hallo,
we gaan in nov 3 wkn naar noord oost brasilie, en twijfelen ofdat we nu wel of niet naar fernando de noronha willen voor een paar dagen, we willen graag snorkelen en dan ook graag schilpadden zien, kan je dit alleen hier zien of ook bv bij algodal voor de kust bij belem? of zelfs ergens anders? en de dolfijnen zie je die ook overal of voornamelijk op fernando de noronha uit de boot, of ook bij algodal?
alvast bedankt,
groeten mariska
Hoi, ik heb zelf gesnorkeld op Fernando de Noronha en vond het daar fantastisch. In Baia do Sueste zitten vaak grote schildpadden. Ze zitten wel vaak een beetje ver van het strand en je moet dan goed weten wáár. Ik raad je aan om de eerste keer met een gids te gaan, die weet waar ze zitten en kan ze ook aanwijzen (want soms is het water best troebel en zie je ze niet in één keer). Het is ook best ver terug zwemmen, dus hou nog wat energie over!!
Vanaf Praia do Leão is het ook prachtig snorkelen om dat eilandje heen, ik heb er grote kreeften en zee-egels gezien en natuurlijk allerlei vissen.
Foto’s hier, m’n route vind je op mijn website > Travel > Brazil, Peru 2006.
Ik weet niet hoe makkelijk het is om op andere plekken in Brazilië dolfijnen te zien (je mag niet met ze zwemmen, ze zijn beschermd), en schildpadden (mag je wel tussen zwemmen, maar niet aanraken of ze volgen). Als ik jullie was zou ik het eens vragen in de Thorn Tree op LonelyPlanet.com, daar zitten veel meer mensen (en dus krijg je meer reacties).
Een ADVANCED SEARCH voor turtles AND brazil.
Een ADVANCED SEARCH voor dolphins AND brazil (al gaan de meeste threads in die resultaten over dolfijnen in het Amazonegebied).
Fernando de Noronha is wel bijzonder omdat er maar zo weinig toeristen op mogen (420 tegelijk, maar af en toe meert er ook een cruise ship aan en is het korte tijd overspoeld met toeristen). De dorpjes zijn niet zo mooi, maar het heeft wel een aantal prachtige strandjes. Het is er ook best veilig.
Het is wel erg duur om er te komen (ik heb twee vluchten van een airpass gebruikt) en te verblijven, ongeveer 1,5 x de prijzen van het vasteland (en die zijn al niet laag). Alles moet geïmporteerd worden.
Ik verbleef in het dorp Vila dos Remedios, dat was wel prettig want daar waren wat restaurantjes, een paar winkels, Noronha Divers die heel behulpzaam zijn ook bij het boeken van andere toers (bv. dolfijnen kijken). Er is ook een klein kerkje, een mooi coloniaal gebouw en een fortje met mooi uitzicht. De enige bus van het eiland die de hele dag rondjes rijdt, komt er ook langs. (Dus van vliegveld geen dure taxi nemen maar gewoon die bus.)
Het goedkoopste hotelletje dat ik daar ter plekke vond was Verde Livre, 60 Reais voor een single room met ontbijt, airco, koelkastje op de kamer, warme douche in privé badkamer. Het zag er niet uit (afgebladderde verf) maar was verder prima. Ik bedong een prijs van 40 Reais zonder ontbijt. De buurman verhuurt flippers en snorkelmaskers. Je kunt die ook huren bij het haventje, of bij Baia do Sueste. Ik had een eigen snorkelmasker bij me.
Andere hotels waren veel duurder, een aantal kostte 100 Reais voor een single; vrienden van me verbleven bij Baia do Sueste zonder restaurants in de buurt voor 300 USD per nacht!! (was wel een prachtig hotel hoor)
Het is niet nodig om een hotel vooruit te boeken ook al zeggen veel mensen van wel. Maar doordat er maar een beperkt aantal toeristen op mag is er altijd wel ergens plek want er zijn meer hotels dan vol kunnen komen.
Lekker eten kun je bij de pizzeria Canto Na Mesa (of zoiets) bij het TAMAR project om de hoek. Ovenpizza’s, die met rucola is super. Ook de restaurantjes in Vila dos Remedios hebben lekker eten maar zijn erg duur.
Voor een lekker cocktailtje, caribisch sfeertje en surfers kijken: Praia do Conceição, op loopafstand van Vila dos Remedios.
Andere tips voor Brazilië:
- in veel bussen staat de airco erg koud, dus trui en sokken mee de bus in.
- idem voor bioscopen.
- vergis je niet in de gigantische afstanden in het noordoosten. je wilt niet om de andere dag 12 uur in een bus zitten… (althans ik niet!)… toch had ik me nog wel verkeken.
- Açaí frisdrank is heerlijk!
Boa viagem!
Cécile
Oh ja, misschien moet ik er wel bij zeggen dat ik nog niet in 's werelds mooiste snorkelgebieden ben geweest. Wel een keer in Indonesië, en een keer in Lake Malawi, mooie vissies gezien… en een keer vanaf de oostkust van Zanzibar (veel egels en wat gele visjes). Maar verder nog niet zoveel. Dus misschien ben ik snel onder de indruk.
Maar bij F. de Noronha vond ik de roggen, schildpadden, kreeften, kleine gekleurde visjes en vissen van een halve meter echt heel indrukwekkend. Vooral toen er een schilpad van ongeveer een meter groot, pal onder me zwom opeens. WAAH! ![]()
Ola , je kan ook zwemmen tussen de dolfijnen in Pipa, onder Natal , je hebt zelfs geen boot nodig, ze zwemmen daar tot tegen het strand .Er zijn daar ook prachtige stranden en zelfs nog atlantisch oerwoud .Om te snorkelen is het water er te troebel. Je kan er ook schildpadden zien ,maar daarvoor moet je geluk hebben en vroeg opstaan .
Snorkelen kan op verschillende plekken boven Natal, Maracajau, Pititinga…
Goeie reis en geniet ervan , hilde
Fernando ken ik niet wegens te kostelijk.