Reisschema

Beste forumgebruikers, graag jullie mening. Is onderstaand reisschema realistisch? We hebben in totaal 3 weken en komen op 12 maart aan in Negombo en zullen per openbaar vervoer reizen. Alvast dank voor de feedback!

Za 12 maart: aankomst Negombo
Zo 13 maart: bus Negombo - Dambulla
Ma 14 maart: bus/tuktuk Dambulla - Sigiriya - Polonnaruwa (tweede nacht Dambulla)*
Di 15 maart: bus Dambulla - lodge Wepathana via Kandy
Wo 16 maart: Wepathana - Knuckles Range (vervoer/trekking georganiseerd door lodge in Wepathana)
Do 17 maart: Wepathana - Nallathanniya (Adams peak) (trein Kandy - Hatton)**
Vr 18 maart: s’ nachts adam’s peak beklimmen, 's middags trein Hatton - Ohiya (Horton Plains)
Za 19 maart: ‘s ochtend hike Horton Plains dan trein Ohiya - Ella
Zo 20 maart: verblijf Ella
Ma 21 maart: bus Ella - Embilipitya (Uda Walawe)
Di 22 maart: s’ ochtends safari dan bus of enkele reis prive vervoer Embilipitya - Deniyaya (Sinharaja)***
Wo 23 maart: Sinharaja
Do 24 maart: Deniyaya - zuidkust

En dan hebben we nog een week over voor de zuidkust om op 1 april 's avonds de terugvlucht te nemen.
*In bovenstaand schema komt misschien nog een nacht Kandy.

Vragen:

• Is het realistisch om s’ morgens om tussen 07.00 en 08.00 uur Sigiriya te bezoeken per tuktuk vanuit Dambulla, om vervolgens tussen 10.00 en 11.00 vanuit Dambulla de bus naar Polonnaruwa te pakken om eind van de middag weer in Dambulla aan te komen. Of is dit een te grote uitputtingsslag?
    **Het is me niet helemaal duidelijk of je online kan reserveren voor de treinen tussen Kandy en Hatton. En hoe zit dat tussen Hatton-Ohiya/Ohiya-Ella?
    *** Is het realistisch om 's ochtend een safari te doen in Uda Walawe om vervolgens een bus te pakken van Embilipitya naar Deniyaya? Ik begrijp dat deze route met de bus via de Matara gaat. Is er een snellere route te rijden met een privéchauffeur?

H​oi David,

Ziet er best goed uit.

• 14e: ik zou na Sigiriya tuktuk naar Habarana nemen en van daar de bus naar P’ruwa, scheelt weer half uurtje vergeleken met bus vanaf Habarana. Dikke sokken meenemen want de paden in P’ruwa museum zijn zo 12 uur als je aldaar begint zo warm als een oven maar schoenen moeten er uit.
  • 17e: zie Seat61, zowel met Exporail/Rajadhani als met de 3rd party SLR agenten kun je altijd zo’n stuk reserveren al moet je misschien bijvoorbeeld Peradeniya tot aan Nanu Oya boeken inplaats van tot aan Hatton. Ze zijn soms wat ‘grofmazig’. Ondanks dat je dan dus iets teveel betaalt zeker de moeite waard.
  • 22e: Deniyaya kant is goed per OV te bereiken. Embilipitiya-Matara (ja dat is omweg maar direkte bussen zijn er haast niet) en dan Akuressa - Deniyaya, mogelijk direkte M-D bus mogelijk dat je Akuressa nog moet overstappen. Natuurlijk kun je taxi boeken en er dan in 2 uur zijn inplaats van de 4-5 uur met bus via omweg, maar wat is het voordeel als je toch de hele dag hebt (safari is tot 9 uur 's ochtends).

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Dag Erik,

Dank voor de informatie. Super!

Groet,
David

Ben ik nog even met een vraag betreft de treinen. Als we gewoon tweede klas willen reizen (exporail heeft bijvoorbeeld al geen plek meer de 17e) of middels observation wagon (eerste klas?) kunnen wij dat dan 2 dagen van tevoren op het station nog regelen? En hoe werkt dit tussen Hatton-Ohiya en Ohiya en Ella? Bij aankomst een ticket regelen voor de vervolgreis?

Wat ik me ook nog even afvraag. Bij Rajadhani bijvoorbeeld lijkt er niet echt een mogelijkheid om door het raam naar buiten te kijken, als in: airconditioned etc. Dus misschien voor een authentieke ervaring niet wat wij zoeken? Of heb ik het mis?

Hoi maar weer,

Misschien helpt deze link

nog als aanvulling op Seat61.
1] Nee nee, meeste stations verkopen helemaal geen reserveringen! Je zult echt voor SLR reserved seats ofwel zelf begin van de reis Colombo Fort moeten bezoeken voor counter 17 reserveringen ofwel een Mobitel/Hutch SIM moeten nemen en via het callcenter doen. Of vantevoren, met forse extra marge maar die is wel terecht gezien de lage ticketprijs, via een 3rd party agent of hotel ofzo bestellen.
2] AC heeft voors en tegens, voor mooie foto’s lopen mensen inderdaad vaak even naar de deurpost want deuren staan altijd open. SLR 1e klasse in blauwe treinen heeft gesloten ramen, Observation coach kunnen ze wel open veelal. En 2e en 3e klasse altijd open.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Bedankt weer! Ben ik tenslotte nog even benieuwd hoe waarschijnlijk het is om een tweede klas ticket te kunnen kopen bij aankomst op het station voor de ritten Peradeniya - Hatton, Hatton - Ohiya, Ohiya - Ella. Of valt hiet niet zoveel over te zeggen?

Wel zoals gezegd: meeste stations verkopen geen reserveringen, deze drie ook niet. Ze verkopen je dus alleen unreserved 2nd class, net zoals de NS intercitykaartjes zit daarop geen limiet. Hoeveel kans dat op een zitplaats geeft is moeilijk te zeggen, i.h.a. op deze lijn met maar 3 treinen per dag niet alteveel.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

1 like

De beschikbaarheid van de treinen is een groot probleem. Reserveren via internet, ook al zeggen ze dat het kan, werkt vaak niet. Daarnaast hadden wij bij een klant dat er een trein was uitgevallen en dan zitten de overgebleven treinen zo vol dat je echt als haringen in een tonnetje zit opgesloten. Met dus ook bijna geen kans om iets van het landschap te zien. Zeker omdat deze reis samenviel met de Chinese Nieuwjaarsvakanties. Maar de volgende ochtend was er wel een andere mooie treinreis beschikbaar. Het is in dit seizoen echt een kwestie van geluk en op tijd erbij zijn.

Klopt, Rajadhani en Exporail zijn ook via Internet lastig te reserveren. De SLR treinen, via een agent aldaar, hebben beduidend meer stoelen en lukt vaak wel. Blijft primitief systeem, ofwel de agent koopt het papieren ticket bij loket en zorgt dat jij het bij aankomst krijgt ofwel ze bellen het callcentre en sturen je dan een e-ticket (e-mail) dat je zelf nog in een m-ticket moet omzetten bij een Mobitel loket overal verspreid in het land. Maar ja, zo is de lokale markt blijkbaar…

Sukses,

<Erik> & [Sandya]