Na dit jaar Vietnam te hebben gedaan, is Sri Lanka een optie voor 2017. We hebben op dit ogenblik twee belangrijke vragen voor we verder kijken:
Vietnam hebben wij volledig zelf geregeld, vaak ter plaatse. Leent Sri Lanka zich daar ook toe, of is dit minder het geval? Wij zagen bijvoorbeeld een privé-reis bij Fox Reizen voor ongeveer 2200 euro voor 3 weken. Komt het ook in Sri Lanka voordeliger uit om zelf te regelen? En vooral: is dit mogelijk (openbaar vervoer, plaats in hotels, …)?
Wij zouden midden-eind juli gaan. Op het internet lees ik dat dit in het Westen niet het beste weer is. Wat houdt dit dan juist in? In Vietnam hadden we ook wel eens een occasionele bui, maar daar is niets mis mee. Of is dit echt slecht weer?
Ik geef even het programma van Fox mee:
Dag 1: Amsterdam/Düsseldorf - Colombo
Dag 2, 3 en 4: Indische Oceaan
Dag 5: Indische Oceaan - Anuradhapura
Dag 6: Anuradhapura - Sigiriya/Dambulla
Dag 7: Sigiriya/Dambulla
Dag 8: Sigiriya/Dambulla
Dag 9: Sigiriya/Dambulla - Matale - Kandy
Dag 10: Kandy
Dag 11: Kandy - Nuwara Eliya - Bandarawela/Haputale
Dag 12: Bandarawela/Haputale - Ella - Tissamaharama
Dag 13: Tissamaharama
Dag 14: Tissamaharama - Galle - Strandverblijf
Dag 15 t/m 19: Strandverblijf
Dag 20: Strandverblijf - Colombo
Dag 21: Colombo - Amsterdam/Düsseldorf
Ik moet me er nog sterk in verdiepen als we gaan, maar is dit representatief voor het land?
Dit is inderdaad een klassieke rondreis. Wij hebben ipv een strandverblijf in Galle gekozen voor een week Malediven (nooit meer, overigens).
Over het weer in juli kan ik je niets zeggen. Wij zijn in maart naar Sri Lanka geweest.
Bekijk even de history op accuweather.com
Ja hoor, is de standaardroute voor winter; en zomer als je voldoende hebt aan zon en zwemmen achter het rif, maar geen snorkel-duiken-surfen nodig hebt. Indien wel dan moet er een stukje ooststrand in i.p.v. de zuidweststranden. Op Prikbord én in de WW-stickies staan verhalen over de seizoenen, deze twee vullen elkaar in ieder geval aardig aan.
Ja hoor, doch accomodatie in plekken met piekseizoen (in jullie maand alleen oostkust) wel vantevoren boeken. En indien OV de treinen waar mogelijk laten reserveren, indien auto-rondreismodel (zie faq in prikbord) dan ook chauffeur vantevoren regelen. Bij net zo’n buro als Fox gebruikt danwel freelancer welke ze ook zouden kunnen gebruiken, alleen veelal wat goedkoper Alleen indien auto-taximodel voor een paar stukkies in aanvulling op bijv. trein dan kan ter plekke geregeld worden. Voor auto-rondreismodel gewoon de richtlijnen volgen in de faq; sinds kort blijkt dat jan en alleman volgens WW-richtlijnen op dit gebied gewoon zijn eigen waar mag aanprijzen in dit subforum zonder dat netetiquette/moderatieregels dat verbieden. En ik kan in ieder geval voorspellen dat dit niet gaat helpen in goed kunnen selecteren (want geregeld melden ze niet dat het preken-voor-eigen-parochie is)…
Zelf regelen! Leuker, goedkoper en precies op maat. Zonodig ergens een hulptroepen inschalen in de vorm van een chauffeur oid. Ik vermoed dat je zelfs de hotels niet eens van te voren hoeft te boeken al je met zijn tweeën reist. Wij waren met een gezin van vier.
Wat betreft het weer. Wij hadden slecht weer in Nuwara Eliya en een grote regenbui in Kandy. Wij waren eind juli. Af en toe een bui, maar ook momenten met echt heet weer.
De zee is niet geschikt op te zwemmen aan de westkust. In het zuiden kon het lokaal wel en in het oosten kon het prima.
Ben zo eens door het forum aan het gaan, en wat ik mij nog afvraag: velen spreken naast de trein ook over een privé-chauffeur, voor bijvoorbeeld 2 dagen.
Hoe regel je dat dan?
Is dat via het guesthouse/hotel? En welke prijs moet ik hier in gedachten hebben?