ella rock of little Adams peak of Ravana waterval of Ella Gap)
  15. Van Ella naar Tissamaharana + Kataragama tempel
  16. Van Tissa naar Yala National Park
  17. Van Tissa naar Unawatuna of Hikkaduwa
  18. Van Unawatuna naar Galle
  19. Van Unawatuna (eventueel Mirissa walvis spotten)
  20. Colombo vlucht

Beste, alles is mogelijk maar vergeet niet dat je op een tropisch eiland bent met warme vochtige hoge temperaturen. Vanaf je iets onderneemd zweet je. Het is ook vakantie en zo te zien aan jullie druk schema denk ik toch eens goed te overleggen met een gids vandaar. Een goed boek is Sri Lanka van Insight guide uitgeverij Cambium BV Zeewolde. In Negombo kan ik aanraden mijn vriend Mr. Boedika die je steeds kan bellen op het nummer daar 0777357704 en bijstaat zonder enige verplichting. Sorry heb geen ervaring met bus noch trein.

Hallo,

Inderdaad, het is een strak schema, maar we zijn gewend zo te reizen. Ik kan namelijk niet stilzitten op vakantie en heb geen nood aan zon-zee-strand (alleen even bijkomen op het einde :slight_smile: ). Naar wat ik tot nu toe heb uitgezocht, hebben de meeste reizigers toch een even zwaar schema?

We weten hoe die tropische temperaturen ongeveer zijn, dus daar zien we niet direct problemen. Het is altijd puffen, gelukkig hebben we in het hoger gelegen gebied wat koeler klimaat.

Bedankt voor de boekentip, dat moet ik zeker eens lezen.

Wij hebben niet zo’n zin in een privé-chauffeur, we willen niet de hele dag afhankelijk zijn van een persoon, waar je achterin de auto zit en verder niets mee hebt. We hebben dat in Indonesië enkele dagen gedaan, prima middel om veel te zien in korte tijd, maar wat zeg je de hele dag tegen elkaar…

Hebben andere reizigers misschien ervaring met het OV?

Groetjes!

zie ook www.goholidayinsrilanka.com heeft veel info

Hoi hoi,

Moet lukken. Veel mensen kiezen ofwel A’Pura/Mihintale ofwel P’ruwa omdat die twee behoorlijke overlap hebben. En de hele Driehoek heeft absurd hoge toegangsprijzen vergeleken met pakweg guesthouse-prijzen, dus beter niet perse alle sites daar doen.
Sigiriya en Dambulla is best op 1 dag te doen, half uurtje met bus naar Dambulla. En Minneriya is 6-9 uur of 15-18 uur dus ook prima met wat te combineren. Zelfde geldt voor dag 16 in Tissa-Yala. Dambulla of Sigiriya zijn goede bases voor het gebied en hebben ook wat restaurantjes, Habarana niet.

Algemene info mbt bussen enzo onderhoud ik hier

en ja, ook recent reden nog pardoes 10 bussen me voorbij toen ze de trolley (backpack-maat) zagen dus dat verandert echt niet. 11e bus vond wel het fatsoen om me mee te nemen.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Ongelofelijk strak schema! ( maar dat zegt iemand die maar twee dagen vooruit denkt op reis)! Het ov is een optie, maar in sri lanka scheuren ze als gekken… voor mij n reden geweest voornamelijk de trein en tuk tuk te gebruiken voor A naar B. En ik ben best wat gewend qua OV in azie.
heel veel plezier! Sri lanka is zo n prachtig land!!

Sorry ivm OV weet ik enkel dat er verscheidene betere airco bussen zijn die het land doorkruisen. Maar die info vind ja aldaar. Ikzelf heb een auto daar en ongelooflijk maar waar rijd daar zelf rond. Zoals vermeld in vorige rubrieken door anderen is waar dat een buitelander steeds in fout is en wordt gepluimd bij aanrijding. Dus pas ook op bij het huren van bromfiets in Negombo. Gebeurd er iets dan moet je altijd betalen. Ze spreken wel over verzekeringen maar is toch anders dan bij ons. Dus pas op!!

Dankjewel allemaal voor de reacties!
Dat wordt nog serieus nadenken over Polonaruwa vs Anuradaphura. Ik dacht ze uiteindelijk beide te doen, maar inderdaad, de toegangsprijzen zijn jammer.
Ik las dat je voor bepaalde afstanden tussen 2 steden inderdaad een tuk tuk kan nemen, maar hoe ver is de maximale afstand die ze met je afleggen? We zouden dan bv de verplaatsingen in de culturele driehoek steeds per tuk tuk kunnen doen ipv per bus. en dan de bus houden voor grote afstanden.

Wat leuk om dit allemaal te lezen .
Wij gaan einde van het jaar naar srilanka en zijn er nog nooit geweest.
Wij houden van wel iets doen maar houden ook van lekker wandelen drankje hapje op het strand.
Wij hebben gekozen om in unawatuna te gaan zitten is dit een goede keuze mooi strand mooie omgeving en lekker restaurantjes??
Het is onze eerste keer Sri lanka maar wel echte azie gekken.
Wie helpt ons. bedankt alvast

Beste, Mooi reisplan maar hoop dat jullie toch wat vakantie willen hebben. Vergeet niet dat je je eerst moet aanpassen aan het klimaat hier. Aan je reisschema te zien heb je al redelijk veel uitgepluist. Volgens mij is het onmogelijk om alle 20 punten op 17 dagen af te werken. Bv walvissen of dolfijnen komen niet op commando en moet soms een beetje geluk hebben. Habarana is een mooie uitgangsbasis maar verkies liever Sigiriya omdat deze veel leukere hotelletjes heeft. Als je aan het openbaar vervoer twijfelt kan ik je aanraden om één of twee scooters te huren voor 3 weken en dan heb je alle vrijheid. Let wel op dat het veel rijden is maar het geeft je een geweldige vrijheid.
Zoals altijd raad ik aan om na de vlucht te verblijven in Negombo (10km) van de airport en daar te overleggen volgens de periode het weer is en wat mogelijk is te overleggen met mijn kameraad Boedika. Hij heeft ook kamers met stapelbedden niet duur. Hij kan je dan het beste helpen en zeggen waar te verblijven of adressen geven voor de meeste plaatsen die je wil bezoeken. Hij verhuurt ook scooters. Moet niet reserveren via booking.com, je kan er ook zo terecht (negombo villa 7). Van airport gewoon buiten gaan en buiten aan het officiele loket taxi bestellen voor Negombo Petermandis Road 57 baan achter Louis Place is het voordeligst en geen gezever. (denk 15euro) Boedika gsm 077 735 7704 bellen of berichten. Wens een fijne vakantie.

Leuk te horen, ben eigenlijk ook een azie gek dus dat hebben we gemeen. Unamatuna is fantastisch en al redelijk toeristis. Zoals mijn vorige reacties kijk steeds uit welke periode dat je juist gaat. Bv vanal april mei is de oostkust rustig en mooi bv Trincomalee NILAVELI en bv vanaf juni juli blijf ik dan weer weg van de westcoast omdat het hier dan veel waait en regent in deze periode. Om niet in herhaling te vallen zie mijn vorige antwoorden. Wens jullie een fijne vakantie toe.

Dankje wel voor de reactie. Het duurt nog even voor we in Srilanka zijn dat word 17 december.
En dacht dat ik aan deze zijde erg goed zit!
Is het veilig scooters huren en de rijden. Wij komen elk jaar in indonesie en daar kan het goed.
Ook wel druk maar goed te doen.
Blij om te horen dat unawatuna mooi is .

Tips zijn altijd welkom dankjewel alvast