Snorkelen in Brazilie

Kan iemand mij tips geven waar je het beste kunt snorkelen in Brazilie? Geen plaatsen met massatoerisme graag.

pieta

Ligt eraan wat je onder massatoerisme verstaat.
Fernando de Noronha is een eiland waar maar een paar honderd toeristen / bezoekers tegelijk op mogen. Dus het is er nooit druk. Je ziet hier mijn foto’s. Maar het is wel een eiland waar vrij weinig mensen wonen, en verder dus bezoekers.

Je kunt er prachtig snorkelen, bijvoorbeeld vanaf Praia do Leao naar het eilandje op zwemafstand, veel mooie gekleurde vissen, roggen etc… en ik heb er een kreeft gezien. Het strand zelf was uitgestorven, ik geloof op z’n meest 10 mensen tegelijk. (Zie de foto’s.)
Vanaf Baia do Sueste kun je ook snorkelen, daar zitten grote zeeschildpadden. Ze zijn wel beschermd dus je mag wel naar ze kijken als ze toevallig voorbij komen, maar niet aanraken, of achtervolgen als ze wegzwemmen.

Naast Fernando de Noronha is het enig andere marine reservaat bij Bombinhas, Santa Catarina. Wordt goed op gelet dat het water rein blijft, wat toch nog al eens een probleem in Brazilie is. (behalve industrie vooral de riolering die gewoon in zee gedumpt wordt.)
Is goed snorkelen in Bombinhas en behalve in de periode tussen nieuwjaar en carnaval is hier geen massatoerisme. Beste tijden qua weer en rust zijn m.i. maart - mei of novemeber tot ca half december.

Bonito! Snorkelen in rivieren. Is wel een heel toeristisch dorpje, maar door het daglimiet zul je tijdens het snorkelen nooit heel veel toeristen tegelijk zien.