Ik ben al heel wat aan het aflezen maar twijfel nog steeds over de invulling van de reis naar Srilanka.
In september willen we ongeveer vier weken op pad. Ik denk zelf iets van drie weken srilanka en nog een aantal dagen Malediven.
De diverse rondreizen zijn meestal voor ongeveer 14 dagen en we willen het eigenlijk wel wat relaxter doen. Daar waar het erg mooi is een dagje extra blijven b.v… Ook zitten we niet te wachten op luxe hotels. Via booking kom ik af en toe leuke guesthouses tegen voor ongeveer 15 euro per nacht. Kunnen we hier gebruik van maken of raden jullie dat af?
14 dagen rondreizen, een aantal dagen lekker relaxen aan de kust van srilanka (liefst niet aan een druk strand en hoeft zeker geen luxe hotel te zijn) en nog een aantal dagen Malediven behoort zeker ook tot de mogelijkheden.
Wat is dan het meest handig met vervoer: een privé chauffeur of toch veel met openbaar vervoer? En is openbaar vervoer wel handig met je bagage?
Kortom nog veel vragen en tips (alles is welkom, ook routes) maar we kijken er naar uit om dit prachtige land te zien.
Raad meestal aan bij aankomst 1-2 dagen te verblijven in Negombo om te climatiseren en bekomen van de lange vlucht. In die tijd kan je daar alle info vinden wat je wil doen en zien. Voor rondreis doe ik enkel per auto met chauffeur die je wegwijs maakt en van dag tot dag kan kiezen wat je verder wil doen. Woon hier in SL 4 jaar en indien iemand die ik aanbeveel is Buddika zie fb: rundreise sri lanka
Hij zal je steeds bijstaan aan eerlijke prijs nieuwe auto en veel ervaring. Vanaf aankomst pick up luchthaven tot vertrek.
Voor Maladieven zijn in SL veel promoties dat je hier kan boeken indien gewenst.
Grtjes
Wij zijn zojuist terug van een rondreis door Sri Lanka en hadden dezelfde vragen,twijfels als jullie.
Wij zijn begonnen zoals de meeste in Negombo en hadden besloten om met het openbaar vervoer te proberen. Dit is heel goed mee gevallen. Overal zijn de mensen erg gedienstig en zetten je altijd op de goede trein of bus.
Met de bagage heb je geen probleem. Meestal gaat die voor in de bus of achter in de koffer van de bus.
In de trein zijn daar de bagage rekken voor.
Een enkele keer werd ons geadviseerd om een station eerder in te stappen want dan was je meer zeker van een zit plaats ,maar over het algemeen hebben we weinig gestaan in de bus. Heel soms was het een beetje dringen.
Ter plaatse hebben we met tuk tuk gereisd en soms hebben we een gids gevraagd. Bij alle guesthouse of lodge helpen ze je heel goed om dit te regelen want ze willen natuurlijk goede reviews bij booking.com en tripadvisor of andere sites.
Natuurlijk valt er ook wat van een auto met chauffeur/gids te zeggen. Je ziet in kortere tijd meer en hij weet natuurlijk ook veel.
Wij hadden een SL sim kaart gekocht en maps.me gedownload van Sri Lanka en daar hebben we veel aan gehad als navigatie. Zo kom je over al.
Wij hebben gereisd met koffers i.p.v rugzakken omdat deze te zwaar zijn voor mijn rug en hebben geen problemen gehad.
Alvast heel veel vakantie plezier gewenst
Rian en simon
Ja voor 4 weken zou ik echt primair op OV mikken, auto is vanwege het dagelijks minimumbedrag dan al heel snel overkill. Probeer treinen vantevoren te reserveren, zie faq op Prikbord voor alle details.
Bedankt voor jullie reacties tot nu toe.
Het brengt ons wel aan het twijfelen maar misschien doen we wel beide… een (kortere) rondreis met privé chauffeur en nog een deel relaxed met trein/bus.
Fijn dat je in elk geval ook met koffers kan reizen met openbaar vervoer (een rugzak is voor ons ook geen optie).
Opties voor routes zijn ook altijd welkom.
Welke parken moeten we zeker doen als we olifanten en liefst ook andere dieren willen spotten (wel diervriendelijk).
Routes: tegen de klok in, dus Galle-Ella-Kandy-Dambulla-Trinco/Passi strand - eventueel nog Jaffna - A’Pura.
Park: Wilpattu, het alternatief Yala zal waarschijnlijk dan weer sluiten wegens droogte
Snorkel: Trinco/Passi (of Jaffna maar die prachtige stranden hebben haast geen accomodatie voor toeristen)
Walvis: vermoedelijk Mirissa bij Galle, doch vanwege ruwe zee en laagseizoen weinig vaarten. Trinco is vermoedelijk seizoen net voorbij…
Nog een andere vraag.
We denken er over om een aantal dagen door te vliegen naar de Malediven.
Nu zijn de tickets nog redelijk prijzig. Is het handig en goedkoper om tickets en overnachtingen ter plekke te boeken in Sri Lanka?
Nee. Beste is combiticket Europa-Colombo-Male. Bijvoorbeeld met Srilankan, Emirates of Turkish - bij laatste twee ga je dan ook direct Male-huis niet weer via Colombo. Acco in Malle dieven ;-} is altijd duur tenzij je Maafushi neemt maar dat is niet de echte Maldiven-sfeer.
Iemand ervaring met Srilankan?.
Een retourticket voor circa 650 euro (van Emirates). Is dat een redelijke prijs?
Srilankan is soms iets voordeliger en de goedkoopste is Oekraine airline…
Hebben jullie advies?
Voor september vanaf Amsterdam is dat ongeveer het prijsniveau ja. Emirates standaard 20 kg en Srilankan 30 kg, dat kan voor sommigen verschil maken; Emirates is wel zeker 1 ster beter dan Srilankan (en Ukranian, geen ervaring zelf, is dan weer sterretje minder).
Hoeft niet vanaf Amsterdam hoor. Dat red ik ook niet voor die prijs (dan is het vanaf Dusseldorf).
Verschil qua prijs tussen Emirates en Srilankan is minimaal dus dan kies ik voor Emirates.
Misschien domme vraag, maar hoe boek je een combiticket?
En dan nog een vraag, het eiland Embudu , geeft dat wel enigzins het malediven sfeertje. Overnachtingen daar zijn niet duur, zo’n 300 euro voor 6 nachten (2 personen inclusief ontbijt) en nhet is op redelijk korte afstand van vliegveld Male.
Combiticket gaat met opties zoals Multi-city op de Emirates site. Geen ervaring met Embudu maar het lijkt een optie; geen locals-dorpje op eiland en daardoor bijvoorbeeld vrijuit zwemmen en rondlopen in bikini, die dingen mogen op Maafushi niet.