Met gezin zelfstandig backpacken in de zomer vakantie.

Dag allemaal,

Wij (gezin 2 volwassenen en 2 jongens van 13 en 16) willen graag ca. 5 weken in sri lanka in de zomervakantie. We willen graag twee keer een week relaxen aan een strand en ongeveer 3 weken rondreizen. Als we reizen willen we ook graag de mooie dingen doen: een riviersafari, bezoeken tempels, de nationale parken in.
Ik heb een reis op ‘maat’ laten maken maar schrik me echt de tandjes van de prijs.

Ik heb het gevoel dat ons dingen verteld worden om ons te ontraden zelf te reizen en ons een beetje schrik aan te jagen. Ik hoop hier meer reeele info te verkrijgen. Bijvoorbeeld:

• kun je ter plekke zelf een auto met chauffeur huren voor een week of een paar dagen (of is dat onbetrouwbaar en gevaarlijk voor een gezin?)
  • kun je met de bussen reizen (of zijn die zo vol dat je zeker beroofd wordt?)
  • kun je met de treinen reizen (of moet je die maanden van te voren boeken?)
  • kun je bij de stalletjes / restaurantjes van de sri Lankanen zelf eten (of wordt je daar zeker ziek van??
  • kun je accommodatie terplekke regelen, of een paar dagen van te voren met een bookingssite (of heb je dan geen plek omdat het in onze zomer juli/ augustus daar nu ook hoogseizoen is?)

Alle opmerkingen tussen haakjes komen van een reisorganisatie en ik vertrouw ze dus niet helemaal.
Wat zouden jullie adviseren? Kunnen we met het openbaar vervoer reizen en ter plekke vervoer en overnachtingen regelen? We kunnen prima uit de voeten met eenvoudige pensions, maar willen graag veel meemaken: safari’s in de natuurparken, schildpadden kijken, riviertochten, bezoek van tempels etc.
Kunnen we zelf entree’s en tours ter plekke regelen?
Met welke bedragen moeten we rekening houden?
Zijn er ook goedkopere tickets in de zomervakantie te boeken of blijft het zo rond de 850 euro pp (juli /aug)?

Ik ben benieuwd of jullie me op weg kunnen helpen. Alvast dank! Izelle

Dag Izelle,
Als je graag je reis laat organiseren, contacteer dan een lokaal reisbureau, dat zal wellicht een stuk goedkoper zijn. Het is echter perfect mogelijk om alles zelf te regelen.
Vooreerst Sri Lanka is helemaal niet gevaarlijk of onveilig. Zelf ben ik er al 3 keer geweest en ik heb er mij nog nooit onveilig gevoeld. Zelf reis ik altijd met een auto met chauffeur maar met de bus en de trein kom je ook al een heel eind. Beide zijn spotgoedkoop. Bussen zitten vaak overvol en hebben geen airco. Daardoor is het reizen niet zo comfortabel maar ik zou mij geen zorgen maken over diefstal. Wel is het zo dat die bussen als gekken over de weg rijden. Desondanks heb ik nog nooit een ongeval gezien.
De treinen zitten meestal ook redelijk vol maar er is bijna altijd een luxe wagon met airco. Die kan je best vooraf boeken en is een stuk duurder. Voor de gewone zitjes kan je gewoon in het station een ticket kopen. Hou er rekening mee dat treinen heel traag zijn, trager dan de bussen. In bepaalde regio’s is het echter een unieke ervaring.
Zelf geef ik de voorkeur aan lokale restaurantjes. Voor enkele euro’s kan je daar lekker eten. Ga eten op plaatsen waar veel volk komt en vermijd rauwe groenten, dan is de kans dat je ziek wordt relatief klein. Over logement valt heel wat te zeggen. Over het algemeen is mijn ervaring dat de prijs meestal te hoog is voor de kwaliteit die je krijgt.
Als je mocht beslissen om te reizen met een auto met chauffeur, dan logeer je best in de grotere hotels want daar kan je chauffeur gratis slapen en eten. Hotels zijn ALTIJD voordeliger als je ze boekt via een lokale touroperator of boekingssite. Bij de kleinere accommodaties hebben de meeste geen slaapplaats voor de chauffeurs maar ze zijn wel goedkoper dan de grote hotels. Zelf ben ik altijd al in de periode december - februari naar Sri Lanka geweest, dus ik weet niet hoe de bezetting is in juli - augustus maar volgens mij niet drukker dan in onze winter (onze winter is daar hoogseizoen). Op de boekingssites is een ruim aanbod aan accommodaties met reviews, daar kom je al een heel eind mee.
Uitstappen regelen is geen probleem. Zowieso kan iedere plaats waar je overnacht je daarmee helpen. De mensen zijn daar heel hulpvaardig en vriendelijk. Hou er wel rekening mee dat uitstappen niet goedkoop zijn. Als je alle UNESCO sites wil bezoeken, reken dan op 150 Dollar per persoon. Safari’s zijn ook prijzig.
Riviertochten… je kan raften in Kitulgala maar daar komt binnenkort een einde aan omdat ze een dam gaan bouwen, wanneer precies weet ik niet. Voor de rest heb ik geen rivieren gezien waar je kan op varen. Rivieren genoeg maar zonder bootverkeer.
Momenteel zijn er verschillende airlines die promo’s hebben, vergelijken is de boodschap. Ik heb nog nooit 850 euro betaald voor een ticket maar ik reis nooit in juli en augustus. Ik heb de indruk dat (vanaf België) Etihad en Quatar meest voordelig zijn.
Sri Lanka is prachtig en veelzijdig en de bevolking is ongelooflijk vriendelijk. Blijf niet op het klassieke toeristische parcours want er is zoveel moois daarbuiten!!!

Tja, nou niet echt een reisbureau dat onbevooroordeeld info geeft al is er wel een kern van waarheid. In de commentaren boven ook maar zeker niet overal mee eens op basis van 50+ x aldaar geweest zijn. Startpunt voor lezen zou zijn

en dan met name de teksten over OV, auto-met-chauffeur huren en toegangsprijzen.
In concreto de vragen:
[ul]
[li]kun je ter plekke zelf een auto met chauffeur huren voor een week of een paar dagen (of is dat onbetrouwbaar en gevaarlijk voor een gezin?) [/li]Nee hoor het zijn zelfde chauffeurs die de reisburo’s zelf ook inhuren. Zijn wel een paar dingen om te checken naast de richtprijs, zie onderin Prikbord-faq
[li]Kun je met de bussen reizen (of zijn die zo vol dat je zeker beroofd wordt?) [/li]Overal waar veel mensen samen zijn leven zakkenrollers, dus ook bus en trein. Maar bezoek je met auto een attractie of winkel is er altijd risico. Bus heeft met name bagageruimte als probleem, zie prikbord
[li]Kun je met de treinen reizen (of moet je die maanden van te voren boeken?) [/li]Als je een unreserved carriage neemt dan kun je inderdaad soms UREN moeten staan. Dus reserveren waar mogelijk is sterk aanbevolen, kan vanaf 45 dagen tevoren. Zie prikbord.
[li]Kun je bij de stalletjes / restaurantjes van de sri Lankanen zelf eten (of wordt je daar zeker ziek van?? [/li]Wel ten eerste moet je tegen een sterf-op-straat hoog gehalte aan sambal kunnen. Hygiene wisselt erg, als er voldoende klanten zijn dan kan het vers genoeg zijn; maar ook dan nooit salades, kannen water etc. aldaar nemen.
[li]Kun je accommodatie terplekke regelen, of een paar dagen van te voren met een bookingssite (of heb je dan geen plek omdat het in onze zomer juli/ augustus daar nu ook hoogseizoen is?)[/li]In zijn algemeenheid bonnefooi, maar niet aan de oostkust. Daar is echt schaarste dus maanden vantevoren volgeboekt. En let op voor die dagen dat je chauffeur zou hebben, ook grotere hotels hebben dan weliswaar chauffeursverblijf maar geregeld indien via boekingssite een koopjes-kamerprijs geboekt dan gaan ze daarvoor alsnog geld rekenen (terwijl ie bij duurdere kamerprijs gratis is).:chin:
[/ul]

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Hoi Izelle,

Wij gaan komende zomer ook met 2 grote kinderen (2 meiden van dan 14 en 18) 4 weken backpacken door Sri Lanka. we hebben dat afgelopen 2 jaar ook in Thailand en Laos gedaan. Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om dat via een organisatie te doen. Dan ben je zo veel meer kwijt. Op dit forum en op www.verrereizenmetkinderen.nl is genoeg informatie te vinden om zelf een mooie reis samen te stellen. Een offerte van een reisorganisatie kan wel helpen om een beeld te krijgen van wat de hoogtepunten zijn.
Ons plan staat nog niet vast, ben me nog aan het oriënteren. Vooralsnog heb ik alleen de tickets geboekt en de eerste 2 overnachtingen in Negombo. Het liefst laten we het ook daarbij. We nemen een extra mobiel mee en kopen ter plekke een simkaartje zodat we internet hebben en kunnen bellen. Zo blijven we flexibel.

Wb de ticketprijs, heb je naar vertrek uit Dusseldorf gekeken? Dat scheelt aanzienlijk in prijs. Het hangt er natuurlijk wel van af waar je woont. Wij hebben 600,00 pp betaald bij Emirates!

gr. Enna

Hoi Izelle,

Je hebt het over een reis van vijd weken, dat is 35 dagen.
Een regulier toeristen visum voor SriLanka is 30 dagen.

Chck even, anders moet je voor die paar dagen extra nog naar Colombo om je visum te verlengen voor een paar dagen. Kost veel tijd en geld.

In ieder geval heel veel plezier!

Groet Rita

Hoi Enna, dank voor je bericht. Ik ben heel benieuwd hoe jullie vergaat. Wij gaan of aankomende zomer of in 2018. Ik ben nu aan het uitzoeken hoe dat zelf samenstellen gaat. Boek je van te voren hotels en chauffeurs? En waar dan? Kijk je op tripadvisor? Ik heb een mooie rondreis laten maken voor 4 weken en veel ideeën over wat we willen zien en doen. Ik kijk ook vanaf dusseldorf (rond 22/7 heen en rond 22/8 terug) maar ik kom niet onder de 840 per ticket tot nu toe. Ik verwacht eigenlijk dat het richting de zomer wel goedkoper wordt maar als je een goede deal kunt sluiten is het natuurlijk lekker als je ze al hebt. Ik ga kijken op de website die je noemt, die kende ik niet.

dank voor je info! En veel plezier met het maken van plannen!

Ha Izelle, dat scheel nogal in prijs! Wij gaan van 12 juli tot 9 augustus. We hebben net voor Kerst geboekt. Heb je ook rechtstreeks bij Emirates gekeken?
Ons plan is vooralsnog om echt niet meer dan de eerste paar nachten te boeken en daarvandaan verder te kijken. Wel zorgen we dat we een globaal plan hebben. En dan ter plekke zoeken we een paar dagen van te voren via bookingsites (tripadvisor, trivago, booking, airbnb (!)) naar hotels/guesthouses. Uitstapjes en vervoer regelen we ook daar. Ik ga vooral uit van openbaar vervoer maar wellicht dat we daar ook nog met een chauffeur op stap gaan.
Ik kwam een leuk reisblog tegen met een route die ons erg aanspreekt ondanks dat deze mensen met kleinere kinderen opstap waren. Ik denk dat we die als leidraad gaan hanteren.
http://srilankametkids.reismee.nl/reisverhalen/
En deze is ook leuk: Dé Sri Lanka route die alles heeft
Lekker he, die voorpret?
Gr. Enna

Hoi Izelle,

Wij hebben 3 jaar geleden ( juli/aug) een rondreis gemaakt door Sri Lanka met onze 3 kinderen die toen 16, 14 en 13 waren. Het enige dat we geregeld hadden voor die tijd was het vliegticket en de eerste overnachting. Wij hebben veel met de trein gedaan ( kaartje een dag van te voren regelen was prima te doen), maar ook veel met de bus. Ik weet dat de meningen daarover verdeeld zijn maar ik heb het niet als eng ervaren oid. Hoorde wel dat de entreeprijzen voor allerlei dingen sinds die tijd behoorlijk omhoog gegaan zijn maar je kunt altijd keuzes maken. Wij kwamen onderweg vaak mensen tegen die je verder kunnen helpen en wij hebben tussendoor onze route een aantal keren aangepast. Wij zijn vanaf Düsseldorf vertrokken en vlogen met emirates. We waren toen rond de €620,- pp kwijt.
Mijn ervaring is dat je echt alles ter plekke heel goed kunt regelen. Succes!

Groet,

Hetty

Dank je wel Kate, voor je uitgebreide antwoord. Wat heerlijk dat je al een aantal maal geweest bent!

Daar kunnen we iets mee! Kun je een auto met chauffeur bij een station oid regelen? En waar let je dan op? Kun je een indicatie geven met welk bedrag we rekening houden? Ik zie ook wel promo’s van tickets maar niet in juli. We willen niet op de klassieke routes blijven, daarom gaan we ook wat langer: dan hebben we tijd om wat te dwalen. Dank alvast!

Hoi Erik en Sandya,

dank voor jullie goede antwoorden en tips! Daar heb ik echt iets aan . Ik ga ook op het prikbord kijken! Zo wordt ik elke keer een beetje wijzer :)!

Hoi Hetty, ook een fijne reactie! Mag ik vragen hoelang jullie geweest zijn en welke kosten (ongeveer) bij kwamen kijken? de reis die ik heb laten uitrekenen kwam op 15000 euro voor 4 weken en daar schrok ik dus echt wat van…:frowning:

• Updated - - -

Ja, Enna… de voorpret is heel erg leuk! Goeie tips qua blogs, daar kom ik weer verder mee. Dank je wel!

Taxi’s (enkele reis vervoer) met enige moeite wel; er staan zelden of nooit taxis omdat tuktuk de massamarkt heeft, maar tuktuk chauffeurs kunnen wel binnen 15-30 minuten iemand voor je optrommelen. Bedrag omdat ze leeg terug moeten Rs 75/km. Een rondreischauffeur ook al is het maar voor enkele dagen daar stel je hogere eisen aan, die zou ik niet zo ff tussendoor bij een station regelen.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]