30 dagen, hoe reizen?

Kunnen wij in 30 dagen het land doorreizen?
Raad je voor sommige stukken eerder een wagen met chauffeur aan, of een touroperator (wat we eigenlijk niet zo leuk vinden maar ja…) of is het te halen volledig met openbaar vervoer?
ons verlanglijstje: zeg wel verlang… (hoeft niet allemaal)
de culturele driehoek, trincomalee, het binnenland, met bergen theevelden en jungle,Kandy, de oostkust en noordzijde tot Colombo…
In Vietnam konden wij in 5 weken van tegen de Chinese grens tt aan de mekongdelta komen, maar dit was wel zonder veel uitrusten…
In SL schijnt het openbaar vervoer niet zo optimaal te zijn… dus vragen wij ons af of dit mogelijk is of denk je dat we onze route korter moeten maken… We willen echt wel genieten van elke plaats en glimp opsporen van het lokale leven…
grtjs,
Veronique en Roswitha

1 like

Hou, ik kan je geen tips geven want ben mij ook aan t verdiepen voor mn reis van n maand in maart maar wat ik wel begrijp al is dat het openbaar vervoer Gevaarlijk is. Beter is t om te reizen per trein of auto… veel plezier met je voorbereidingen :slight_smile: groetjes Sara

Hoi Sara,
Leuk dat je ook voor een maandje naar SL trekt .
Nog leuker voor ons dat je eerder reist, zo kunnen we misschien nog wat nuttig tips krijgen voor onze afreis…
De rondreis die in alle boeken getoond wordt is zowat dezelfde… alleen doen wij graag soms ook nog iets anders…
Vandaar mijn vraag op dit forum.
Vele toeristische punten moet je gewoon gezien hebben, maar daarbuiten is zo vaak nog zo veel moois te vinden…
Veel authentieker en ‘gewoner’…
Vooral naar die zaken zijn we op zoek.
(Op het forum van de LP zijn al een paar tips te vinden ivm wandelingen en prachtige niet echt bekende tempels en zo, heel mooi en veel voordeliger…)
We houden ervan rond te trekken maar ook zo nu en dan even in een plaatselijk dorpje wat van de dagelijkse sfeer mee te snuiven…
Maar we zijn er zeker van dat echte SL-kenners ons nog heel wat tips kunnen geven, vandaar hier ons bericht.
Laat ons allen hopen op nog veel reacties…
En met wat geluk krijgenen wij van jou nog vele reistips te horen!
Alvast veel zoekgenot… en mochten wij nog bijzonderheden vinden, we laten ze je zeker weten!

grtjs,
Veronique en Roswitha

Hoi. Als je met gids,chauffeur reist krijg je ook het echte sti lanka te zien. Zelf rondreizen kan maar is lastig. Ze rijden links, slechte bewegwijzering. Succes!

gids werd ik niet gelukkig van
heb veel met bus en trein gereist… super!
wel iets meer tijd rovend maar een beleving op zich.
Inb 3 weken heel veel gezien en bijna hele land doorkruist

1 like

Hoi hoi,

Ik ben vorig jaar een maand in SriLanka geweest. Alles met openbaarvervoer gedaan, is heel goed te doen. Bus gaat sneller dan trein, maar in de trein zit je wat comfortabeler. Met de bus door de bergen was af en toe wel spannend, wat ze rijden als idioten. Er zijn ook van die mini-busjes, hierin zit airco en ben je verzekerd van een zitplaats, iets duurder dan een gewone bus, maar voor lange ritten wel comfortabeler. In deze bussen voel je je ook wat veiliger dan in die grote overbeladen bussen. Als je een maand gaat zou ik zeker op eigen houtje rondreizen, je hebt voldoende tijd.

1 like

Hoi,

Zelf rijden in Sri lanka is geen optie.
Trein moet je vaak van te voren reserveren.
Rondreizen met driver en/of gids is een prima optie.
Zo kun je volgens eigen wensen een op maat programma samenstellen.

Ik ken een prima driver met nieuwe auto met A/C en een vakkundige gids met licensie vlakbij Kandy.
Ze spreken beiden prima Engels.
Mocht je hun mailadressen en telefoonnummers willen hebben, dan kun je me een mail sturen: bernard535@gmail.com
Fijne vakantie en geniet in Sri Lanka.
Groet, Peter

Hallo Peter,

wij willen in aug met 4 volw en 4 kids(11,11,10,13) 3 weken naar sri lanka. we willen het liefst een chauffeur/gids die ons de mooiste plekken van sri lanka laat zien. Zou je ons de gegevens willen doorgeven zodat we een voorstel door hem/haar kunnen laten maken? Heb je voor ons ook een indicatie wat 3 weken pp kost incl alles ook eten en drinken. we hoeven niet te overnachten in 5 sterren resorts als het maar schoon is en af en toe met een zwembad. avondeten zullen we regelmatig bij kleine eetstalletjes en restaurantjes doen.De vlucht boeken we waarschijnlijk zelf en zijn al op speurtocht naar de goedkoopste. Ik hoor graag van je

m vr gr
Vivi

Hoi,

Mailadres van de gids en driver is:
De gids heet: Fedrick met licensie email: Jayantha Janaka <[EMAIL=“janaka550@gmail.com”]janaka550@gmail.com>
De driver heet:Jayantha met licensie email: jayantha bogahakotuwa
<[EMAIL=“jayanbokotuwa@gmail.com”]jayanbokotuwa@gmail.com> met een nieuwe auto.

Driver en gids zijn bekwame en betrouwbare mensen.

Ze wonen vlakbij Kandy en werken in geheel Sri Lanka,

Je kunt hen mailen en je vragen/wensen voorleggen en prijsopvragen.

Verblijf in Sri Lanka kun je zo duur maken als je wilt.
Als je een beetje oppast dan hoeft het niet zo duur te zijn.

Succes ermee.

Peter
0634986632

Hallo Peter,

wij willen in aug met 4 volw en 4 kids(11,11,10,13) 3 weken naar sri lanka. we willen het liefst een chauffeur/gids die ons de mooiste plekken van sri lanka laat zien. Zou je ons de gegevens willen doorgeven zodat we een voorstel door hem/haar kunnen laten maken? Heb je voor ons ook een indicatie wat 3 weken pp kost incl alles ook eten en drinken. we hoeven niet te overnachten in 5 sterren resorts als het maar schoon is en af en toe met een zwembad. avondeten zullen we regelmatig bij kleine eetstalletjes en restaurantjes doen.De vlucht boeken we waarschijnlijk zelf en zijn al op speurtocht naar de goedkoopste. Ik hoor graag van je

m vr gr
Vivi
[/QUOTE]

helemaal eens met maat89
geweldig land om met plaatselijk vervoer te reizen
hierdoor leuk contact met de locals
je hebt tijd genoeg om deze manier van reizen te gebruiken

Ben net terug van 14 dagen Sri Lanka, geweldig gehad.
Omdat ik niet al te veel tijd had heb ik gebruik gemaakt van de chauffeur en gids die hierboven zijn genoemd en heb een geweldige tijd met hun gehad.
Ze kunnen je van de gebaande paden brengen, je kunt zelf aangeven wat, hoe, wanneer je iets wilt en ook wat je uit wilt geven.
Er zijn zoveel mogelijkheden.
En dan nog kun je afspreken om een traject met de trein te doen, ik heb alle vervoer geprobeerd op hun aanraden, trein, bus, tuktuk enz.
De juiste mensen ontmoeten maakt dat je een fijne vakantie hebt.
In het blad Columbus van najaar 2011 stond een artikel weg van de gebaande paden in Sri Lanka, et een paar practige tips, zoals het beklimmen van de Pidurangala, geweldig zoveel mooier dan de Leeuwenrots waar iedere toerist op zit.
Het is even zoeken, maar dat is het voordeel van een chauffeur, hij brengt je op dit soort plekken.
Heel veel plezier in prachtig Sri Lanka