Sri Lanka met het openbaar vervoer

Hoi,

Wij zijn afgelopen november naar Sri Lanka geweest. We lazen allemaal verhalen op internet dat het openbaar vervoer te druk zou zijn of teveel tijd zou kosten. Maar we zien het niet zitten om met een chauffeur en evt een gids opgescheept te zitten. Vrienden van ons zijn in september geweest en hadden voor een deel wel een auto met chauffeur ivm met tijd. Zij hadden het gevoel dat ze hele dagen in die auto zaten met uitzondering van korte bezoekjes hier en daar.
Wij zijn drie weken geweest en hebben met trein en bus gereisd. Niets vastgelegd. De bussen vertrekken over het algemeen de hele dag door, dus je kan gaan wanneer je wil, overstappen ging voorspoedig. Op de bussen staat waar ze heen gaan. Ga niet vroeg of aan het eind van de middag, want dan is het wel gigantisch druk.
Wij gingen bij voorkeur op de achterbank zitten en schoven de rugzakken onder de stoelen of op de motorkap bij de chauffeur. Nooit extra betaald voor de rugzakken. Ik vond de Airco- bus het minst fijne om te doen, ik heb liever frisse lucht. Dit is wat we gedaan hebben.

Na landing een taxi naar Waddawa (onder Colombo) genomen voor een hutje aan zee om te acclimatiseren.
2 dagen later daar op de trein gestapt naar Hikkaduwa. Weer 2 dagen later met de trein naar Galle. 2 dagen in Galle Fort verbleven en toen de trein naar Weligama en van daaruit de tuktuk naar Mirissa. Na 2 dagen Mirissa de bus naar Uda Walawe National Park.waarbij we in Matara en Embilipitiya moesten overstappen en gelijk aansluiting hadden. 'S middags gelijk het park bezocht en de volgende ochtend het olifantenweeshuis en daarna gelijk op de bus gestapt naar Ella. In Ella regende het, dus besloten we de volgende ochtend gelijk maar verder
te gaan. Ik wilde naar Haputale, maar dat ligt hoger en dus helemaal in de wolken (dat was wel te zien toen we er met de trein stopten). We besloten van Ella naar Kandy te gaan en van daar uit excursies te doen. We hadden blijkbaar geluk want we konden nog gewoon op de vertrekdag kaartjes voor de Panoramatrein kopen.

Na 2 dagen Kandy hebben we de bus naar Anuradhapura genomen. Daar zijn we 3 dagen geweest omdat ik de nacht voor vertrek ziek werd. Dat was gelukkig wel in een fijn en erg schoon hotel. Met de bus naar Trincomalee. Daar hebben we 2x overnacht en zijn toen 's avonds met de slaaptrein naar Colombo gegaan, waar we 5 uur 's morgens aankwamen. Met die trein hadden we geluk, want die was de avond ervoor al volgeboekt. Op aanraden van de stationschef zijn we de volgende morgen om 11.30 teruggegaan en toen stonden onze namen op de lijst. Er had zich blijkbaar iemand afgemeld. Het was op zondag en dan zijn de treinen erg druk (evenals op zaterdag). Ik heb gelezen over de romantiek van de 3e klas, maar ik zag alleen dat deze overvol was, dat mensen er buiten aan hangen. Dus kies maar lekker voor 2e klas. In Colombo hebben we resterende tijd in de stad doorgebracht.

Er zijn pinmogelijkheden genoeg en we hebben er geen problemen mee gehad. We hadden ook contanten in Euro’s bij ons, maar niet gebruikt. Op de luchthaven staan ook pinautomaten, maar een beetje verstopt. Er zijn genoeg mensen die je willen helpen.

Wij vonden de Lonely Planet voor Sri Lanka behoorlijk tekort schieten wat betreft informatie.
Ik denk al langer dat het slechter lijkt te worden, maar die van Sri Lanka is wel een dieptepunt.
Dus ik raad aan om nog ander Reisgids mee te nemen. Wij kwamen veel duitsers tegen, en die hadden een goede. maar ja, je moet dan wel zin in duits hebben…

1 like

Leuk om te lezen dat het ook zo kan.
Zit ook aan Sir Lanka te denken, maar heb geen zin groepen en een auto met chauffeur en gids is voor 1 persoon niet te betalen.
Waar koop je de kaartje voor de bus en trein?
Moet je van te voren boeken?
En zijn er reisbureautjes waar je eventueel nog iets kunt organiseren?

Beste Henria,

Wij hebben in september een kleine twee weken door Sri Lanka gereisd. Het is echt een fantastisch land! Het enige stuk dat we met de taxi gedaan hebben is van het vliegveld naar Kandy geweest, maar dat was meer uit moe- en luiheid dan dat het echt noodzakelijk was. Voor de rest hebben we alleen maar met lokale bussen en treinen gereisd. Voor de bus koop je in de bus een kaartje, wat echt bijzonder goedkoop is. Voor de trein koop je op het station een kaartje. Wij hebben één georganiseerde tour in Sri Lanka gedaan en dit hebben we via de receptie van ons hotel geregeld. Lees voor meer informatie over reizen door Sri Lanka onze blog op: http://www.waarzijnzenou.nl/2012/10/onze-reis-door-sri-lanka/

1 like

Het is inderdaad zou dat je kaartjes in de bus koopt. Je krijgt een papiertje per persoon waar het bedrag op staat. Over het algemeen hadden we het idee dat bedrag klopt. De trein gaat hetzelfde als hier. Behalve de 1e klas of de Panoramawagon, daarvoor wordt aangeraden die tevoren te reserveren.
Reisbureautjes zijn er ook, en hotels doen dat vaak ook. Je kan, denk ik beter met een tuktuk een deal sluiten. Zij weten namelijk precies wat er leuk is in de omgeving. Zij weten vaak ook wel een hotel voor jouw budget als jouw keus vol is. Wij hadden zelfs een keer 1 die zat te seinen dat we nog lager kunnen bij de onderhandeling, haha.

1 like