Wie heeft ervaring met rondreis door Brazilie.

Wij willen een natuurreis maken en zitten te twijfelen of we zowel Pantanal als Manaus willen doen, of juist alleen Pantanal. Misschien moeten we juist meer tijd in de Pantanal besteden. We zijn al in het Amazonegebied in Ecuador geweest vandaar.
We hebben ook interesse in snorkelen in Bonito en wie heeft hier ervaring mee? en welke dan?
Wij zijn geen duikers, wel snorkelaars en echte natuurliefhebbers, de vraag komen we met snorkelen wel aan onze trekken op Noronha of kunnen we beter voor een andere locatie kiezen. Noronha wordt wel als een paradijs bestempeld vandaar onze twijfel.
Als laatste wie heeft ervaring met Olaf reizen of een andere betrouwbare organisatie die bouwsteenreizen maakt en dus goede ervaringen hiermee heeft.
Onze periode van reizen zal december zijn en ook hier de vraag wie weet of dit een goede periode is voor de Pantanal etc.
Heel veel vragen maar we willen goed voorbereid zijn.
Bedankt voor de reacties,
Dorie

Fernando de Noronha is een dure aangelegenheid (toch zeker vanuit zeilersstandpunt bekeken dan want zoals op vele plaatsen wil denkt met dat elk zeilschip dat er aan komt tegelijk een berg goud mee heeft aan boord …) maar lijkt idd wel een duik/zwem/snorkel paradijs te zijn.

Bedankt voor je reactie. We gaan niet met een zeilboot maar willen een weekje gewoon lekker strand, snorkelen( is een van onze favoriete hobby’s) en genieten van de natuur. Dus als geldschieters zullen ze ons vast niet zien.
gr Dorie

Ach, in jullie geval zou je Noronha dan beter links laten liggen, er zijn beduidend goedkopere bestemmingen in Brazilië. Een tip : de eilanden Morro de São Paulo of Boipeba, of ook nog bvb Praia do Forte.

Ik ben niet in de amazone geweest, maar wel in de Pantanal. Ik vond dit echt een geweldige natuur. je zag onwijs veel dieren en er waren leuke activiteiten zoals piranha vissen en tuben op de rivier.

Ook in Bonito geweest. Geen dure snorkelexcursie gedaan, maar gewoon naar een openbaar bad geweest. Dit was ongeveer 7km vanuit de stad met fiets te bereiken. De entre was goedkoop, 10 real. je kon terplekke snorkelsets huren. Je kunt in de rivier om te snorkelen. Dan laat je je afdrijven, en kom je bij het ‘zwembad’. Stukken afgezet om een groter zwembad te creeren.

Ook kun je in bonito naar Lago Azul. In de ochtend schijnt op water in een grot de zon welke knalblauw wordt. De moeite waard.

Een Braziliaanse vrouw die ik ken, zegt dat je veel meer dieren ziet in de Pantanal dan in het Amazonegebied. Ook is de natuur er diverser.

Ik ben wel op Fernando de Noronha geweest. Ik heb niet superveel snorkel-ervaring… vanaf Bali wel supermooie vissen gezien en heel veel koraal; en dat vond ik bij Noronha ook wel. Laatst heb ik in Thailand gesnorkeld en dat viel erg tegen qua diversiteit.

Vanaf Noronha zag ik roggen, grote zeeschildpadden!! bij Baia do Sueste, gekleurde vissen, en bij Praia do Leon zee-egels en kreeften en nog veel meer vissen. Ik vond het prachtig onder water maar ik heb dus niet veel ervaring.
Het is een heel klein eiland, met de bus (die de hele dag hetzelfde rondje rijdt) kun je overal wel komen maar er zijn ook (stinkende) buggies en motoren te huur. Ik vond het dorpje Vila dos Remedios wel handig want daar heb je nog keuze uit wat restaurantjes, hostels, daar is een mooi klein kerkje, en Noronha Divers die jou kunnen helpen om allerlei tours te boeken, bv. snorkelen met een gids (want die schildpadden zijn vrij moeilijk te vinden in het grijzige water aan die baai), en een dolfijnentoer (vanaf een boot kijken, in Brazilië is zwemmen met dolfijnen verboden), en duiken etc. De bus stopt ook in Vila dos Remedios (dus vanaf vliegveld kun je met de bus daarheen).

De gebouwen op het eiland zijn niet zo mooi, behalve dat kerkje en nog een overheidsgebouw. Maar de strandjes zijn wel prachtig. Bv. Praia do Conceição is leuk voor de zonsondergang: cocktails drinken, lokale surfdudes kijken, muziek… Praia do Leão (strand) is groot, nagenoeg leeg en de rotsen om het eilandje daarvoor, zitten bomvol kleurige beesten. En bij Baia do Sueste kun je dus zwemmen tussen de zeeschildpadden. Als je daar schildpadden wilt zien, raad ik je aan om de eerste keer met een gids te gaan want ze zitten best ver van het strandje en ze zijn dus niet zo makkelijk te spotten.
En zo zijn er nog een stuk of 12 strandjes.

Het is inderdaad wel duur: per dag betaal je tax, en het drinken en eten is allemaal ongeveer 50% duurder dan aan het vasteland want het moet geïmporteerd worden.
Op mijn website vind je foto’s (zie handtekening > Brazil 2006).
Op Noronha mogen maximaal zoveel toeristen per keer aanwezig zijn dus het is altijd vrij rustig. Alleen de uurtjes dat een cruiseship aanlegt, zijn soms even wat drukker.
Ik vond het zelf wel heerlijk en er komen veel pasgetrouwde stelletjes. Ik weet niet of jullie het ook als paradijs ervaren.

Wil je dieren zien, ga dan naar de Pantanal, ongeacht de tijd van het jaar. Wil je vooral de jungle zien/proeven/ruiken, ga dan naar de Amazone. Wij waren in juli in de Pantanal en vonden het super, alleen wel een beetje dor (droge seizoen). Jullie gaan in december las ik, dan schijnt de flora veel uitbundiger te zijn, maar de dieren wel weer veel moeilijker te spotten (ze kunnen dan overal drinken en hoeven dan niet zoals in de droge tijd perse naar de weinige waterpoelen te komen die dan nog over zijn).

De zuidkant van de Pantanal (vanuit Campo Grande) is ook prima te combineren met Bonito. In Bonito hebben wij de Rio da Prata tour gedaan, een fantastische riviersnorkelervaring!

Qua stranden schijnt Boipeba idd helemaal super te zijn, helaas nog niet geweest, maar staat nog op het wensenlijstje! Wel zijn we op de stranden rondom Maceio geweest en bij Pipa (beide noordoost Brazilie). Qua strand ook echt een aanrader.

1 like